۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

افیلیت مارکتینگ (بازاریابی معرف) چیست؛ چگونگی تدوین یک استراتژی موفق

افیلیت مارکتینگ (بازاریابی معرف) چیست؟
 
افیلیت مارکتینگ (بازاریابی معرف) روشی آسان و مقرون به صرفه برای افزایش فروش و رشد برند به شمار می‌آید. به عنوان یک تولیدکننده‌ی محتوا به احتمال زیاد نسبت به قدرت فوق‌العاده‌ی ارجاع (ریفرال) آگاه هستید. در گذشته ارجاع یا همان تبلیغات دهان به دهان به کسب و کارها کمک می‌کرد تا مشتریان وفادار خود را افزایش دهند و برند خود را تقویت کنند. در دنیای آنلاین امروز این نوع بازاریابی هنوز هم وجود دارد که به آن افیلیت مارکتینگ گفته می‌شود. 

برای تدوین یک استراتژی کامل و موفق برای کسب و کار خود باید بدانید، این نوع بازاریابی چیست؟ چگونه کار می‌کند و با روش‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از این بازاریابی به منظور تقویت برند و دستیابی به اهدافتان آشنا باشید. 

از آنجایی که افیلیت مارکتینگ می‌تواند به شما در افزایش فروش و ایجاد مشتری راغب (لید) کمک قابل توجه‌ای کند در این یادداشت به طور کامل به بررسی این نوع بازاریابی می‌پردازیم. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

افیلیت مارکتینگ چیست؟ 

افیلیت مارکتینگ یا همان بازاریابی معرف روشی برای تبلیغات به حساب می‌آید که از ارجاع برای فروش محصولات یا خدمات استفاده می‌کند. در این نوع بازاریابی سه گروه درگیر هستند که در زیر این سه گروه تعریف شده‌ است: 

  • کاربر: مشتری بالقوه‌ای که لینک افیلیت را در یک وب‌سایت، وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کند.  

افیلیت لینک یا همان لینک معرف یک لینک خاص است که حاوی شناسه یا نام کاربری معرف است. در حقیقت معرفان از این لینک برای ثبت ترافیکی که به وب‌سایت تبلیغ‌دهنده ارسال می‌شود استفاده می‌کنند. 

  • معرف: شبکه‌ی اجتماعی یا وبلاگی است که از لینک افیلیت میزبانی می‌کند و در صورتی که کاربر با استفاده از این لینک از وب‌سایت تبلیغ‌دهنده خرید کند مبلغ مشخصی دریافت می‌کند. 
  • تبلیغ‌دهنده: صاحبان کسب و کارها که خدمات یا محصولی را که لینک افیلیت به آن ارجاع می‌دهد را در اختیار کاربر می‌گذراند و پس از نهایی شدن خرید کاربر مبلغی را به عنوان پورسانت به معرف پرداخت می‌کنند. 

به طور معمول وقتی کسب و کاری به تبلیغ محصول یا خدمت خود می‌پردازد مبلغی را صرف محتوا یا تبلیغات بنری می‌کند تا بتواند به کمک آن‌ها توجه‌ی مخاطبان هدف خود را جلب کند. 

با افیلیت مارکتینگ شما به جای اختصاص دادن مبلغی به تبلیغات، بابت نتیجه‌ی نهایی و عمکلرد هزینه می‌کنید. این بدان معناست که شما مبلغی را در اختیار معرف نمی‌گذارید مگر اینکه از طریق لینک معرف خریدی انجام شود. به طور کلی می‌توان گفت شما برای هر فروش خود مبلغی پرداخت می‌کنید. لازم به ذکر است این امکان وجود دارد که با توجه به نیاز خود بر اساس امتیاز معرف یا تعداد کلیک‌ها مبلغی را به معرف پرداخت کنید. 

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟ 

افیلیت مارکتینگ با بهره‌گیری از اعتماد موجود بین معرف و کاربر کار می‌کند. ارجاع‌های معتبر حتی برای کسب و کار تجارت به تجارت (B2B) با ارزش‌ترین شکل بازاریابی به شمار می‌آیند.  

با افیلیت مارکتینگ می‌توانید با یک لینک معرف به طیف گسترده‌ای از مشتریان بالقوه دست پیدا کنید. این مشتریان پیش از این درباره‌ی برند شما نشنیده‌اند اما اکنون به لطف این نوع بازاریابی نسبت به این موضوع که شما چه کسی هستید و چه چیزی ارائه می‌دهید آگاه هستند. 

کاربران در اغلب موارد به افراد حقوقی و حقیقی که دنبال می‌کنند راحت‌تر اعتماد می‌کنند. از این رو هنگامی که معرف لینک شما را به آن‌ها معرفی می‌کند برند شما به عنوان یک برند قابل اعتماد و تایید شده دیده می‌شود. کاربر به احتمال زیاد بین شما و یک برند معرفی نشده شما را انتخاب می‌کند زیرا شما با یک سفیر یا اینفلوئنسری همکاری کرده‌اید که پیش از این اعتماد آن‌ها را جلب کرده است.  

وقتی کاربران روی لینک معرف کلیک می‌کنند به صفحه‌ی محصول یا خدمت در وب‌سایت شما هدایت می‌شوند. در این صفحه کاربر می‌تواند محصول یا خدمت معرفی شده را تهیه کند، سایر محصولات و خدمات را بررسی کند، در خبرنامه‌ی شما عضو شود یا وقت خود را صرف خواندن محتوایی که ارائه می‌دهید کند. 

افیلیت مارکتینگ منجر به فروش مستقیم محصول یا خدمت موجود در لینک وابسته می‌شود. علاوه بر این مشتریان را به سمت شما هدایت می‌کند. به این ترتیب آن‌ها تمام محصولات و خدماتی را که ارائه‌ می‌دهید کشف می‌کنند. با در نظر گرفتن این دو مساله می‌توان گفت این نوع بازاریابی در نوع خود ابزاری عالی است که می‌تواند نتایج شگفت‌آوری برای شما رقم بزند. 

بیشتر بخوانید: 

تدوین استراتژی افیلیت مارکتینگ 

تدوین یک استراتژی افیلیت مارکتینگ برای بهره‌مندی از مزیت‌های این نوع بازاریابی ضروری است. با این حال بدون درک درستی از زمین بازی تدوین یک استراتژی عالی امکان‌پذیر نیست. برای مثال شما باید بدانید چگونه می‌توانید مشتریان راغب (لید) خود را جذب کنید؟ چگونه می‌توانید تاثیرگذاری بازاریابی خود را ارزیابی کنید؟  

 برای تدوین استراتژی افیلیت مارکتینگ خود، نکاتی را که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم در نظر بگیرید تا بتوانید به اهداف خود نزدیک شوید. 

معرف‌ها را بادقت فراوان انتخاب کنید 

معرف حیاتی‌ترین عنصر برای موفقیت بازاریابی شما به شمار می‌آید. از این رو انتخاب هوشمندانه‌ی آن‌ها هنگام تدوین استراتژی افیلیت مارکتینگ امری ضروری است. یک معرف خوب قابل اعتماد، خوشنام و قابل اطمینان است. اعتبار آن‌ها در حقیقت موفقیت شما را تضمین می‌کنند. 

معرفی را انتخاب کنید که مخاطبان او به محصول یا خدمت شما علاقه بیشتری داشته باشند. آن‌ها باید دنبال‌کنندگان قابل توجه و وفاداری داشته باشند. در حقیقت شما به تعداد فالوور اینستاگرام معرف یا تعداد بازدیدهای پست‌های وبلاگ او نیاز ندارید، بلکه شما به دنبال تعداد مخاطب وفاداری هستید که به حرف معرف مورد نظر شما اعتماد می‌کنند. علاوه بر این معرف خوب باید در ترویج و تبلیغ لینک‌ها ثابت قدم باشد. 

توجه‌ی مشتریان را با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز مانند کوپن تخفیفی جلب کنید 

اگر چه لینک‌های معرف به خودی خود بسیار عالی عمل می‌کنند اما با همراه کردن این لینک‌ها با کوپن‌های تخفیفی یا سایر پیشنهادهای ویژه می‌تواند اثربخشی آن‌ها را چندین برابر کرد. برای مثال شما می‌توانید کدهای تخفیفی خاصی را برای برخی از وبلاگ‌ها و اینفلوئنسرها در نظر بگیرید تا علاوه بر جذب مشتریان بیشتر رابطه‌ی خود را با آن‌ها هم تقویت کنید. 

اگر مشتریان بالقوه‌ی شما از طریق اینفلوئنسر مورد علاقه‌ی خود از این موضوع مطلع شوند که می‌توانند با یک کد تخفیفی ۲۰ درصدی محصول شما را خریداری کنند به احتمال زیاد پیشنهاد شما را بررسی خواهند کرد. 

به خاطر داشته باشید که تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه نه تنها مشتریان را به سمت سایت شما می‌کشاند بلکه باعث دیده شدن سایر محصولات یا خدمات شما هم می‌شود. 

یک اینفلوئنسر را استخدام کنید 

به سراغ اینفلوئنسرهای فعال در صنعت خود بروید و آن‌ها را به عنوان معرف خود استخدام کنید. اینفلوئنسرهای موفق دارای اعتبار و قدرت زیادی هستند. این بدان معنا است که آن‌ها به دلیل نفوذ قابل توجه‌ خود می‌توانند به راحتی مخاطبان خود را در هر زمینه‌ای متقاعد کنند. 

این امکان وجود دارد، در صورتی که محصولی متناسب با نیازهای مخاطب اینفلوئنسرها ارائه کنید در چشم کاربران به مرجع معتبری برای آن خدمت یا محصول تبدیل شوید. 

تقریبا برای هر موضوعی که بتوان تصور کرد یک اینفلوئنسر وجود دارد. از این رو شما می‌توانید بهترین افرادی را که می‌دانید به محصول یا خدمت شما علاقه دارند انتخاب کنید.  

شبکه‌ای از معرفان خود ایجاد کنید 

با استفاده از کانال‌های مختلف یک شبکه‌ از معرفان متنوع ایجاد کنید تا منجر به ایجاد مشتری راغب (لید) و فروش بیشتر شود. 

با بلاگرهایی که طرفداران خوبی دارند و تعداد بازدید مطالب آن‌ها به نسبت بیشتر از سایر وب‌سایت‌ها است همکاری کنید. به خاطر داشته باشید که آمارها نشان می‌دهند که ۶۵ درصد ترافیک ایجاد شده در استراتژی‌های افیلیت مارکتینگ پیاده‌سازی شده توسط بلاگرها ایجاد شده اند. علاوه بر این برای گسترش بیشتر شبکه‌ی خود با انواع مختلف بلاگرها و اینفلوئنسرهایی که به نقد و بررسی محصولات و خدمات مختلف می‌پردازند کار کنید. 

همکاری با پادکست‌هایی که تعداد شنوندگان بسیار خوبی دارند را هم می‌توانید در نظر بگیرید. شما همچنین می‌توانید از گروه‌ تبلیغات گسترده‌ اینستاگرامی ادتواپ برای ساختن یک شبکه‌ی مناسب برای افیلیت مارکتینگ استفاده کنید. 

از دیگر روش‌های گسترش شبکه‌ی معرفان می‌توان به همکاری با افرادی که از وبینارهای مختلف میزبانی می‌کنند اشاره کرد. آن دسته از افرادی که در زمینه‌ی ساخت کتاب‌های الکترونیکی و دوره‌های آموزشی فعالیت می‌کنند برای مخاطبان خود افراد قابل اعتمادی به حساب می‌آیند. از این رو همکاری با آن‌ها نه تنها برای گسترش شبکه‌ی معرفان شما مفید است بلکه باعث افزایش اعتماد کاربران به شما می‌شود. 

به طور کلی شما باید تلاش کنید شبکه‌ای از معرفان خود که منجر به ایجاد مشتری راغب (لید) منحصر به فرد می‌شوند ایجاد کنید. آن‌ها می‌توانند اعتماد و وفاداری را به سمت برند شما هدایت کنند. 

عملکرد معرف خود را بسنجید 

به محض پیاده‌سازی استراتژی افیلیت مارکتینگ خود باید عملکرد معرف‌ها، نتایج به دست آمده از لینک‌های معرف و همچنین قالب‌های مختلف تبلیغاتی خود مانند بنرها را تجزیه و تحلیل کنید. 

به کمک ابزارهای کاربرپسند لینک‌ها را رهگیری کنید تا بفهمید کدام قطعه از پازل استراتژی شما تاثیرگذار و مفید است و کدام یک به اصلاح و تغییر نیاز دارد. 

شما باید بتوانید تبدیل‌ها، فروش‌ها، کلیک‌ها و سایر داده‌هایی را که به شما نشان می‌دهد که کدام یک از معرف‌های شما مفید و سودآور هستند و کدام یک از آن‌ها کارایی چندانی برای شما ندارند رهگیری کنید. 

ارزیابی عملکرد معرف‌ها به شما اجازه می‌دهد که …

  • کلمات کلیدی خود را با دقت زیاد انتخاب کنید. 
  • با معرف‌ها درباره‌ی راه‌های تبلیغ و ترویج لینک‌ها همکاری کنید. 
  • شرایط استراتژی خود را اصلاح کنید. 
  • نرخ کارمزد پیشنهادی خود را بالا ببرید. 
  • تغییرات مورد نیاز را برای به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه (ROI) انجام دهید. 

وب‌سایت و صفحه‌های محصولات خود را بهینه کنید 

اگر چه نتایج افیلیت مارکتینگ به طور مستقیم به بهینه‌سازی وب‌سایت وابسته نیست اما یک وب‌سایت بهینه شده بخش جدایی‌ناپذیر از استراتژی شما به شمار می‌آید. برای درک این مساله کافی است به این مساله توجه کنید که کاربران از وب‌سایت‌هایی با طراحی، محتوا و رابط کاربری ضعیف خارج می‌شوند. 

در حقیقت تصور کنید اگر کاربری با هیجان زیاد روی لینک معرف شما کلیک کند اما با یک صفحه‌ای با طراحی ضعیف مواجه شود چه واکنشی نشان خواهد داد؟ ممکن است حتی بدون نگاه کردن به آنچه که شما ارائه می‌دهید از صفحه خارج شود. 

از این رو به منظور دستیابی به اهداف افیلیت مارکتینگ طراحی وب‌سایتی که فرآیند خرید محصول یا خدمت شما را ساده کند و مشتریان جدید بتوانند بدون سردرگمی و دغدغه به مرور محصولات و محتوای شما بپردازند، حیاتی است. 

بیشتر بخوانید: 

سیاست‌ها و مشوق‌ها را تعیین کنید 

آیا برای پیاده‌سازی یک استراتژی افیلیت مارکتینگ آماده هستید؟ قبل از پیاده‌سازی استراتژی افیلیت مارکتینگ بهتر است خط مشی خود را مشخص کنید و درباره‌ی نحوه‌ی تشویق معرف‌های خود تصمیم بگیرید. 

استراتژی شما در حقیقت قراردادی است که انتظارات و الزامات بین شما و معرف را تعیین می‌کند. 

اطلاعاتی مانند حداقل تبدیل، فروش، مشتری راغب (لید) یا کلیک را که انتظار دارید یک معرف در یک بازه‌ی زمانی به دست بیاورد و سایر قوانین و شرایط خاص درباره‌ی افیلیت مارکتینگ را در قرارداد خود بگنجانید.‌ 

مشوق‌های شما برای معرف‌ها یکی از پارامترهای مهم به شمار می‌آید که قبل از پیاده‌سازی کمپین باید به آن توجه شود. برخی از اینفلوئنسرها به ازای خدمات یا کالاها حاضر به تبلیغ لینک معرف می‌شوند. با این حال بیشتر معرف‌ها به ازای دریافت پورسانتی مشخص با شما همکاری می‌کنند. 

شما باید به شکلی عمل کنید که سود خود را به دلیل پرداخت بیش از حد به معرف‌ها از دست ندهید. از این رو برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع بهتر است نرخ بازگشت سرمایه (ROI) استراتژی افیلیت مارکتینگ خود را به دست بیاورید. 

در حقیقت قبل از پیاده‌سازی استراتژی شما باید بدانید که چقدر از لینک‌های معرف خود سود خواهید برد تا بتوانید بر اساس آن بهترین شرایط را به معرف‌ها پیشنهاد دهید. 

چگونه عملکرد استراتژی خود را بسنجیم

چگونه عملکرد استراتژی خود را بسنجیم 

میزان موفقیت استراتژی افیلیت مارکتینگ خود را بسنجید تا بفهمید چه قطعه‌ای از پازل شما مفید است و چه چیزی کمکی به شما نمی‌کند. به سه شاخص کلیدی عملکرد (KPI) که در زیر آورده شده است برای ارزیابی عملکرد خود توجه کنید: 

  • درآمد به ازای هر کلیک (eEPC) 
  • درآمد حاصل از افیلیت مارکتینگ 
  • میانگین ارزش سفارش (AOV) 

درآمد به ازای هر کلیک  

درآمد به ازای هر کلیک به شما نشان می‌دهد که عملکرد هر یک از معرف‌های شما در هر ۱۰۰ کلیک چقدر است. 

برای محاسبه‌ی این عدد مقدار ریالی کمیسیون به دست آمده تقسیم بر کل کلیک‌ها را در نظر بگیرید و آن عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید. این شاخص به شما نشان می‌دهد که کدام یک از معرف‌ها بیشتر از همه تاثیرگذار بوده‌اند.  

یک حداقل برای eEPC خود تعریف کنید و به همکاری با معرف‌هایی که نمی‌توانند این حداقل را برای شما فراهم کنند خاتمه دهید. 

در آمد حاصل از افیلیت مارکتینگ 

درآمد کل کسب شده توسط هر معرف را پیگیری کنید و از به روز بودن اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید. ایجاد یک نمودار تصویری برای درک بهتر آن و مشخص کردن سریع نقاط قوت و ضعف بسیار مفید است. این شاخص به مرور به اثربخشی استراتژی افیلیت مارکتینگ شما در بلندمدت می‌پردازد. 

میانگین ارزش سفارش 

میانگین ارزش سفارش به شما کمک می‌کند تا رفتار مشتری و کارایی معرف خود را ارزیابی کنید. اگر بتوانید کالاهای متفاوتی را در قیمت‌های مختلف بفروشید، موفق عمل کرده‌اید. 

میانگین ارزش سفارش، یک نسبت است که به شما درباره‌ی میزان اثربخشی همکاری با یک معرف خاص می‌گوید. در حقیقت این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت نیاز به آن‌ها کمک کنید تا روش‌های فروش محصولات خود را بهبود ببخشند. 

برای محاسبه‌ی این شاخص کافی است درآمد کل را بر تعداد سفارش تقسیم کنید. 

سخن آخر 

افیلیت مارکتینگ یک مدل تبلیغاتی منحصر به فرد و سودآور است که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. گسترش اینترنت و پیشرفت تکنولوژی، پیاده‌سازی آن را برای کسب و کارها و همچنین معرف‌ها آسان و آسان‌تر می‌کنند. 

پیاده‌سازی یک استراتژی افیلیت مارکتینگ راهی عالی، آسان و مقرون به صرفه برای افزایش فروش، آگاهی از برند و ایجاد مشتری راغب (لید) است. لازم به ذکر است با توجه به آمار منتشر شده توسط Business Insider می‌توان ۱۶ درصد از کل سفارش‌های آنلاین در سال ۲۰۱۹ را نتیجه‌ی پیاده‌سازی استراتژی‌های افیلیت مارکتینگ دانست. 

بد نیست بدانید با توجه به آمار هزینه‌هایی که صرف افیلیت مارکتینگ می‌شود سالانه ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند. از این رو پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۷/۵ میلیارد دلار برسد. در حقیقت این روزها نمی‌توان نقش این نوع بازاریابی را در کسب موفقیت کسب و کارها نادیده گرفت. 

اطمینان حاصل کنید که توانایی رهگیری، کنترل و مدیریت عملکرد استراتژی خود را داشته باشید. شما می‌توانید برای توسعه‌ی شبکه‌ی معرف‌های خود از پلت‌فرم‌های مختلف که به شما امکان رهگیری و پرداخت اتوماتیک کمیسیون را می‌دهند استفاده کنید. 

به خاطر داشته باشید برای افزایش اعتماد کاربر، معرف شما باید نسبت به این موضوع که به ازای محصولی که به فروش می‌رساند پورسانتی دریافت می‌کند صادق باشد. در حقیقت این موضوع را باید شفاف و واضح اعلام کند. نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توان این موضوع را در ابتدا یا انتهای محتوا یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد. 

شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز با برقراری ارتباط با کارشناسان تیم ادتواپ از خدمات ما در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید تا با پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی موفق به اهداف خود دست پیدا کنید.