۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

مدل SMART در هدف‌گذاری دیجیتال مارکتینگ + 10 مثال کاربردی

مدل SMART

احتمالاً همه شما با اهمیت هدف‌گذاری آشنا هستید و درباره ضرورت هدف‌گذاری در کتاب‌های خودیاری آنتونی رابینز، برایان تریسی، ناپلئون هیل، دارن هاردی شنیده‌اید، اما اگر مدیر دیجیتال مارکتینگ باشید و بخواهید از مدل‌های علمی MBA برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید، می‌توانید مدل SMART را مدنظر داشته باشید.

مدل SMART یا هوشمندانه، از مخفف کلمه‌های خود تشکیل شده است:

مشخص (Specific) هدف باید کاملاً واضح و مشخص باشد به‌گونه‌ای که در چند جمله یا یک صفحه، هر فردی آن را درک کند.

قابل‌اندازه‌گیری (Measurable) اهداف شما باید قابل‌اندازه‌گیری باشند، اگر دیجیتال مارکتر هستید استفاده از KPI در این زمینه کمک می‌کند.

قابل دستیابی (Attainable) اهداف شما باید متناسب با واقعیت، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های شما باشد. نمودار تچان یا فلو که روان‌شناسان مثبت‌گرا مانند میهالی چیکسنت میهالی و مارتین سلیگمن درباره آن صحبت کرده‌اند، کمک زیادی به شما می‌کند.

مرتبط (Relevant) اهدافی که انتخاب کردید باید متناسب با کسب‌وکار و منافع شما باشد.

بازه زمانی (Time-Bound) باید برای رسیدن به اهدافتان یک بازه زمانی مشخص یا ددلاینی را تعیین کنید تا کارها به‌درستی و با حداقل زمان ممکن انجام شود. استفاده از تکنیک‌های کنترل پروژه در این امر کمک شایانی می‌کند وگرنه، طبق اصل پارکینسون کارها به‌اندازه زمانی که به آن اختصاص می‌دهید کش می‌آید.

مدل اسمارت برای دیجیتال مارکتینگ

اهداف هوشمند یا SMART

از این اهداف می‌توان برای هر شغلی استفاده کرد. اما استفاده از مدل اسمارت برای بازاریابان اینترنتی بسیار ضروری است. در اینجا به برخی از حوزه‌های بازاریابی درون‌گرا که می‌توانند از اهداف SMART بهره ببرند، اشاره کردیم.

  • بازاریابی محتوا
  • سئو
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • تولید سرنخ
  • جذب مشتری
  • وفادارسازی مشتری

اهداف SMART چارچوبی برای تلاش‌های بازاریابی شما فراهم می‌کند و پتانسیل شما را برای موفقیت به حداکثر می‌رساند. مدل اسمارت اهداف شما را واضح نشان می‌دهد، وظایف و تسک‌های چک‌لیستی روزانه ایجاد می‌کنند و با اندازه‌گیری پیشرفت، موفقیت را آسان می‌کند.

نحوه تعیین اهداف بازاریابی هوشمند

اهداف همان چیزی هستند که عملیات روزانه هر سازمان را هدایت می‌کنند. بدون آن‌ها، کارمندان هرگز نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند یا چگونه موفقیت را اندازه‌گیری کنند و اینکه اصلا در مسیر درستی حرکت می‌کنند یا نه. با اهداف SMART، همه کارکنان نه‌تنها بهره‌وری بیشتری خواهند داشت، بلکه درک روشنی از استراتژی بازاریابی کلی تیم دیجیتال مارکتینگ خواهند داشت.

نمونه‌هایی از اهداف بازاریابی با استفاده از مدل SMART

در زیر 9 نمونه از اهداف بازاریابی SMART را بررسی می‌کنیم که ممکن است بخواهید شخصی‌سازی کنید و از آن‌ها برای تلاش‌های بازاریابی درون‌گرا خود استفاده کنید.

  • با انتشار 2 پست وبلاگ هدفمند و باکیفیت در هفته، ترافیک وب‌سایت خود را در 12 ماه آینده دوبرابر کنید.
  • طراحی مجدد کال تو اکشن برای تمام محتوای وبلاگ  به‌منظور افزایش CTR تا 10٪ برای سال جدید.
  • با بهینه‌سازی محتوای منتشر شده، رتبه خود را در نتایج جستجوی ارگانیک از 10 به 5 برای کلمه کلیدی “اهداف بازاریابی دیجیتال” تا پایان ماه بهبود دهید.
  • پروفایل بک‌لینک خود را با به‌دست‌آوردن 50 بک‌لینک تا پایان ماه از دامنه‌های معتبر از طریق یک کمپین لینک بیلدینگ تقویت کنید.
  • با انتشار 15 تصویر و یا ویدئوی باکیفیت بالا که با هشتگ‌های مرتبط بهینه شده‌اند، نرخ تعامل اینستاگرام خود را از 4% به 5% در 30 روز افزایش دهید.
  • با ارسال محتوای آموزشی، آمار و اخباری که می‌دانیم مخاطبان ما حداقل یک‌بار در روز با آن‌ها درگیر هستند و برایشان جذاب است، 1000 دنبال‌کننده جدید توییتر در 3 ماه پیشرو به دست آورید.
  • از طریق یک کمپین ایمیل هدفمند تعداد MQLها را در قیف فروش تا پایان سه‌ماهه دوم 10 درصد افزایش دهید.
  • با اجرای یک کمپین هدفمند PPC با نرخ کلیک (CTR) 5 درصد، ماهانه 500 سرنخ مستعد ایجاد کنید.
  • با اجرای یک استراتژی قوی پرورش سرنخ که شامل انتشار محتوای هدفمند باهدف خریداران ایدئال ما می‌شود، نرخ تبدیل مشتری را تا 5 درصد برای سه‌ماهه پیشرو افزایش دهید.

