۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

بازاریابی اپلیکیشن – 20 استراتژی برای جذب کاربر در سال 2023

بازاریابی اپلیکیشن

خب! یه برنامه موبایل یا همون اپلیکیشن تولید کردین؟ خیلی هم عالی! چقدر در مورد بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ میدونی؟ میدونی چطوری برای برنامه یا اپلیکیشن موبایلی که داری باید نصب فعال بگیری؟

حالا وقتشه اپلیکیشنی که توسعه دادی رو به دست مردم برسونی! اما این کار اونقدرام آسون نیست! چون بیش از 5 میلیون اپلیکیشن در اپ استور و گوگل پلی وجود داره و باید باهاشون رقابت کنی! حالا این سوال پیش میاد که چطوری باید باید با اینهمه اپلیکیشن رقابت کنید و کاربر بگیرید؟

ما 20 تاکتیک بازاریابی که خودمون قبلا امتحان کردیم رو اینجا براتون آوردیم. این تاکتیک ها حسابی به دردتون میخوره!

چرا بازاریابی اپلیکیشن مهمه؟

تصمیم گیری در مورد نحوه بازاریابی اپلیکیشن کار سختیه. اپلیکیشن های مختلف روش های بازاریابی مختلفی دارن. هر کدومشونم ممکنه به روش خودش موفقیت آمیز باشه.

همونطور که میدونید رقابت در این حوزه خیلی شدیده. 68 درصد از شرکت های تولید کننده اپلیکیشن یک استراتژی بازاریابی اپلیکیشن مدون و بلند مدت دارن.

برای اینکه جزو اپلیکیشن های برتر مارکت ها باشید، تنها داشتن اپ کافی نیست. باید بدونید که با استفاده از استراتژی های بازاریابی اپلیکشن میتونید خیلی سریعتر توی این جایگاه قرار بگیرید.

بیشتر بخوانیم: 32 روش عالی برای تبلیغات اپلیکیشن

1- یک صفحه فرود یا لندینگ پیج برای اپلیکیشن ایجاد کنید

اینکه برای اپتون یک صفحه فرود یا لندینگ پیج داشته باشین نکته خیلی مهمیه که به بازاریابی اپلیکیشن شما کمک میکنه. چون وبسایت شما، اغلب اولین نقطه اتصال شما با کاربر هست. این لندینگ پیج یه جورایی ویترین اپلیکیشن شماست. پس سعی کنید که تمیز، جذاب و کاربر پسند (یوزر فرندلی) باشه. همچنین مطمئن بشین که با همه مرورگر ها سازگار باشه.

اگه بخوام یه لندینگ پیج خوب براتون مثال بزنم، میتونم به اپ رابین هود اشاره کنم. اپلیکیشن رابین هود یک نمونه خوب از لندینگ پیجی هستش که یه اپلیکیشن باید داشته باشه. یه لندینگ پیج که زیادی شلوغ نیست و یه عنوان قدرتمند داره. کاملا بیان میکنه که کار اپلیکیشن چی هست. کال تو اکشن (تشویق به تعامل) داره. عکس ها، متن و المان های گرافیکی کاربر رو به بازدید، دانلود و نهایتا استفاده ازاپلیکیشن تشویق می کنن.

صفحه فرود یا لندینگ پیج ابزار قدرتمندیه که میتونه نقطه شروع برخورد کاربر با شما باشه.

ریت اپلیکیشن

2- برای اپلیکشن ریویو (نظر) و ریت (امتیاز) بگیرید

بیشتر افراد قبل از خرید، نظرات دیگران رو میخونن. اپلیکیشن ها هم از این قضیه مستثنی نیستن. نظرات و امتیازها میتونن کاربرانِ بالقوه رو به فشار دادن دکمه دانلود ترغیب کنن.

این استراتژی بازاریابی اپلیکیشن میگه که شما میتونید توی اپلیکیشن، فیچرهایی ایجاد کنید که کاربر های فعلی به راحتی بتونن نظر بدن یا امتیاز بدن. به عنوان مثال اعلان یا نوتیفیکیشن رتبه بندی ایجاد کنید. شما همچنین میتونید با استفاده از سایت های بررسی اپلیکیشن، از یک شخص حرفه ای برای بررسی اپتون کمک بگیرید.

