۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

بک لینک؛ ویژگی‌های پیوند ورودی باکیفیت به همراه 8 روش کسب آن

بک لینک؛ ویژگی‌های پیوند ورودی باکیفیت به همراه ۸ روش کسب آن

بک لینک یا همان پیوند ورودی به لینکی گفته می‌شود که مخاطب را از وب‌سایت دیگری به وب‌سایت شما هدایت می‌کند. اگر چه بک لینک‌ها مانند گذشته نمی‌توانند به شما در افزایش رتبه و بهبود سئوی خارجی کمک کنند اما همچنان یکی از معیارهای اصلی افزایش محبوبیت و قرار گرفتن در رتبه‌های بالای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل به شمار می‌آیند. 

اگر به دنبال هدایت ترافیک ارگانیک به سمت وب‌سایت خود هستید به دو عامل مهم استراتژی سئو (SEO) بیش از پیش توجه کنید. 

  • ارتباط (Relevance) 
  • اعتبار (Authority) 

درباره‌ی ارتباط مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند و با استفاده از تمام ظرفیت خود محتوایی مرتبط ارائه دهید تا گوگل آن‌ها را در اختیار مخاطبان بگذارد. 

با این حال همانطور که می‌دانید همه چیز به همین سادگی نیست. شما می‌توانید بهترین محتوا را از منظور خود ایجاد کنید اما به دلیل رقابتی بودن، گوگل هنگام رتبه‌بندی عوامل بی‌شمار دیگری را در نظر می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل این است که تامین‌کننده‌ی آن محتوا چقدر معتبر (قابل اعتماد) است. 

بد نیست بدانید قضاوت شخصی درباره‌ی ارزیابی اعتبار شما صورت نمی‌گیرد. درحقیقت بک لینک‌ها مهم‌ترین معیار اندازه‌گیری و ارزیابی اعتبار شما برای گوگل به شمار می‌آیند. از این رو در این یادداشت به بررسی ۱۱ روش خلاقانه برای کسب بک‌ لینک در سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

بک لینک چیست؟ 

بک لینک که به آن لینک ورودی یا پیوند ورودی هم گفته می‌شود لینکی است که از وب‌سایت دیگری به سمت وب‌سایت شما می‌آید. از نظر بصری لینک می‌تواند روی یک متن، روی یک تصویر یا روی یک دکمه قرار بگیرد. تا زمانی که منبع یک لینک وب‌سایت دیگری باشد تمام این پیوندها به عنوان بک لینک شناخته می‌شوند. در سئو بک لینک بسیار حائز اهمیت است زیرا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی برای موتورهای جست‌وجو به شمار می‌آید. 

برای درک بهتر بک لینک در نظر بگیرید که شما در وب‌سایت خود درباره‌ی تبلیغات همسان مطلبی را منتشر کرده‌اید. وب‌سایت دیگری هنگام ارائه‌ی محتوای خود در این زمینه به مطلب شما هم ارجاع می‌دهد. کاربر برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت شما از طریق کلیک کردن بر روی یک لینک هدایت می‌شود که به آن بک‌ لینک یا همان لینک ورودی گفته می‌شود. 

اهمیت بک‌ لینک 

با اینکه تا امروز ۲۰۰ عامل مهم رتبه‌بندی گوگل شناسایی شده‌اند اما همچنان بک لینک یکی از مهم‌ترین عوامل برای گوگل به حساب می‌آید. 

دلیل این امر این مساله است که پیوند به وب‌سایت دیگری چیزی فراتر از یک لینک معمولی است. در حقیقت این لینک یک رای اعتماد، یک توصیه و یک راهی است که ناشر آن به مخاطب خوب می‌گویند «یک منبعی وجود دارد که من به آن اعتماد دارم. شما می‌توانید از طریق این لینک خودتان آن را بررسی کنید» 

با این حال به دست آوردن چنین تاییدیه‌ای بالاخص برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها فوق‌العاده دشوار است. با این وجود اگر می‌خواهید عملکرد سئو خود را افزایش دهید باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که به طور پیوسته بک لینک باکیفیت کسب می‌کنید. علاوه بر این همانطور که اشاره شد رتبه‌بندی گوگل بسیار رقابتی است. از این رو باید نسبت به رقبای خود بهتر و سریع‌تر عمل کنید. 