کنترل پروژه با اسمارت

اهداف بازاریابی محتوای هوشمند

اگر شما یک بازاریاب محتوا هستید، به‌احتمال زیاد وظیفه برنامه‌ریزی و نوشتن پست‌های وبلاگ، توسعه  CTAهای مؤثر و تبلیغ محتوای خود را از طریق کانال‌های متعدد بر عهده دارید.

هنگام تعیین اهداف SMART خود، مهم است به این فکر کنید که چرا وظیفه نوشتن پست‌های وبلاگ را بر عهده دارید. هدف واقعی محتوای وبلاگ کمک به اهداف تجاری بزرگ‌تر از طریق افزایش ترافیک وب‌سایت و ایجاد سرنخ‌های واجد شرایط است.

اهداف سئوی هوشمند

وقتی صحبت از سئو و بهبود وب‌سایت شما در رتبه‌بندی موتورهای جستجو می‌شود، وظایف روزانه شما ممکن است شامل بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جستجو، شناسایی مشکلات ایندکس شدن، کراولر باجت و ایجاد لینک باشد.

با تکمیل این وظایف، اطمینان حاصل می‌کنید که وب‌سایت شما به‌اندازه کافی جذاب است تا به مشتریان ایدئال خود دسترسی پیدا کنید. هنگام تعیین اهداف SEO خود، ارتباط اهداف خود را با اهداف کلی کسب‌وکار یعنی رشد ترافیک و تولید سرنخ در نظر داشته باشید. به‌طورکلی، شما می‌خواهید تلاش‌های سئوی شما به بازگشت سرمایه مثبت کمک کند.

اهداف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هوشمند

به‌عنوان یک بازاریاب رسانه‌های اجتماعی، اغلب وظیفه انتشار محتوا در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، نظارت بر نام‌های تجاری یا برندسازی و نظارت بر کمپین‌های اجتماعی پولی و اینفلوئنسر مارکتینگ را بر عهده خواهید داشت.

اهداف تولید سرنخ یا Lead Generation هوشمند

بازاریاب‌هایی که مسئول تولید سرنخ هستند ممکن است کارهایی مانند ایجاد محتوای هدفمند، اجرای کمپین‌های هدفمند PPC و اطلاع‌رسانی ایمیل را انجام دهند.

تولید سرنخ بخش مهمی از هدف تجاری سازمان شما است. هنگامی که اهداف تولید سرنخ خود را تعیین می‌کنید، در نظر داشته باشید که کدام اهداف شما از ارزش بالایی برخوردار هستند.

اهداف جذب مشتری هوشمند

به‌عنوان یک بازاریاب که درگیر جذب مشتری است، شما آخرین قطعه از پازل پول‌سازی در یک کسب‌وکار هستید. به لطف تلاش‌های شما، سرنخ‌های واجد شرایط به مشتریان پولی تبدیل می‌شوند.

اهداف جذب مشتری SMART شما باید دقیقاً با اهداف کلیدی کسب‌وکار و اهداف درآمد سالانه همسو باشد.

اهداف هوشمند وفاداری مشتری

کار یک دیجیتال مارکتر با به‌دست‌آوردن مشتری و خرید تمام نمی‌شود.

وفاداری مشتری می‌تواند منجر به افزایش درآمد شود زیرا مشتریان شما مبلغ کسب‌وکار شما می‌شوند. مشتریان راضی بیشتر به مشتریان مکرر تبدیل می‌شوند و به دیگران درباره کسب‌وکار شما می‌گویند.

توسعه اهداف بازاریابی هوشمند خود

مثال‌های ذکر شده در بالا تنها تعدادی از اهداف بازاریابی مختلف هستند که ممکن است بخواهید برای سازمان خود تعیین کنید. بسته به اهداف کلی کسب‌وکار شما، معیارهایی که برای بهبود آن‌ها منطقی است بسیار متفاوت خواهد بود. هنگام انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب که اهداف خود را بر اساس آن‌ها پیگیری می‌کنید، این اهداف تجاری را در نظر بگیرید.

با درنظرگرفتن اهداف SMART، تلاش‌های بازاریابی اینترنتی آسان‌تر از همیشه خواهد بود و با ارائه اهداف روشن و جدول زمانی مشخص برای خود و تیمتان، بهره‌وری کلی را افزایش می‌دهد. ما در تیم ادتواپ، به شما کمک می‌کنیم که اهداف هوشمندانه خود را به‌درستی طرح‌ریزی و پیاده‌سازی کنید.

هم‌اکنون کلیک کنید