۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

انواع مدل کسب‌وکار یا Business model

B2b B2C C2B C2C

اگر قصد دارید تجارت الکترونیکی خودتان را راه‌اندازی کنید، باید کمی درباره مدل کسب‌وکار تحقیق کنید. قبل از انتخاب مسیر خود، بررسی انواع مختلف مدل‌های تجارت الکترونیک و وب‌سایت‌ها الزامی است.

یادگیری در مورد تجارت الکترونیک شما را قادر می‌سازد تا فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید و کسب‌وکارتان را به‌درستی انتخاب کنید.

چهار نوع مدل کسب‌وکار تجارت الکترونیک عبارت‌اند از:

  1. کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B)
  2. کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C)
  3. مصرف‌کننده به مصرف‌کننده (C2C)
  4. مصرف‌کننده به کسب‌وکار  (C2B)

کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک می‌توانند کالاهای فیزیکی، محصولات دیجیتال یا خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه دهند.

انواع بیزنس مدل

4 نوع مدل کسب‌وکار تجارت الکترونیک

 B2B تجارت الکترونیک بیزینس با بیزینس یا بنگاه با بنگاه

یک مدل کسب‌وکار تجارت الکترونیک B2B در درجه اول بر روی ارائه محصولات از یک تجارت به تجارت دیگر متمرکز است. بااین‌حال، بسیاری از شرکت‌ها در این حوزه ارائه‌دهنده خدمات هستند. می‌توانید یک شرکت توسعه نرم‌افزار، مرکز تماس، شرکت منابع انسانی، خدمات حسابداری و غیره را در این لیست پیدا کنید.

B2B یکی از محبوب‌ترین انواع مدل‌های تجارت الکترونیک است. در B2B، خریدار می‌تواند کاربر نهایی باشد. بااین‌حال، خریدار اغلب کالاهای خریداری شده را به مصرف‌کننده دیگری می‌فروشد. باید سفر خریدار و رفتار مصرف کننده زیر نظر گرفته شود.

تراکنش‌های B2B معمولاً چرخه فروش طولانی‌تری را در بر می‌گیرد تا به دست مصرف‌کننده برسد، اما ارزش مبلغی سفارش بالاتر و خریدهای تکراری‌تر یا بازگشتی را به همراه دارند.

بر اساس برخی تحقیقات، در سال 2020، نزدیک به نیمی از خریداران B2B هستند و تقریباً دوبرابر سال 2012 است.

انتخاب B2B به‌جای دیگر انواع مدل‌های کسب‌وکار تجارت الکترونیک تا حد زیادی به مخاطبان هدف و نتایج برنامه‌ریزی‌شده شما بستگی دارد. بااین‌حال، باید در نظر داشته باشید که B2B در ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری نقدی بیشتری در تجارت الکترونیک شما دارد و خواب سرمایه شما بیشتر است.

3 مزیت اصلی تجارت الکترونیک  B2B

مشتریان بیشتر

کارایی بیشتر

یک پلتفرم تجارت الکترونیک B2B این امکان را به کسب و کار شما می‌دهد تا با موفقیت رشد کرده و گسترش یابد.

 B2C تجارت الکترونیکی از کسب‌وکار به مصرف‌کننده

منظور از تجارت الکترونیک B2C چیست؟ B2C همان چیزی است که اکثر مردم هنگام تصور یک تجارت الکترونیک به آن فکر می‌کنند. این نوع تجارت گسترده‌ترین نوع بازار را نشان می‌دهد. فروش B2C مدل سنتی خرده‌فروشی است که در آن یک شرکت به افراد می‌فروشد. در مورد تجارت الکترونیک، کسب‌وکار به‌جای فروشگاه فیزیکی در دنیای آنلاین ساخته می‌شود.

مزایای تجارت الکترونیک B2C چیست؟

تراکنش‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود که روشی کارآمد برای کاهش هزینه است.

شما می‌توانید با مصورسازی داده‌ها اطلاعات ارزشمندی را از مشتریان و بازدیدکنندگان خود به دست آورید که در روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

ازآنجایی‌که یک مکان تجارت الکترونیک شما را محدود نمی‌کند، فرصت‌های تجاری بیشتری خواهید داشت.

4 تفاوت اصلی بین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک B2B و B2C

مشتریان و اهداف آن

الزامات پشتیبانی مشتری و خدمات مرکز تماس: تجارت الکترونیک B2C به خدمات مشتری بهتر و تعاملات بیشتر با مصرف‌کنندگان نیاز دارد.

مخاطبان هدف و ابزار رسیدن به آن‌ها متفاوت است.

قیمت‌گذاری B2C از ثبات بیشتری نسبت به B2B برخوردار است.