یک استراتژی کسب بک لینک تنها عملکرد سئو شما را بهبود نمی‌بخشد. در حقیقت علاوه بر افزایش در معرض دید قرار گرفتن شما بک لینک‌ها به خوانندگان روابط شما با سایر برندهای دیگر را نشان می‌دهند. به آن‌ها یادآوری می‌کنند که پشت این صفحه یک انسان ایستاده است. 

بک لینک باکیفیت 

به یاد داشته باشید که تمام بک لینک‌ها با یکدیگر برابر نیستند. در حقیقت اگر بک لینک را به عنوان یک رای اعتماد در نظر بگیریم ارزیابی اعتبار آن رای هم حائز اهمیت است. 

در گذشته روش‌هایی مانند مزرعه لینک و نظر اسپم (Comment Spam) به سئو کلاه سیاه اجازه می‌دادند که بک لینک گسترده‌ای ایجاد کند و در نهایت با موفقیت کار خود را به پایان برساند. با این حال امروزه دیگر روش‌های کسب بک لینک کلاه سیاه به خوبی گذشته عمل نمی‌کنند زیرا گوگل برای کنترل آن‌ها مهارت‌های کافی را کسب کرده است.  

در حال حاضر با توجه به الگوریتم‌های گوگل بک لینک غیرطبیعی و غیرمعمول نه تنها نمی‌تواند به شما کمک کند بلکه ممکن است گوگل مجازات سختی برای شما در نظر بگیرد. در حقیقت کیفیت بک لینک به اندازه‌ی تعداد آن اهمیت دارد.  

کسب بک‌ لینک با کیفیت بالا بسیار دشوار است. در حقیقت بخش سخت ماجرا کسب بک لینک‌هایی است که دارای ویژگی‌های زیر باشند. 

معتبر و مرتبط 

سایت‌های معتبر می‌توانند باعث افزایش ترافیک و همچنین رتبه‌بندی شما شوند. سایت‌هایی با پسوند gov و edu می‌توانند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند. 

علاوه بر این صفحه‌ای که وب‌سایت دیگری به آن ارجاع می‌دهد باید دارای موضوع یا طرحی مشابه باشد. برای مثال اگر صفحه‌ی اصلی استارتاپ شما از یک پست وبلاگ با عنوان «طرز تهیه کیک شکلاتی» لینک ورودی دریافت کند این بک لینک به هیچ عنوان مناسب، مرتبط و باکیفیت تلقی نخواهد شد. 

منحصر به فرد و طبیعی 

یکتا بودن بک لینک به این معنی است که وب‌سایت دیگری به شما ارجاع دهد و از ارجاع به سایر رقبای شما خودداری کند. این امر منجر به افزایش امتیاز شما می‌شود. 

به خاطر داشته باشید صفحه‌ای که به آن ارجاع داده می‌شود باید دارای تعداد معمول و طبیعی لینک ورودی باشد. علاوه بر این نباید بابت لینک‌های ورودی هزینه شود. در حقیقت شما نباید به دنبال خرید بک لینک باشید. علاوه بر این لینک ورودی نباید همراه با انکر تکست ارائه شود. 

همانطور که اشاره شد برای فرار از مجازات‌های گوگل باید بک لینک‌ها را از روش درست به دست بیاوریم. حال که با مفهوم بک لینک باکیفیت و ویژگی‌های آن آشنا شدید وقت آن شده است که به بررسی ۱۱ روش خلاقانه و البته طبیعی و معمول کسب لینک ورودی بپردازیم. 

بیشتر بخوانید: 

اصلاح بک لینک

اصلاح ارجاع‌های بدون لینک 

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌های کسب بک لینک باکیفیت بازیابی و اصلاح ارجاع‌های بدون لینک است.  

تمام آن کاری که شما باید انجام دهید این است که توجه داشته باشید که چه کسی در وبلاگ یا وب‌سایت‌های خبری به برند شما اشاره می‌کند. شما می‌توانید این کار را با استفاده از ابزار ساده و رایگان Google Alerts انجام دهید. 

اگر به دنبال ابزارهای حرفه‌ای‌ با امکانات بیشتر هستید می‌توانید از BuzzSumo، Ahrefs Content Explorer یا Mention استفاده کنید. 

اغلب اوقات دیده شده است که نویسندگان مطالب مختلف در اینترنت بدون ارجاع و درج لینک به یک برند، محصول یا خدمات آن برند اشاره می‌کنند. در این حالت شما می‌توانید یک یادداشت برای آن‌ها ارسال کنید و درخواست کنید که به وب‌سایت شما ارجاع دهند. در حقیقت ناشر با این کار این امکان را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند که درباره‌ی برند ذکر شده اطلاعات بیشتری کسب کنند. از این رو هر دو طرف ماجرا از بک لینک نفع می‌برند. 

کسب بک‌ لینک با کمک لینک‌های متنی 

آیا تا به حال به منابع اضافی مطرح شده در برخی از مطالب توجه کرده‌اید. اغلب اوقات در خود متن یا در بخش دیگری مانند «بیشتر بخوانید» به صفحه‌ی دیگری ارجاع داده می‌شود. لینک‌های زمینه‌ای درون مطلب از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند که به آن‌ها لینک‌های متنی هم گفته می‌شود زیرا در داخل متن جاگذاری می‌شوند. 

برای کسب بک لینک شما باید به تحقیق درباره‌ی مقالات مرتبط با محتوای خود بپردازید. به خاطر داشته باشید شما به دنبال محتوایی هستید که دارای بخشی باشد که به سایر مقاله‌ها ارجاع داده است.  

برای پیدا کردن چنین محتواهایی می‌توانید از عبارت‌های زیر در گوگل استفاده کنید. 

  • تبلیغات همسان inurl:blog intext:”بیشتر بخوانید” 
  • تبلیغات همسان inurl:blog intext:”منابع” 

پس از پیدا کردن محتوای مورد نظر خود باید بتوانید نویسنده‌ی مطلب را قانع کنید که چرا محتوای شما ارزش به نمایش گذاشتن دارد. با یک استراتژی مناسب ایجاد رابطه پس از مدتی بدون درخواست سایر برندها به شما ارجاع می‌دهند.  

کسب بک لینک از طریق برقراری ارتباط با سایر برندها بسیار حائز اهمیت است. بدون شک لینک‌های ورودی که تنها به قصد و نیت افزایش تعداد بک لینک ایجاد شده‌اند برای گوگل ارزش زیادی ندارند. از این رو بک‌ لینک مبتنی بر رابطه، توسط کلمه‌های کلیدی مرتبط که از طرف گوگل پذیرفته شده است می‌تواند به افزایش اعتبار وب‌سایت‌ها کمک کند. 

در لیست‌ بهترین‌ها قرار بگیرید 

امروزه اغلب مشتریان قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای خرید به دنبال بررسی تمام گزینه‌های موجود هستند. آن‌ها اغلب از وب‌سایت‌ها یا محتواهایی مانند «۱۱ ابزار رایگان برای انتخاب کلمه کلیدی» بازدید می‌کنند. در حقیقت آن‌ها به دنبال این هستند که دیگران چه توصیه‌ای می‌کنند. 

برای اینکه بتوانید درک  کنید که لیست بهترین‌ها چقدر محبوب است از یک ابزار برای تحقیق درباره‌ی کلمه‌های کلیدی استفاده کنید و میزان جست‌وجوی ماهیانه را تجزیه و تحلیل کنید.  

این روش چیزی بیشتر از کسب بک لینک باکیفیت است. زیرا این روش این امکان را فراهم می‌کند که آگاهی از برند خود را تقویت کنید. اگر شما بتوانید دید خود را از تلاش برای قرار گرفتن در رتبه‌‌های بالا به تلاش برای قرار گرفتن در تمام وب‌سایت‌های صفحه‌ی اول تغییر دهید می‌توانید نرخ کلیک،ترافیک وب‌سایت و میزان فروش خود را چند برابر کنید. 

برای اینکه محصول یا خدمات خود را در یک لیست قرار دهید می‌توانید از گوگل برای پیدا کردن وبلاگ‌های برتر فعال در زمینه‌ی نقد و بررسی استفاده کنید.  

برای شروع می‌توانید عبارت‌های زیر را به کار ببرید. 

  • بهترین (…): بهترین روش کسب بک لینک
  • بهترین (…) برای (…): بهترین کولر گازی برای مناطق گرم و خشک 

پس از پیدا کردن وب‌سایت‌های فعال در حوزه‌ی کسب و کار خود بر اساس ظرفیت‌ها و رتبه‌، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. پس از اولویت‌بندی می‌توانید برای آن‌ها یک درخواست ارسال کنید که چرا محصول یا خدمات شما شایستگی قرار گرفتن در لیست آن‌ها را دارد. 

برای کسب بک‌ لینک به یک منبع موثق و قابل اعتماد تبدیل شوید 

با استفاده از داده‌ها و تخصص منحصر به فرد خود می‌توانید به منبع قابل اعتمادی برای سایر وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران تبدیل شوید. به خاطر داشته باشید هر نقل قولی از شما برابر با دریافت یک بک لینک است. با این حال افزایش اعتبار دامنه تنها حسن این روش نیست. شما با تبدیل شدن به یک منبع موثق و معتبر آگاهی از برند و ترافیک ارجاعی خود را افزایش می‌دهید. 

اگر چه این روش در ظاهر بسیار دشوار به نظر می‌رسد اما اجرای آن به آن اندازه که احساس می‌شود سخت نیست. 

برای شروع می‌توانید عضو یکی از خبرنامه‌های فعال در حوزه‌ی کسب و کار خود شوید. این خبرنامه‌ها منابع مختلفی را با سایر وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید به سوال‌ها و مشکلات حوزه‌ی فعالیت خود پاسخ دهید. این خبرنامه‌ها پاسخ‌ها را همراه با ارجاع به وب‌سایت شما هفتگی یا روزانه در اختیار مشترکان خود می‌گذارند. 

بیشتر بخوانید: 

ایجاد بک‌ لینک با به روز کردن محتوای قدیمی خود 

ابتدا با بررسی محتواهای خود آن دسته از گزارش‌های تحقیقی یا مطالبی را که مدتی است به روز نشده‌اند مشخص کنید. پس از آن باید به بررسی بک لینک‌های آن بپردازید. اگر وب‌سایت‌های زیادی به محتوای شما اشاره کرده‌اند به روز کردن آن بسیار حیاتی است. 

نیاز نیست زمان زیادی را صرف تولید محتوای جدید بکنید. در حقیقت کافی است یک بخش دیگر با داده‌های مرتبط به آن اضافه کنید. 

پس از به روز کردن محتوا می‌توانید به وبلاگ‌نویسان یا روزنامه‌نگارانی که به محتوای شما ارجاع داده‌اند تماس بگیرید و اصلاح محتوا و به روز شدن آن را اطلاع دهید. 

اغلب اوقات پس از چند روز یا چند هفته نتیجه‌ی توسعه‌ی محتوای قدیمی خود را مشاهده خواهید کرد. با این حال مزیت اصلی این روش برقراری ارتباط با سایر وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران و حفظ آن است. این به شما کمک می‌کند در پروژه‌های آتی برای کسب بک لینک بیشتر از این رابطه بهره ببرید. 

کسب بک لینک با انتشار راهنماهای کامل 

راهنماهای کامل یکی از انواع محتوا به شمار می‌آیند که به عنوان یک منبع جامع و عالی شناخته می‌شوند. در حقیقت اطلاعات ارائه شده در این نوع محتوا خواننده را از مراجعه به سایر منابع بی‌نیاز می‌کند.  

برای آشنایی بیشتر می‌توانید دو راهنمای کاملی که بیش از این در وبلاگ ما منتشر شده است را مشاهده کنید: 

اما شاید این سوال مطرح شود که راهنماها چطور می‌توانند بک لینک بیشتری برای ما جذب کنند. با توجه به ویژگی‌های این محتوا بیشتر وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران به آن‌ها برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی موضوعات مختلف ارجاع می‌دهند زیرا این نوع محتوا تلاش می‌کند به تمام سوال‌های مخاطب پاسخ دهد. 

استفاده از عناصر بصری برای کسب بک لینک بیشتر 

اینفوگرافیک‌ها یکی از متداول‌ترین عناصر بصری برای کسب بک لینک به حساب می‌آیند. اگر تا به حال از آن‌ها استفاده نکرده‌اید بهتر است همین حالا یکی از آن‌ها را امتحان کنید. در سال‌های اخیر استفاده از اینفوگرافیک برای انتقال اطلاعات مورد نیاز مخاطب بسیار افزایش یافته است. شما می‌توانید از این فرصت بی‌نظیر برای ایجاد لینک‌های ورودی بیشتر نفع ببرید.  

با این حال اگر احساس می‌کنید اینفوگرافیک‌ها نمی‌توانند برای کسب و کار شما مفید باشند می‌توانید از سایر عناصر بصری استفاده کنید. برخی از عناصر بصری که می‌توانند به شما در ایجاد بک لینک کمک کنند عبارتند از: 

  • نمودارها و گراف‌ها با داده‌های واقعی 
  • دیاگرام برای توضیح مفاهیم پیچیده 
  • گالری عکس رایگان برای استفاده عموم 

ابزارهای رایگان 

ابزارهای رایگان

ابزارهای رایگان مانند ماشین‌حساب‌ها یا ابزارهای تبدیل تاریخ و واحد می‌توانند به خوبی در ایجاد بک لینک به شما کمک کمک کنند. علاوه بر این ممکن است ابزارهای رایگان منجر به ایجاد لیدهای (مشتری‌های راغب) جدید شود. 

برای شروع کار خود را با تحقیق درباره‌ی کلمه‌های کلیدی شروع کنید. شما با انجام تحقیق به این موضوع که در حوزه‌ی کاری شما مخاطبان هدف بیشتر به دنبال چه ابزاری هستند پی خواهید برد. 

قبل از طراحی این ابزار ۱۰ نتیجه‌ی برتر را که گوگل پس از جست‌وجوی این کلمه‌های کلیدی نشان می‌دهد بررسی کنید. تمام هدف شما از تحقیق و بررسی رقبا پی بردن به این موضوع است که چه چیزی در حال حاضر توانایی کسب بیشترین بک لینک را دارد. 

پس از تجزیه و تحلیل باید ابزاری مشابه اما به مراتب بهتر، کارآمدتر و جذاب‌تر طراحی کنید تا بتوانید کاربران را به سمت خود بکشانید. 

سخن آخر 

همانطور که اشاره شد بک لینک از نظر گوگل یک رای اعتماد است. در حقیقت هر یک از بک لینک‌ها به موتورهای جست‌وجوها می‌گوید که این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است. لازم به ذکر است کیفیت لینک‌های ورودی علاوه بر تعداد آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

با این حال نه تنها تعداد رای اعتماد حائز اهمیت است بلکه اعتبار شخص رای‌دهنده هم یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار به شمار می‌آید. در حقیقت زمانی گوگل به رای اعتماد وب‌سایت ثالث توجه می‌کند که خود آن وب‌سایت دارای اعتبار کافی باشد. از این رو به جای تلاش برای ایجاد لینک ورودی از طریق روش‌های سئو سیاه باید از راه‌های معمول و طبیعی به کسب بک لینک باکیفیت بپردازید. 

کسب لینک ورودی یکی از مولفه‌های کلیدی سئو خارجی به شمار می‌آید. با این حال بک لینک‌ها نه تنها با یکدیگر برابر نیستند بلکه برخی از آن‌‌ها از ارزش بیشتری برخوردارند. در حقیقت تنها یک اشاره‌ی کوچک به شما در وب‌سایت‌های معتبر و باکیفیت می‌تواند به برند شما رونق ببخشد.  

شما همچنین می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در تیم ادتواپ علاوه بر یافتن پاسخ سوال‌های خود از خدمات آژانس ما در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ به منظور افزایش محبوبیت برند خود بهره ببرید.