۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

آگاهی از برند؛ از معرفی تا 15 روش کارآمد برای افزایش آن

آگاهی از برند؛ از معرفی تا ۱۵ روش کارآمد برای افزایش آن

در سوپرمارکت به دنبال ساندیس می‌گردید یا آب میوه؟ هنگام شستن ظرف‌ها به دنبال ریکا هستید یا مایع ظرفشویی؟ بعد از عطسه کردن به کلینکس نیاز دارید یا دستمال کاغذی؟ ممکن است از نام برند به جای نام کالا استفاده شود که این اوج آگاهی از برند است. در حقیقت این برندها به قدری مشهور شده‌اند که به جای نام محصول در زبان ما جایگزین شده‌اند.  

استفاده از برند شما به جای نام تجاری هدف نهایی آگاهی از برند به شمار می‌آید. اگر چه ممکن است با کسب و کار خود به این هدف نرسید اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید کارهای بیشتری برای افزایش آگاهی از برند خود انجام دهید.  

با توجه به نقش آگاهی و شناخت کافی از برند در موفقیت یک کسب و کار پس از معرفی آگاهی از برند و اشاره به نقش آن در دستیابی به اهداف بازاریابی به بررسی ۱۵ روش مختلف و اثربخش ایجاد این آگاهی به کمک نمونه‌های واقعی پرداخته خواهد شد. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

آگاهی از برند چیست؟ 

آگاهی از برند همانطور که از اسم آن پیدا است میزان شناخت برند از سوی مشتریان بالقوه و ارتباط صحیح آن با محصول یا خدمات خاص خود است. اگر چه ممکن است سطح آگاهی از برند یک کسب و کار کوچک به سطح جایگزینی نام کالا نرسد اما شکل‌های ساده‌تر از شناخت برند شما هم به عنوان موفقیت به حساب می‌آیند. این شکل‌های ساده‌تر می‌تواند به‌صورت زیر رخ دهد: 

  • مصرف‌کنندگان از آنچه که کسب و کار شما به آن معروف است آگاهی دارند. 
  • یک کاربر شبکه‌های اجتماعی پیش از مشاهده تبلیغ شما به احتمال زیاد از لحن شما در تبلیغ خبردار خواهد بود. برای مثال قبل از باز کردن تبلیغ اطلاع دارد که با یک تبلیغ ویدیویی بامزه طرف است. 
  • مشتریان ترجیح می‌دهند حتی با وجود گزینه‌های ارزان‌تر برند شما را انتخاب کنند. 
  • کاربران برند شما را جست‌وجو می‌کنند. 

هنگامی که مصرف‌کنندگان نسبت به برند شما به اندازه‌ی کافی آگاه باشند به طور معمول تمایل دارند اطلاعات بیشتری درباره‌ی کسب و کار شما کسب می‌کنند زیرا از قبل می‌دانند که این کسب و کار وجود دارد و به همین دلیل به دنبال اطلاعات مربوط به آن هستند. در حقیقت به جای کشف آن در گوگل از این موتور جست‌وجو برای کسب جزییات بیشتر استفاده می‌کنند. 

آگاهی برند در مقابل تشخیص برند (بازشناسی برند) 

وقتی صحبت از تشخیص برند (بازشناسی برند) به میان می‌آید به آن اندازه‌ای از شناخت اشاره می‌شود که مصرف‌کننده می‌تواند شاخص‌های بصری مانند لوگو و رنگ را به درستی شناسایی کند. برای مثال اغلب مردم پس از دیدن لوگوی نایکی می‌توانند خیلی سریع آن را تشخیص دهند یا کمتر کسی پیدا می‌شود که با دیدن رنگ زرد نام ایرانسل برای او تداعی نشود. 

آگاهی از برند، تشخیص برند را یک گام فراتر می‌برد. در حقیقت آگاهی از یک برند شامل نه تنها یادآوری برند است بلکه احساس عمومی نسبت به کسب و کار، اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات برند و سایر جزئیات را در برمی‌گیرد. 

وقتی یک کسب و کار دارای یک سطح مناسبی از آگاهی از برند باشد کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی آن برای مخاطبان هدفش معنی پیدا می‌کند. در حقیقت آن‌ها تلاش می‌کنند به کمک این آگاهی موجب آشکار شدن احساس و عواطف مصرف‌کننده شوند. 

آگاهی از برند چیزی به غیر حس و حال مخاطب هنگام مشاهده یا شنیدن نام شرکت شما نیست.