نظرات منفی لزوماً بد نیستن به شرطی که بی غرض باشن. خوندن و پاسخ دادن به نظرات میتونه برای شما یک منبع ایده باشه. این کار زمینه بهبود اپلیکیشن رو برای شما پررنگ میکنه. اینطوری به کاربران جدید و بالقوه خودتون نشون میدین که دارین بهشون گوش میدین.

3- از حلقه ویروسی (وایرال لوپ)  استفاده کنید

وایرال شدن یک ابزار قدرتمند در بازاریابی اپلیکیشن محسوب میشه و باعث افزایش تعداد کاربران اپلیکیشنِ موبایل میشه. یه چیزی که ارزش به اشتراک گذاشتن داشته باشه ایجاد کنید. مثلاً امتیاز های بالا یا تجربه های مشترک. و یه کاری کنید که کاربر بتونه اینو به راحتی با بقیه به اشتراک بذاره.

وایرال شدن به گسترش خبر در مورد اپلیکیشن شما کمک میکنه. چرا؟ چون قیف بازاریابی سنتی اپلیکیشن رو برعکس میکنه. اینجوری کاربر ها برای اپ شما بازاریابی میکنن. با طراحی خوب اپلیکشن میتونین وایرال بشین. مشوق ایجادکنید. یک سری فیچر ها رو تنها در صورتی باز کنید که کاربر یک نفر رو به اپلیکیشن دعوت کنه. از کاربر بخواید که تجربه استفاده از اپ شما رو به اشتراک بذاره. و خیلی راه های دیگه که باعث میشه وایرال بشین.

به عنوان مثال، شرکت Dropbox به کاربر هاش در صورتیکه یک نفر رو دعوت کنن، 16 گیگابایت فضای اضافه مجانی میده. CandyCrush هم برای رشد بِرَندش به کابر هاش اجازه میده که امتیاز خودشونو توی شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارن.

تا حالا این اپلیکیشن هایی که چهره رو تغییر میده دیدین؟ اینا سلطان وایرال شدن هستن! بازاریابی اپلیکیشن رو حسابی بلدن! به محض اینکه شما عکس پیر شده خودتونو توی شبکه های اجتماعی منتشر می کنید. فالوئرهاتون از طریق برچسب روی عکستون که اسم اپلیکیشن هستش، سرچ می کنن و نصبش می کنن. یا اینکه ازتون میپرسن و شما اسم اپ رو بهشون میگین. اینجوری بازاریابی محتوای متنی هم براشون کردین. اگه لینکشو براشون بفرستین که یه بک لینک مجانی هم بهشون دادین! به همین راحتی اونا هم عکس خودشونو منتشر می کنن و این حلقه تا بی نهایت ادامه داره.

4- اپلیکیشن رو برای اپ استور ها بهینه سازی کنید( ASO)

این استراتژی بازاریابی اپلیکیشن تاکید میکنه همونطور که وب سایتتون رو سئو می کنید تا موقع سرچ در موتورهای جستجو، جزو بالاترین نتایج باشه، باید اپتون رو هم برای اینکه موقع سرچ توی مارکت ها جزو بالاترین نتایج باشه، بهینه سازی کنید. اپلیکیشن شما هرچقدر رتبه بالاتری داشته باشه بیشتر در معرض دید کاربر های بالقوه قرار میگیره.

5- با ویدئو برای اپلیکیشن خودتون مخاطب جذب کنید

جذب مخاطب در اپلیکیشن

در حال حاضر، توی بررسی های متخصصین اپلیکیشن مارکتینگ، ویدئو محبوب ترین شکل محتواست. حداقل 80 درصد از کل ترافیک اینترنت در دنیا صرف ویدئو میشه. شما و کاربر هاتون میتونید کلی ویدئوی خلاقانه از طریق یوتیوب، اینستاگرام، آپارات و بقیه شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک ویدئویی به اشتراک بذارین.

محتوای این ویدئو ها میتونه در مورد آموزش اپلیکیشن شما باشه. یا اینکه برند شما رو به کاربر هاتون معرفی کنه و کاری رو که برای کاربرهاتون انجام میده رو نمایش بده. سعی کنید ویدئو های مختصر و مفید تولید کنید و طول ویدئو هاتون بیشتر از 60  ثانیه نباشه. ویدئوهاتون رو طوری بسازید که کال تو اکشن و پیامش بدون صدا هم قابل درک باشه.