نکته‌های حرفه‌ای برای صاحبان مشاغل  B2C

برون‌سپاری خدمات مشتری اغلب بهترین راه‌حل برای جذب، تعامل و حفظ مشتریان است. هنگامی که برای مراقبت از تجربه مشتری خود به یک ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث مراجعه می‌کنید، می‌توانید مقدار قابل‌توجهی در زمان صرفه‌جویی کنید، خدمات‌دهی خود را گسترده کنید، به مهارت‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید، هزینه‌های خود را کاهش دهید و بر سایر حوزه‌های تجاری اصلی تمرکز کنید. یافتن شرکت برون‌سپاری مناسب به شما مزیت رقابتی می‌دهد و به کسب‌وکار تجارت الکترونیک شما کمک می‌کند که برجسته شود.

 C2C تجارت الکترونیک مصرف‌کننده به مصرف‌کننده

درحالی‌که برای انواع مدل‌های کسب‌وکار تجارت الکترونیک B2B و B2C مثال‌های متنوع زیادی در دسترس است، موضوع درباره C2C کمی متفاوت است. مصرف‌کننده به مصرف‌کننده نشان‌دهنده یک مدل تجاری است که تجارت بین افراد خصوصی را امکان‌پذیر می‌کند.

برخی از نمونه‌های تجارت الکترونیک C2C عبارت‌اند از eBay ، Amazon و دیجی‌کالا معروف‌ترین پلتفرم‌های C2C هستند.

هدف نهایی تجارت الکترونیک C2C نزدیک کردن خریداران و فروشندگان و تسهیل تجارت آن‌هاست.

مزایای تجارت الکترونیک C2C

فروشنده می‌تواند به‌راحتی به مخاطبان زیادی دست یابد.

هزینه‌های کمتر و انعطاف‌پذیری قیمت

راحتی بیشتر برای خریداران

C2B تجارت الکترونیک مصرف‌کننده به تجارت

اگرچه شیوع C2B در حال افزایش است، اما همچنان یکی از انواع مشاغل تجارت الکترونیک را نشان می‌دهد که مردم هنگام بررسی انواع مدل کسب‌وکار و بازار بلافاصله به آن فکر نمی‌کنند. C2B به این معنی است که یک مصرف‌کننده در حال فروش کالا یا خدمات به بنگاه‌های تجاری است. C2B با مدل‌های کسب‌وکار سنتی تجارت الکترونیک متفاوت است .

یکی از بهترین نمونه‌های تجارت الکترونیک افرادی هستند که ضایعات را می‌خرند. این پلتفرم افراد متخصص در زمینه‌های خاص را قادر می‌سازد تا خدمات خود را به شرکت‌ها ارائه دهند. ازآنجایی‌که بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان از خدمات برون‌سپاری برای افزایش نتایج خود یا یافتن همکاری با فریلنسرها سودمند استفاده می‌کنند، نوع تجارت الکترونیک C2B همچنان محبوبیت خود را به دست خواهد آورد.

انتخاب بیزنس مدل

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم قبل از شروع یک کسب‌وکار، مطمئن شوید که مزایا و معایب همه انواع تجارت الکترونیک را می‌دانید .

رشد و گسترش تجارت الکترونیک شما به‌احتمال زیاد نیاز به بودجه دارد. همچنین ممکن است در زمینه‌های خاص به کمک نیاز داشته باشید. برون‌سپاری می‌تواند راه‌حل ایده آلی برای رشد پایدار و کسب درآمد بیشتر شما باشد.

یافتن یک شرکت دیجیتال مارکتینگ مناسب می‌تواند کیفیت محصولات یا خدمات شما را بهبود بخشد، زمان سریع‌تری برای بازاریابی به شما بدهد و ارزش طول عمر مشتری را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. این شرکت ها با شناخت کامل از تبلیغات شبکه های اجتماعی و بازاریابی 360 درجه می توانند برای رشد برندسازی شخصی شما نیز کمک شایانی کنند.

بااین‌حال، قبل از انتخاب این گزینه، باید در مورد تمام جوانب مثبت و منفی برون‌سپاری اطلاعات کسب کنید. به‌خاطر داشته باشید که همه انواع تجارت الکترونیک با نیازها و اهداف شما مطابقت ندارند. وقت خود را برای بررسی در دنیای درحال‌توسعه کسب‌وکارهای آنلاین صرف کنید و مارکت پلیس و ابزار خود را پیدا خواهید کرد.

بیشتر از 160 نوع بیزنس مدل وجود دارد که در اینجا 4 نوع از معروف‌ترین مدل‌ها را برای شما قرار دادیم. انتخاب بیزنس مدل و بیزنس پلن شرط اساسی و اولیه موفقیت شما در کسب‌وکار آنلاین است. بعد از آن نیاز به طراحی استراتژی ورود به فضای اینترنت متناسب با کسب‌وکارتان دارید. ما در تیم ادتواپ با داشتن متخصص MBA در این زمینه آماده مشاوره به شما هستیم.

هم‌اکنون کلیک کنید