آگاهی از برند

اهمیت آگاهی از برند 

تا زمانی که کسب و کار شما برند مشخصی نداشته باشد کسب و کار شما نمی‌تواند پیشرفت خاصی کند. در حقیقت مهم نیست چقدر برای تبلیغات هزینه می‌کنید، مهم نیست چقدر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید و حتی کیفیت محصولات و خدمات شما هم مهم نیست زیرا احتمال موفقیت شما بدون برندی که خودتان را با آن از سایر رقبا جدا کنید بسیار بسیار کم است. 

برند شما پکیج کاملی از نام شرکت، لوگو، پیشنهادات و محتوای شما است که در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود. در حقیقت این همان جنبه‌ای از کسب و کارها به شمار می‌آید که می‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کند که منجر به پیشی گرفتن این کسب و کارها نسبت به سایر رقبا شود. 

با این حال همه چیز به داشتن یک برند ختم نمی‌شود. در واقع این برند شما نیست که باعث موفقیتتان می‌شود بلکه ساخت مداوم آن و تقویت ارتباط آن با محصول و خدمات شما است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدیهی است که هر چه افراد با کسب و کاری بیشتر آشنا باشند بیشتر اعتماد می‌کنند و به آن علاقه‌مند می‌شوند. هر چه مخاطب هدف شما با برندتان بیشتر آشنا باشد بهتر می‌توانید موارد زیر را پیاده‌سازی کنید: 

  • تبلیغ کسب و کار خود از طریق کانال‌های مختلف 
  • معرفی محصولات یا خدمات جدید 
  • ایجاد شهرت 
  • پیدا کردن مشتریان وفادار و حفظ آن‌ها 

همانطور که مشاهده می‌کنید آگاهی از برند بسیار حائز اهمیت است زیرا کمک می‌کند تا زمینه دستیابی به اهداف بازاریابی شما مانند جلو ماندن در رقابت، ایجاد مخاطب و ساخت مشتری راغب بیشتر فراهم شود.  

با توجه به نقش پررنگ آگاهی از برند در موفقیت کسب و کار کوچک شما چگونه می‌توانید سطحی از آگاهی ایجاد کنید که موفقیت شما را تسهیل کند؟ 

چگونگی ایجاد آگاهی از برند 

نکته بسیار مهمی که درباره آگاهی از برند باید بدانید:

افزایش قرار گرفتن در معرض دید لزوما منجر به افزایش آگاهی از برند نخواهد شد. شما می‌توانید با برخی از روش‌های ساده و در عین حال موثر به ایجاد آگاهی از برند خود بپردازید. برای مثال می‌توانید از روش‌های زیر بهره ببرید: 

  • ایجاد هشتگ سفارشی برای اینستاگرام 
  • شرکت در رویدادهای محلی و حمایت مالی از آن‌ها 
  • اجرای تبلیغات نمایشی در شبکه نمایش تبلیغات گوگل (Google Display Network) 
  • ارسال پست‌های منظم در شبکه‌های اجتماعی (استفاده از صدای برند خود در پست‌های ارسالی) 

اکثر مردم می‌توانند با نگاهی کوتاه و سریع به لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا، آدیداس و نایکی آن‌ها را با حسی منحصر به فرد شناسایی کنند. با استفاده از تصاویر جذاب و ایجاد صدای متمایز در محتوای خود می‌توانید آگاهی از برند خود را ایجاد کنید. نکته اصلی این است که در این راه بیش از پیش باید ثابت قدم باشید تا بتوانید در هر رویارویی، تصویر برند خود را در چشمان مخاطبتان تقویت کنید. 

بیشتر بخوانید: 

 

استراتژی‌ها و نمونه‌های ایجاد آگاهی از برند

بازاریابان دیجیتال به طور سنتی از شبکه نمایش تبلیغات گوگل برای ایجاد آگاهی از برند استفاده می‌کنند. شما می‌توانید  از این راه مقربون به صرفه ایمپرشن زیادی ایجاد کنید. علاوه بر این با نمایش تبلیغات نمایشی اغواکننده احتمال بالا رفتن نرخ کلیک شما بسیار زیاد است. با این حال در این بخش ما درباره برخی از تکنیک‌های ساخت برند صحبت خواهیم کرد که می‌توانید جدا از شبکه نمایش یا در کنار آن استفاده کنید. 

هیچ راهکار سریعی برای تبدیل شدن به یک برند شناخته شده وجود ندارد. در این بخش ۱۵ استراتژی ایجاد آگاهی از برند بررسی خواهد شد که می‌تواند به شما کمک کند. چه بسا شما هم با ما موافق باشید که اگر چه ممکن است شما به اندازه‌ی کوکاکولا شناخته شده نباشید اما امتحان این استراتژی‌ها ضرری ندارد. 