6- برای اپلیکیشن یک بسته مطبوعاتی تهیه کنید

برای برنامه موبایلیتون یک بسته مطبوعاتی قدرتمند درست کنید. تا هروقت که یه خبرنگار یا یک بلاگر خواست اپلیکیشن شما رو به نمایش بذاره، آماده باشید. این یه استراتژی بازاریابی اپلیکیشن هستش که هرکسی ازش خبر نداره! سعی کنید این بسته شامل اطلاعات دقیق و اسکرین شات های مارک دار اپلیکیشن شما باشه. لوگو و آیکن اپ فراموش نشه. بهتره لینک شبکه های اجتماعی و اسم شرکت هم توی این پکیج قرار بگیره.

Turo یک برنامه نظیر به نظیر اجاره خودرو هستش که یک پیج مخصوص خبرنگارها و بلاگرها توی وبسایتش داره. اونا از طریق این پیج میتونن اطلاعات دقیق اپلیکیشن، لوگوی شرکت و تصاویر مارک دار رو برای انتشار دانلود کنن.

7- در مارکت ها تبلیغ کنید

تبلیغ توی فروشگاه ها و مارکت ها یک راه دیگه برای تبلیغات اپلیکشن هست. صرفنظر از اینکه برنامه شما چه رتبه ارگانیکی داره، میتونید با تبلیغات و پرداخت پول به مارکت ها رتبه اپلیکیشن خودتون رو بالا ببرید. تبلیغات پولی اپلیکیشن توی فروشگاه یا مارکت درست مثل کمپین های کلیکی (CPC) گوگل ادوردز برای سایته.

تبلیغات پولی مارکت ها، اپلیکیشن شما رو درست همون جایی قرار میده که تعداد زیادی از مخاطب های بالقوه شما حضور دارن. در واقع برنامه شما رو به راحتی در بالای نتایج جستجو قرار میده. بازاریابی اپلیکیشن و هزینه هایی که برای یک اپلیکیشن میکنید به نوعی سرمایه گذاری محسوب میشه. پس نترسید!

به عنوان مثال وقتی کلمه “to do list” رو توی اپ استور سرچ کنید، بالای همه نتایج تبلیغات پولی Trello  رو میبینید. کافیه یه کیوورد انتخاب کنید و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک رو انجام بدین.

8- ریپورتاژ آگهی منتشر کنید

حالا که یک بسته مطبوعاتی قدرتمند دارید، برای اپلیکیشن به صورت مرتب رپورتاژ آگهی منتشر کنید. توی بازاریابی اپلیکیشن انتشار رپورتاژ آگهی یک باید هست. با این کار اپتون رو به عموم معرفی می کنید و نشون میدید که دارین روی فیچر های جدید حسابی کار می کنید.

9- در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشید

اگه میخواین دیده بشین، باید توی سوشال میدیا حضور داشته باشین.

علاوه بر این، سوشال مدیا برای بیشتر دیده شدن اپلیکیشنتون، داده های آماری ارزشمندی در مورد فالوئر ها بهتون میده. از این طریق میتونید علاقمندی، سرگرمی، اطلاعات جمعیت شناختی و بیشترین زمان فعالیت فالوئرها رو ببینید و تبلیغات هدفمند تری انجام بدین.

وقتی که در حال اجرای یک کمپین سوشال مدیا هستید، تعامل با کاربر ها ضروریه. ولی ضروری تر از اون به اشتراک گذاری مجدد محتوایی هستش که توسط خود کاربرها تولید میشه . Airbnb به صورت مداوم عکس هایی که کاربرهاش گرفتن رو منتشر میکنه و توی کامنت ها باهاشون تعامل داره. به کاربرهاتون نشون بدین که دیگران چطور از اپلیکیشن شما استفاده میکنن و با اون ها یک مکالمه واقعی داشته باشین.

10- از اینفلوئنسرها کمک بگیرید

از تاثیرگذار بودن اینفلوئنسر ها غافل نشین! اما اگه هزینه اینفلوئنسرهای رتبه A (مثل صدف بیوتی) براتون زیاده، باید به میکرو اینفلوئنسرهایی توجه کنید که با مخاطب هدف اپلیکیشن شما همسو هستن. مهمترین چیز اینه که کسی رو پیدا کنید که فعالیت و مخاطب هاش با برند و ماموریت شما مرتبط باشه. در غیر این صورت هر کاربری که به دست میارید خیلی زود اپلیکیشن شما رو ترک میکنه.

اپ دوست یابی Bumble  با استفاده از ریز میکرو اینفلوئنسرها ( پیج هایی که تعداد فالورشون زیر 1000 تا بود) یه کمپین با هشتگ #MakeTheFirstMove برای تشویق خانم ها راه انداخت که منجر به افزایش 40 میلیونی کاربرهاش شد.

11- یک بلاگ با محتوای منظم داشته باشید

با ساخت یک بلاگ با محتوای منظم، سئو سایتتون رو بهبود بدین و بازدیدکننده ها رو به سمت لندینگ پیج اپلیکیشنتون هدایت کنید. کسب و کارهایی که یک بلاگ منظم دارن، 126 درصد بیشتر از اونایی که بلاگ ندارن مشتری به سمتشون هدایت میشه. محتوای یک بلاگ میتونه به شکل خبرنامه ایمیلی منتشر بشه و یا برای سوشال مدیا تغیرر کاربری داده بشه. همچنین میتونه به عنوان یک کتاب الکترونیکی (ebook) یا یک منبع قابل دانلود توی لندینگ پیج قرار بگیره.

برای اینکه مخاطب به اپلیکیشن شما علاقمند بشه، روند توسعه اپلیکیشن خودتون رو براش شرح بدین. با دقت در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. در مورد این کلمات کلیدی محتوای با کیفیت تهیه کنید و برای افزایش سئو به سایت لینک بدین.

12- افیلیت مارکتینگ انجام بدین

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ درست شبیه سیستم دعوت دوستان توی حلقه ویروسی یا وایرال شدنه. با این تفاوت که در افیلیت مارکتینگ معمولاً برای این کار باید پول پرداخت کنید. افلیت ها یا شرکای تبلیغاتی، محتوا و لینک شما رو برای مخاطبشون منتشر میکنن.

به چند دلیل برنامه افیلیت Shopify برجسته شده: کمیسیون بالایی میده و محتوای خیلی خوبی برای انتشار در اختیار شرکای تبلیغاتیش میذاره.

13- با تبلیغاتِ نصب اپلیکیشن دانلود بگیرید

همه جا میشه تبلیغ کرد. پس چرا از این تبلیغات به سود خودمون استفاده نکنیم؟ از طریق تبلیغات نصب اپلیکیشن موتورهای جستجو و سوشال میدیا، ترافیک برنامه رو بالا ببرید و نصب بیشتری بگیرید.

از کلمات کلیدی مرتبط و بخش بندی هدفمند مخاطب در تبلیغات استفاده کنید تا اپلیکیشن شما جلوی دیدِ مخاطب درست قرار بگیره. این یک استراتژی پولیه ولی موفقیت شما توی این استراتژی تضمین شده هستش.

14- ارسال پست توی بلاگ های دیگه

با ارسال پست در وبلاگ های تاثیر گذار به همه در مورد اپلیکشنتون توضیح بدین و تخصص خودتون رو به رخ بکشین. وبلاگ های دیگه از محتوای خوب و آموزنده ای که به تقویت وبسایتشون کمک کنه استقبال می کنن. علاوه بر این شما میتونید برنامتونو با مخاطب های جدید به اشتراک بذارید و برای تقویت سئو سایتتون بک لینک بدین. این کار یه حرکت برد-برده.

15- رهبر اندیشه بشین

برای اینکه تسلط خودتون رو روی صنعتی که توش فعالیت دارین نشون بدین، شروع کنید به انتشار کتاب الکترونیکی (Ebooks)، پادکست یا برگزاری ایونت و رویداد.

کوفاندر Basecamp ، دیوید هینمیلر هانسون، با انتشار چندین و چند کتاب و حضور در پادکست ها به عنوان مهمان، خودش رو به عنوان یک متخصص توی صنعت معرفی کرد و کسب و کارش رو تبلیغ کرد.

16- برای اپلیکیشن دوره های آزمایشی، مسابقه و هدیه تعریف کنید

اگه به کاربر ها آفرهای تشویقی بدین، اونا تعامل بیشتری با اپلیکیشن شما خواهند داشت. برای افزایش تعداد نصب برنامه از کد های تخفیف و ارائه دوره استفاده رایگان بهره بگیرین.

Spotify، Youtube و Netflix دوره آزمایشی رایگان دارن تا مخاطب رو قبل از خرید اشتراک درگیر خدماتشون کنن.

 

17- تبلیغات متقابل انجام بدین

تبلیغات متقابل یعنی اینکه اجازه بدین یک اپلیکیشن دیگه توی برنامه شما تبلیغ کنه و اون اپ هم به طور مقابل اپلیکشن شما رو تبلیغ کنه. تبلیغات متقابل یک روش عالی برای گرفتن نصب های جدید و استفاده از مخاطب های شریک تبلیغاتی شما محسوب میشه. این مدل تبلیغات در صورتیکه دو تا اپلیکیشن مکمل همدیگه باشن خیلی موثرتر میشه.

مثلا مک دونالد و اوبر، با تبلیغات متقابل، یک کمپین برای دلیوری غذا راه انداختن.

بیشتر بدانیم:KPI چیست و 6 شاخص کلیدی عملکرد وب‌سایت که هر دیجیتال مارکتر باید بداند

18- شاخص های اصلی عملکرد(KPI)  رو اندازه بگیرید

اینجوری نباشه که KPI تعیین کنید بعد فراموشش کنید. با بررسی و تجزیه و تحلیل منظم شاخص های عملکرد رشد ، ببینید که اپلیکیشن شما چقدر رشد کرده. تجزیه و تحلیل مداوم توی اپلیکیشن مارکتینگ خیلی حیاتیه!

KPI ها رو به طور مرتب بررسی کنید. این KPI ها میتونن شامل تعداد دانلودهای اپلیکیشن، تعداد نصب فعال، نرخ بازگشت، نرخ ماندگاری و غیره باشن. با این بررسی ها میتونید بفهمید که عملکرد واقعی اپ شما به چه صورت بوده. داده ها دروغ نمیگن. این داده ها به شما کمک می کنن که برای تعیین یک استراتژی خوب و تعیین مخاطب هدف بینش پیدا کنید.

19- تبلیغات سنتی رو امتحان کنید

از انجام کارها به روش سنتی نترسید! یک رویکرد سنتی بازاریابی اپلیکیشن میتونه هر استراتژی یا کمپین تبلیغاتی باشه که منجر بشه به موفقیت یک کسب و کار در بستر برنامه موبایل.

تبلیغات چاپی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات در صدا و سیما، بیلبورد ها و حتی بازاریابی حضوری هنوز هم میتونن کارآمد باشن و حتی توی این عصر دیجیتال تازه باشن.

دیگه حتما همتون بیلبوردها و تبلیغات سنتی برندهایی مثل دیجیکالا یا اسنپ رو در سطح شهر دیدین.

20- استراتژی بازاریابی محتوایی تهیه کنید

توی اپلیکیشن مارکتینگ، بازاریابی محتوا، به صورت سنتی، یک محرک رشد در نظر گرفته میشه ولی میتونه شامل استفاده از سوشال میدیا، ویدئو، بلاگ و سایر قالب ها باشه.

نمونه هایی از محتوا برای یک اپلیکیشن میتونه شامل این موارد باشه: یک استوری موفق، اینفوگرافی، موارد استفاده و چیز های دیگه ای که به اپ مرتبط باشه. بازاریابی محتوایی به شما کمک میکنه که نشون بدین اپلیکیشن شما چه کاری میکنه، دیگران با استفاده از اون توی زندگیشون چه بهره ای می برن و پیام برند شما چیه.

 

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشین و براتون مفید باشه.

در ضمن راه های ارتباط با ما رو فراموش نکنید!

2 پاسخ

  1. مطلب خیلی خوبی بود ممنون میشم باز هم از این مطالب بذارین.

  2. به روی چشم. ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز.