۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

محتوای همیشه سبز؛ چگونه می‌توان محتوایی ماندگار تولید کرد

محتوای همیشه سبز؛ چگونه می‌توان محتوایی ماندگار تولید کرد

اگر از محتوای همیشه سبز برای تحقق رشد مداوم استفاده نمی‌کنید باید بدانید که این احتمال وجود دارد ترافیک ارزشمند جست‌وجو را از دست دهید. 

اهمیت مطالب به عنوان بخشی از استراتژی سئو قابل انکار نیست. مطالب در کنار بک‌لینک‌ها از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی گوگل به شمار می‌آیند. 

با این حال حداقل درباره‌ی رشد جستجوی ارگانیک می‌توان با قاطعیت گفت که تمام محتواها نمی‌توانند به یک اندازه در موفقیت استراتژی شما نقش داشته باشند. 

محتوای همیشه سبز همان چیزی است که به طور معمول ستون فقرات یک استراتژی موفق را تشکیل می‌دهد. در این یادداشت به این نوع از محتوا به طور ویژه پرداخته‌ایم. به کمک مطالب بیان شده در این یادداشت شما یاد خواهید گرفت که محتواهای سبز چیست و درک خواهید کرد که چرا استفاده و تولید این محتوا حیاتی است و با اهمیت استفاده‌ی آن‌ها به طور کامل آشنا خواهید شد. در ادامه با اد تو اپ همراه باشید. 

محتوای همیشه سبز چیست 

مباحثی که محتوای همیشه سبز پوشش می‌هد از یک سطح ثابت از علاقه و دلبستگی به طور مداوم برخوردار است که به مرور زمان اهمیت و جذابیت خود را از دست نمی‌دهد. 

در حقیقت مهم نیست چه زمانی از سال باشد زیرا همیشه افرادی هستند که مایل به مصرف مطالب پیرامون این مباحث باشند.  

اطلاعات موجود در محتواهای همیشه سبز برای خوانندگانی که به دنبال پاسخ سوال‌ها یا یادگیری بیشتر هستند تازه است. 

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که «چگونگی راه‌اندازی یک وبلاگ» و «بهترین حساب پس‌انداز» موضوع‌های مورد نظر شما باشد. همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید علاقه‌ی مخاطب نسبت به این دو موضوع در طول زمان ثابت مانده است. 

اگر چه ممکن است در طولانی‌مدت افزایش یا کاهش تدریجی در علاقه وجود داشته باشد اما به طور کلی این موضوع‌ها تحت تاثیر زمان یا خبر خاصی نیستند.  

به کمک عکس زیر می‌توانید تفاوت ثابت ماندن علاقه‌ی مخاطب به این دو موضوع را با دو محتوای فصلی با موضوع‌های «دستور تهیه کیک کریسمس» و «نتیجه‌ی مسابقه سوپربال» مقایسه کنید. 

وقتی همیشه و در هر موقعیتی نسبت به یک موضوع علاقه وجود داشته باشد می‌توان به آن همیشه سبز گفت. 

با استفاده موثر از محتوای همیشه سبز به عنوان بخشی از استراتژی سئو می‌توانید آن را تبدیل به نیروگاهی کنید که با انتشار هر بخش از محتوا باعث تداوم رشد نتایج می‌شود. 

چه نوع محتوایی همیشه سبز نیست؟ 

اغلب اوقات درباره‌ی این مساله که چه مطالبی به عنوان محتوای همیشه سبز شناخته می‌شوند و چه موضوعاتی در این گروه قرار نمی‌گیرند سردرگمی وجود دارد.  

با وجود این سردرگمی تعیین نوع محتوای مورد نیاز برای تولید هنگام برنامه‌ریزی یک استراتژی بازاریابی محتوا بسیار حیاتی و ضروری است. 

بنابراین برای حل این مشکل موضوع‌های زیر را در تحت هیچ شرایطی وارد گروه مطالب همیشه سبز نکنید: 

  • اخبار و مقاله‌های خبری 
  • بیانیه رونمایی از محصولات 
  • آمار و ترندهایی که از رده خارج شده‌اند 
  • محتوای فصلی (محتوای مربوط به شب یلدا، عید نوروز و سایر رویدادهای خاص) 
  • محتواهای مربوط به ترندهای روز  

اگر پیش‌بینی می‌شود که بعد از یک بازه زمانی برای مثال اتمام یک رویداد یا پایان تعطیلات مخاطب علاقه‌ی خود را به محتوا از دست می‌دهد می‌توانید بگویید که محتوای شما همیشه سبز نیست. 