پرداخت به ازای کلیک 

از آنجایی که فضای رقابت در سئو هر روز رقابتی‌تر می‌شود پرداخت به ازای کلیک می‌تواند یک راه‌حل هوشمندانه برای ایجاد آگاهی از برند شما در گوگل باشد. پس از جست‌وجوی کلمه‌های کلیدی مشخص شده می‌توانید در بالای نتایج گوگل ظاهر شوید. حتی اگر در پایان کار کاربر روی تبلیغ شما کلیک نکند دیدن همان نام شما در بالای نتایج جست‌وجو نقش پررنگی در افزایش آگاهی از برند ایفا می‌کند. 

پست مهمان 

یکی دیگر از راه‌های کارآمد و جذاب برای ایجاد آگاهی از برند در وب ارائه محتوای فوق‌العاده با ارزش و گیرا برای اشتراک‌گذاری در وبلاگ‌های سایر کاربران است. پست مهمان برخلاف تصور برخی از افراد هنوز هم یک روش بسیار قدرتمند برای شناخته شدن نام شما در زمینه‌ی فعالیتتان به شمار می‌آید. 

لازم به ذکر است که محتوای معمولی و متوسط نمی‌تواند هیچ کمکی به شما بکند. در حقیقت استراتژی پست مهمان زمانی موثر است که مطالب شما از کیفیت بالایی برخوردار باشند. محتوای شما باید به یادماندنی و ارزشمند باشد زیرا قرار است شما به مخاطبان جدید خود معرفی شوید. 

بازاریابی ارجاعی (ریفرال مارکتینگ) 

وقتی کاربران متوجه شوند که یک پاداشی در انتظار آن‌ها است با کمال میل محصولات و خدمات شما را تبلیغ می‌کنند. دراپ‌باکس (Dropbox) نمونه‌ی عالی از کسب و کاری است که از این روش استفاده کرده است. دراپ‌باکس به هر کاربر فعلی خود به ازای معرفی یک دوست ۵۰۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافی هدیه می‌دهد.  

به کمک اجرای این استراتژی نام دراپ‌باکس وقتی که کار خود را به تازگی شروع کرده بود به راحتی دهان به دهان چرخید. این استراتژی برای درا‌پ‌باکس تعداد زیادی نصب و عضویت به ارمغان آورد. علاوه‌ بر این دراپ‌باکس به کمک این روش برای ایجاد آگاهی از برند خود دیگر نیازی به هزینه کردن مبلغ هنگفتی برای تبلیغات پیدا نکرد. 

استفاده از اینفوگرافیک برای افزایش آگاهی از برند 

استفاده از اینفوگرافیک یک روش واضح و رنگارنگ برای نمایش داده‌ها و آمارهای جالب برند شما به شمار می‌آید. اینفوگرافیک را باید یک نیروگاه‌ بسیار قدرتمند محتوا دانست که اغلب به‌صورت گسترده به اشتراک گذاشته می‌شوند. ویژگی‌های منحصر به فرد اینفوگرافیک آن را به ابزاری عالی برای ایجاد آگاهی از برند و رهبری ذهن مخاطب تبدیل کرده است. 

اینفوگرافیک‌ها در مقایسه با محتواهای متنی تا ۳۰ برابر بیشتر خوانده می‌شوند. علاوه بر این بد نیست بدانید که با توجه به آمار می‌توان گفت کاربران اینفوگرافیک‌ها را بیش از سایر محتواها به اشتراک می‌گذارند.   

فری‌میوم 

بسیاری از محصولات آنلاین جذاب این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربران بتوانند از نسخه رایگان آن‌ها استفاده کنند. با این حال اغلب محدودیت‌هایی برای نسخه‌های رایگان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال می‌توان به درج لوگوی اپلیکیشن روی عکس در برنامه‌های رایگان ویرایش عکس اشاره کرد. برای حل این مشکل امکان ارتقا نسخه رایگان به نسخه پولی فراهم شده است. 

با این حال بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از نسخه رایگان به همراه محدودیت‌های در نظر گرفته شده استفاده کنند. با این حال آن‌ها شما را به سایر کاربران معرفی می‌کنند که ممکن است در نهایت منجر به تهیه نسخه پولی محصول شما شود. در حقیقت هدف کسب و کار فری‌میوم چیزی به غیر از بیشتر در معرض چشم کاربران قرار گرفتن به منظور برندینگ و جذب مخاطب جدید نیست. 

مشارکت‌های محلی 

یک استراتژی عالی دیگر برای ایجاد آگاهی از برند مشارکت در رویدادهای محلی است. این استراتژی برای کسب و کارهای محلی بسیار حیاتی است اما سایر مشاغل هم می‌توانند از این فرصت برای برندینگ استفاده کنند. 

برای برگزاری سمینارها یا جشنواره‌ها با سایر کسب و کارهای محلی همکاری کنید. از تیم‌های ورزشی شهر خود حمایت مالی کنید و کمک‌های مالی خود را به دست خیریه‌های منطقه خود برسانید. اگر کسب و کار شما یک کسب و کار محلی است حضور شما و برندتان در جشنواره‌ها و رویدادهای محلی می‌تواند بسیار موثر باشد. 

برای افزایش آگاهی از برند خود یک ماشین را کادوپیچ کنید! 

برای افزایش آگاهی از برند خود یک ماشین را کادوپیچ کنید!

کادوپیچ کردن یک ماشین یک استراتژی کلاسیک امتحان شده برای ایجاد آگاهی از برند است که جواب خود را پس داده است. منظور از کادوپیچ کردن یک ماشین یک طراحی محیطی سفارشی است که می‌تواند تمام ماشین شما را بپوشاند.  

تبلیغ روی خودرو یک نوع تبلیغ محیطی به شمار می‌آید که می‌تواند توجه بسیار زیادی را به خود جلب کند. این نوع تبلیغ یک روش بسیار عالی است که شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر کجا که می‌روید مردم با برند شما بیشتر آشنا می‌شوند. شما می‌توانید یکی از ماشین‌های شرکت یا ماشین خود را کادوپیچ کنید. 

هدایای تبلیغاتی 

 بعید است کسی را پیدا کنید که به اقلام رایگان علاقه نداشته باشد. نام خود را بر روی ماگ‌ها، فلش‌ها، خودکارها و سایر وسایل حک کنید و آن‌ها را در جشنواره‌های محلی به مراجعه‌کنندگان هدیه دهید. 

اجرای مسابقه‌ در شبکه‌های اجتماعی 

یک مسابقه جذاب و هیجان‌انگیز را در شبکه‌های اجتماعی اجرا کنید که در آن شرکت‌کنندگان عکس یا فیلم ارسال کنند و سایر کاربران به محتواهای ارسالی آن‌ها رای دهند. 

بدیهی است که شرکت‌کنندگان برای کسب آرای بیشتر لینک مسابقه را با دوستان و خانواده‌ی خود به اشتراک می‌گذارند که از این طریق منجر به افزایش آگاهی از برند شما می‌شوند. 

پیدا کردن شبکه‌ی اجتماعی مناسب  

با افزایش مداوم شبکه‌های اجتماعی تلاش برای انجام بازاریابی در تمام شبکه‌های اجتماعی امری عبث است که منجر به از دست دادن زمان می‌شود. بهتر است با توجه به ماهیت شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرید که کدام شبکه‌ی اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است. از صرف قسمت اعظمی از انرژی خود در این شبکه‌ی اجتماعی نترسید.  

برای مثال وب‌سایت‌های عکاسی بهتر است وقت خود را صرف بازاریابی در اینستاگرام و پینترست کنند. کسب و کارهای B2B اغلب در توییتر بهترین عملکرد را داشته‌اند. با این حال کسب و کارهای کوچکی که در زمینه‌ی صنایع دستی فعالیت می‌کنند می‌توانند در اینستاگرام نتیجه‌ی بهتری بگیرند.  

بهتر است بدانید مخاطب هدف شما در کجا فعالیت می‌کند و زمان خود را صرف کدام شبکه می‌کند. قرار نیست شما سایر شبکه‌های اجتماعی را رها کنید. در حقیقت شما بیشترین تلاش خود را صرف شبکه‌ای می‌کنید که می‌دانید برای کسب و کار شما مفید است. برای پیدا کردن شبکه‌ی اجتماعی خود می‌توانید با تجزیه و تحلیل داده‌ها ببینید ترافیک شما بیشتر از کجا ناشی می‌شود. 

داستان‌سرایی (استوری تلینگ) برای افزایش آگاهی از برند 

آیا می‌خواهید یک برند به یاد ماندنی باشید؟ داستان‌سرایی یکی از راه‌های فوق‌العاده جذاب ایجاد آگاهی از برند به شمار می‌آید. اگر بتوانید داستان‌های هیجان‌انگیزی ایجاد کنید که کاربران بتوانند با آن‌ها ارتباط عمیقی برقرار کنند می‌توانید از این مساله مطمئن باشید که تا مدت زیادی آن‌ها نام شما را فراموش نخواهند کرد.    