در حقیقت موضوع محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارد و انتظار نداریم که به این زودی علاقه‌ی مخاطب نسبت به آن‌ها کاهش پیدا کند. 

البته این بدان معنا نیست که محتوای فصلی جایی در استراتژی شما ندارد بلکه بیان این مساله تنها درک تفاوت این دو نوع محتوا است. 

قالب‌های محبوب محتوای همیشه سبز 

قالب‌های محبوب محتوای همیشه سبز

در بخش قبل ما به بررسی آنچه که محتوای همیشه سبز نیست پرداختیم اما به چه محتوایی می‌توان همیشه سبز گفت؟ 

محبوب‌ترین قالب‌های محتوایی که در این گروه قرار می‌گیرند عبارتند از: 

  • راهنمای خودآموز 
  • محتوای لیست شده 
  • نکات برتر 
  • بررسی محصولات 
  • راهنما 
  • محتوای ستونی 
  • محتوای ویدئویی 
  • مصاحبه‌ها 
  • راهنماهای خرید 
  • واژه‌نامه‌ها 
  • سوالات متداول 
  • مطالعات موردی 
  • مطالعات پژوهشی 
  •  چک لیست‌ها 
  • ابزارها و ماشین‌حساب‌ها 

به یاد داشته باشید که محتوای همیشه سبز می‌تواند قالب‌های محتوایی مختلفی را پوشش دهد که هر یک از آن‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از استراتژی کلی شما نقش خاصی را ایفا کنند. 

فراموش نکنید که شما باید صنعت و حوزه‌ی فعالیت خود را شناسایی کنید تا بتوانید از موثرترین قالب استفاده کنید. برای شروع از خود بپرسید که «آیا انتظار داریم که به زودی علاقه مخاطبان هدف ما به این موضوع کاهش یابد؟» 

اگر پاسخ شما منفی باشد این احتمال وجود دارد که موضوع انتخابی شما همیشه سبز است و می‌تواند با گذشت زمان نتایج پایداری برای شما در پی داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: 

اهمیت محتوای همیشه سبز برای سئو 

محتوای همیشه سبز می‌تواند به شما کمک کند تا به کمک یک استراتژی کارآمد ترافیک پایدار داشته باشید. رتبه‌بندی یک مطلب در نتایج جست‌وجو بسیار زمان‌بر است. محتوای عالی به خودی خود برای رسیدن به رتبه‌های برتر به ندرت کافی است. لازم به ذکر است که این مساله درباره‌ی برندهای بسیار معتبر صادق نیست. 

اکثر کسب و کارها باید به طور فعال برای محتوای خود بک‌لینک تولید کنند و به طور مستمر آن را در معرض دید مخاطبان هدف خود بگذارند. این بدان معناست که به طور معمول باید زمان زیادی صرف افزایش نرخ مشاهده یک محتوا تا رسیدن به بهترین نتیجه شود. 

با توجه به ویژگی‌های محتوای همیشه سبز شما می‌توانید در طول زمان به تبلیغ آن ادامه دهید تا بک‌لینک بیشتری به دست بیاورید. علاوه بر این این فرصت برای شما فراهم می‌شود تا رتبه‌ی محتوای خود را ارتقا دهید تا بتوانید جایی بین رتبه‌های برتر به دست بیاورید و به مدت طولانی از آن بهره‌مند شوید. 

به طور خلاصه می‌توان گفت محتوای سبز محتوایی مفید و ارزشمند است که با گذشت زمان، مناسب می‌ماند و می‌تواند به تولید ترافیک و پیش گرفتن از تاریخ انتشار خود ادامه دهد. 

۲ نمونه‌ی عالی از محتوای همیشه سبز 

ما به راحتی می‌توانیم صدها نمونه از محتوای همیشه سبز که عملکرد خوبی دارند را با شما به اشتراک بگذاریم. اما در این بخش تنها به کمک ۲ نمونه به شما نشان خواهیم داد که محتواهای همیشه سبز می‌توانند تا چه اندازه شگفت‌انگیز عمل کنند. 

به کمک این ۲ نمونه قبل از یاد گرفتن چگونگی تولید محتوای سبز به درک درستی از این محتواها و تاثیر آن‌ها خواهید رسید. 

  • رژیم کتوژنیک: راهنمای کامل رژیم کتو برای مبتدیان (هلث‌لاین) 

همانطور که گفته شد راهنمای کامل حاوی از اطلاعات مفید و قالب مناسبی برای ایجاد محتوای همیشه سبز به شمار می‌آیند و این مطلب از «هلث‌لاین» یک مثال عالی از این موضوع است. 

این راهنما به کمک بیش از ۲۵۰۰ کلمه اطلاعات مفصلی از رژیم کتو را در اختیار مبتدیان قرار می‌دهد. اگر به عملکرد آن نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که این محتوای منحصر به فرد توانسته است که بیش از ۸۰۰۰۰۰ بازدید ماهانه را به ارمغان بیاورد و همچنین ۱۳.۵هزار بک‌لینک کسب کند. 

  • ماشین حساب وام مسکن (bankrate) 

ابزارها و ماشین‌حساب‌ها از قالب‌های بسیار خوب محتوای همیشه سبز به حساب می‌آیند. تقاضا برای این ابزارها هرگز از بین نمی‌رود. ماشین حساب وام مسکن «bankrate» نمونه‌ای بی‌نظیر است که کاربران به آن نیاز دارند و به طور مکرر از آن استفاده می‌کنند.  

«bankrate» با توجه به هزاران جست‌وجو برای «ماشین حساب وام مسکن» توانسته به خوبی این نیاز و فرصت عالی را درک کند. از این رو با ارائه یک راه‌حل تلاش می‌کند که نیاز مخاطب هدف خود را تامین کند. 

در نهایت مغتنم شمردن این فرصت به ۲.۴ میلیون بازدید ارگانیک در ماه ختم شده است. 

فرآیند ایجاد محتوای همیشه سبز 

فرآیند ایجاد محتوای همیشه سبز

در بخش‌های گذشته بررسی کردیم که چه محتوایی همیشه سبز است و چه محتوایی همیشه سبز به حساب نمی‌آید. علاوه بر این برخی از قالب‌های مختلف را که برای ایجاد محتوای همیشه سبز به خوبی عمل می‌کنند به شما معرفی شدند. 

 حال که به خوبی می‌دانید چه محتوایی همیشه سبز به حساب می‌آید و چه محتوایی همیشه سبز نیست و با برخی از قالب‌های مختلف کارآمد برای ایجاد محتوای همیشه سبز آشنا شدید می‌توانیم فرآیند ایجاد محتوای همیشه سبز را با یکدیگر بررسی کنیم. 

شما از این چارچوب می‌توانید برای رشد ترافیک ارگانیک خود بهره ببرید. 

ایده‌پردازی 

هر محتوای موفقی چه همیشه سبز و چه سایر محتواها با یک ایده‌ شروع می‌شوند. برای پیاده‌سازی یک استراتژی قدرتمند که بتواند در نهایت به بهبود بازدهی عملکرد کسب و کار شما کمک کند باید بتوانید ایده‌‌ی خود را با ایده‌ی بعدی روشن کنید. 

تحقیق درباره‌ی موضوع‌های مختلف 

با استفاده از ابزارهای آنلاین می‌توانید موضوعات و مباحث مرتبط با محصولات یا خدمات خود را در عرض چند دقیقه شناسایی کنید. این ابزارها همچنین می‌توانند اطلاعات کاملی درباره‌ی محتوای مورد نظر مخاطبان هدفتان ارائه کنند. 

کافی است یک کلمه کلیدی در اختیار این ابزارها بگذارید تا یک سری موضوع پیشنهادی را مشاهده کنید. شما می‌توانید این پیشنهادها را بر اساس حجم، سختی و کارایی اولویت‌بندی کنید. به خاطر داشته باشید تحقیقات شما باید مجموعه کاملی از ایده‌هایتان را پوشش دهد. 

تحقیق درباره‌ی کلمه‌های کلیدی 

تحقیق‌ درباره‌ی کلمه‌های کلیدی به شما این امکان را می‌دهد که فرصت‌های تولید محتوای همیشه سبز خود را درک کنید. ابزارهای آنلاین فراوانی مانند گوگل کیبورد پلنر وجود دارد که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. 

شما ابتدا با تحقیق درباره‌ی موضوع‌های مختلف یک موضوع را انتخاب می‌کنید. پس از آن از طریق ابزارهای آنلاین می‌توانید به طیف گسترده‌ای از کلمه‌های کلیدی مانند کلمه‌های کلیدی سوالی یا پیشنهادی دست پیدا کنید. 

بدون این مرحله هم شرایط تولید محتوای همیشه سبز کارآمد وجود دارد اما بدون شک با هدف قرار دادن کلمه‌های کلیدی خاص و قرار دادن آن‌ها در محتوای خود می‌توانیم بازدهی آن را افزایش دهیم.  

شما همچنین به کمک ابزارهای آنلاین می‌توانید به کشف کلمه‌های کلیدی بپردازید که رقبای شما از آن‌ها استفاده می‌کنند اما شما از آن‌ها غافل ماندید. 

تحقیق کلمه‌های کلیدی به شکل‌دهی یک محتوا کمک می‌کند و ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که در محتوای اصلی استراتژی خود به کلمه‌های کلیدی خاص مخاطب هدف خود می‌پردازیم. 

نادیده گرفتن این مرحله ممکن است به قیمت از دست دادن فرصت‌های ناب جذب بازدید شود. در حقیقت از دست دادن این مرحله مانند راه رفتن با چشم‌بند در خیابان شلوغ است. 

طرح‌ریزی ساختار محتوا  

پس از شناسایی موضوع و عنوان محتوای همیشه سبز خود باید به طراحی ساختار و قالب کلی محتوای خود بپردازید. 

به این طرح‌ریزی به چشم یک طرح اولیه از محتوای خود نگاه کنید. به خاطر داشته باشید وقتی نوبت به تولید محتوا می‌رسد باید روی ایجاد بهترین مطلب درباره‌ی موضوعی که هدف جست‌وجوگر را برآورده می‌کند تمرکز کنید. 

بهتر است شما صفحه‌های برتر رتبه‌بندی کلمه‌های کلیدی اصلی مرتبط با محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید به درک درستی از ساختار و چگونگی پیاده‌سازی محتوای همیشه سبز مورد نظر خود برسید.  

در حقیقت شما با بررسی صفحه‌های برتر به دنبال تعداد کلمه‌ی مورد نیاز، کلمه‌های کلیدی مرتبط و عنوان‌بندی محتوا هستید. این بررسی شما را به یک طرح خلاصه از آنچه که قرار است تولید کنید می‌رساند. 

بیشتر بخوانید: 

چند نکته‌ی عالی برای تولید محتوای همیشه سبز 

وقتی صحبت از نوشتن محتوا می‌شود باید در درجه اول بدانید که کاربر انتظار دارد از مطلب شما چه چیزهایی به دست آورد. 

پس از آن باید لیستی از ۱۰ جست‌وجوی برتر کلمه‌ی کلیدی خود تهیه کنید. پس از آن باید به بررسی کامل این صفحه‌ها بپردازید. برای افزایش شانس موفقیت خود بهتر است حداقل ۳ جست‌وجوی برتر را زیر و رو کنید.  

این بررسی به شما کمک می‌کند تا به درک درستی از آنچه که قرار است با آن رقابت کنید برسید.  

برای زنده ماندن باید محتوای شما به خوبی محتوایی باشد که در حال حاضر در جایگاه شماره ۱ قرار دارد.  

وقتی نوبت به تولید محتوای همیشه سبز می‌رسد باید مطمئن شوید که به تمام موارد زیر توجه کرده‌اید: 

  • لینک‌های داخلی 
  • لینک‌های خروجی 
  • عناصر سئو (عنوان‌ها، توضیحات متا و سایر موارد) 
  • تصاویر و سایر عناصر بصری 
  • دکمه‌های فراخوان (CTA) 

علاوه بر این هنگام تولید محتوای همیشه سبز بهتر است از اصول ایجاد محتوا و سئو داخلی غافل نشوید.  

تبلیغ محتوا

تبلیغ محتوا 

همانطور که اشاره شد کار شما پس از انتشار محتوای همیشه سبز به پایان نمی‌رسد و همچنان کارهای زیادی برای انجام دادن باقی می‌ماند. 

دلیل این مساله که اغلب محتواها نمی‌توانند موفق عمل کنند نادیده گرفتن تبلیغات و اعتباربخشی است. 

شما نمی‌توانید محتوای خود را فقط منتشر کنید و پس از آن انتظار داشته باشید افراد آن را پیدا کنند، به اشتراک بگذارند یا به آن لینک دهند. 

برای مبارزه با سایر رقبا شما به یک استراتژی کارآمد و اثربخش برای تبلیغ و پروموت کردن محتوای خود نیاز دارید. 

تاکتیک‌های زیادی برای تبلیغ وجود دارد که عبارتند از: 

اگر می‌خواهید به کمک محتوا به اهداف خود نزدیک شوید نمی‌توانید اهمیت یک استراتژی تبلیغاتی را نادیده بگیرید. به یاد داشته باشید که تبلیغات بخش جدایی‌ناپذیر پازل شما به شمار می‌آیند که بدون آن نمی‌توانید تابلوی خود را قاب کنید. 

چرا باید به طور مداوم محتوای همیشه سبز خود را به روز کنیم 

تا دیر نشده بهتر است این موضوع را روشن کنیم که نمی‌توان گفت که تنها به این دلیل که محتوای شما همیشه سبز است دیگر نیازی به بررسی و به روزرسانی ندارد. 

شما باید به طور مداوم به محتوای همیشه سبز خود سر بزنید و آن را مرور و به روز کنید. شاید بپرسید دلیل این کار چیست؟ دلیل این مساله این است حتی اگر موضوع‌های ما همیشه سبز باشند باز هم محتوا به احتمال زیاد با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. 

همانطور که می‌دانید مخاطب به موضوع همیشه سبز «هزینه بازسازی یک خانه» علاقه دارد اما این هزینه بدون شک سال به سال تغییر می‌کند. اگر شما مطالب خود را مرور و به روز نکنید آن‌ها به سرعت منسوخ و بی‌مصرف می‌شوند و ارتباط خود را با مخاطب به راحتی از دست می‌دهید. 

برای جلوگیری از این مشکل مرور و به روزرسانی محتوا را باید به یک کار تکراری تبدیل کنید. فراموش نکنید که رعایت این موارد است که محتوای شما را نسبت به سایر محتواهای موجود متمایز می‌کند. 

محتوای همیشه سبز به تنهایی کافی نیست… 

با توجه به ویژگی‌ها و بازدهی محتوای سبز به احتمال زیاد شما هم مانند ما عاشق این محتوا شده‌اید. با این حال باز هم اعتقاد داریم که در اغلب اوقات محتوای همیشه سبز به ندرت می‌تواند کافی باشد. 

یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق باید انواع مختلفی از محتواها را برای رسیدن به اهداف یک کمپین در بر بگیرد. 

اتکا به یک موضوع واحد به ندرت می‌تواند نتایج چشم‌گیری ارائه دهد. این هنر بازاریابی شما است که بتوانید استفاده از انواع مختلف محتوا را برای افزایش بازدهی خود متعادل کنید. برای مثال می‌توانید همراه با محتوای همیشه سبز از اخبار و ترندهای حوزه‌ی کسب و کار خود برای افزایش بازدهی بهره ببرید. 

جمع‌بندی  

محتوای همیشه سبز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این محتوا نسبت به زمان حساس نیست و مدت‌ها پس از اولین انتشار می‌تواند در جذب ترافیک ارگانیک نقش مثبتی ایفا کند.  

با این حال برای بهره بردن از مزیت‌های محتوای همیشه سبز ابتدا باید بدانید که چه محتوایی همیشه سبز به شمار می‌آید. پس از آن به یک فرآیند قابل تکرار نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از آن محتوای خود را تولید کنید. 

برای درک وضعیت و رسیدن به یک ساختار اثربخش بهتر است صفحه‌های برتر مرتبط با کلمه‌های کلیدی خود را به طور دقیق بررسی کنید. علاوه بر این بهتر است نیازها و خواسته‌های مخاطب هدف خود را بشناسید که نسبت به رفع آن‌ها اقدام به تهیه محتوای همیشه سبز بکنید. 

شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی بازاریابی محتوا و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.