بازاریابی مجدد برای ایجاد آگاهی از برند 

بازاریابی مجدد یک استراتژی حرفه‌ای برای افزایش آگاهی از برند به شمار می‌آید. اما شاید بپرسید چه نیازی به بازاریابی مجدد داریم؟ بازاریابی مجدد در حقیقت نمایش تبلیغات به کاربرانی است که از سایت و محصول شما بازدید کرده‌اند اما قبل از تبدیل به مشتری و تحقق خواسته‌ی شما از آنجا خارج شده‌اند.  

تبلیغات بازاریابی مجدد در سرتاسر وب در سایت‌هایی که مخاطب شما از آنها بازدید می‌کند قرار می‌گیرد. در مدت زمان کمی آن‌ها در همه جا از جمله وبلاگ‌های مورد علاقه خود و هنگام خرید آنلاین با کسب و کار شما مواجه خواهند شد. بازاریابی مجدد این حس را به مخاطب شما القا می‌کند که برند شما بسیار بزرگتر از آن چیزی است که او در نظر گرفته است. این یک روش بسیار عالی برای افزایش نرخ تبدیل است. 

بیشتر بخوانید: 

لینکدین 

در بخش‌های گذشته ما درباره‌ی ارزش پست مهمان و به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب صحبت کردیم اما روش‌های دیگری هم برای انتشار و گسترش برند شما در وب وجود دارد. لینکدین به تازگی یک ابزار برای انتشار محتوا در اختیار تمام کاربران گذاشته که به آن‌ها اجازه می‌دهد که پست‌های خود را به طور مستقیم منتشر کنند. اگر بتوانید توجه کافی را به پست‌های خود جلب کنید می‌تواند منجر به قرار گرفتن در فید بسیاری از کاربران شوید.  

به عنوان یک امتیاز اضافی داشتن پست‌های متصل به حساب لینکدین می‌تواند به شما در تبدیل شدن به یک رهبری فکری کمک کند. نیاز به توضیح نیست که شما می‌توانید وبلاگ شرکت خود را راه‌اندازی کنید و در آنجا محتواهای خود را در اختیار کاربران بگذارید. فقط مطمئن شوید که پس از انتشار محتوای خود‌، آن را در لینکدین به اشتراک گذاشته و پروموت کنید. 

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی روز به روز دشوارتر می‌شود و همین امر باعث شده است که کسب و کارهای بیشتری به سمت استفاده از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی بروند. 

تبلیغات فیس‌بوک و توییتر نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی ارزان‌تر هستند و به دیده شدن برند شما در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند. مهم نیست مخاطب بلافاصله به مشتری تبدیل شود. در حقیقت هر نوع آشنایی اضافه‌ای هنگام خرید کاربر اهمیت پیدا خواهد کرد. 

اینفلوئنسر مارکتینگ 

پیدا کردن دوستانی که بیش از سایر کاربران در معرض دید مخاطبان هدف شما قرار دارند هم یکی دیگر از راه‌های آسان برای افزایش آگاهی از برند به شمار می‌آید.  

اینفلوئنسرهای موجود در حوزه‌ی خود را پیدا کردن و به جای رقابت با آن‌ها سعی کنید یک رابطه‌ی تجاری با آن‌ها برقرار کنید. از این طریق شما می‌توانید از شبکه‌ی اینفلوئنسر برای پروموت کردن برند خود بهره ببرید. علاوه بر این با ایجاد یک رابطه‌ی تجاری ارزشمند می‌توانید برای طولانی‌مدت از این امکان فوق‌العاده استفاده کنید. 

سخن آخر 

آگاهی از برند یک اصطلاح کلی است که میزان آگاهی مصرف‌کنندگان را در رابطه با یک برند توصیف می‌کند. به بیان ساده آگاهی از برند معیار اندازه‌گیری قابل شناسایی بودن یک برند برای مخاطبان هدف خود است. 

ایجاد آگاهی از برند یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که مصرف‌کنندگان را به سمت ترجیح غریزی یک برند و محصولاتش سوق می‌دهد. آگاهی و شناخت برند در بطن بیشتر استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد زیرا آگاهی از برند یک نیروی قدرتمند برای به وجود آوردن اعتماد به برند و در نهایت فروش به حساب می‌آید. 

شما همچنین می‌توانید پس از برقراری ارتباط با کارشناسان ما در اد تو اپ و یافتن پاسخ سوال‌های خود از خدمات مختلف تیم ما مانند پرداخت به ازای کلیک برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید.