۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

بازاریابی مشارکتی یا Affinity Marketing و بهترین روش پیاده‌سازی آن

بازاریابی مشارکتی

بازاریابی مشارکتی یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در دنیای ارتباطات است. امروزه اگر قرار باشد که جایی استخدام شوید نیاز به آشنا دارید. اگر قرار باشد که کسب‌وکار خود را گسترش دهید نیاز است با شرکت‌های همکار یا دولتی ارتباطات خوبی داشته باشید یا حتی اگر شرکتی در زمینه صادرات و واردات داشته باشید، می‌دانید که ارتباطات مهم‌ترین بخش آن است. حال بهتر است بگوییم بازاریابی مشارکتی چیست؟

بازاریابی مشارکتی یک استراتژی است که در آن دو یا چند کسب‌وکار (غیر رقیب) با هم شریک می‌شوند تا تعداد مشتریان خود را برای تبلیغ و فروش محصولات افزایش دهند. شرکت‌ها ممکن است انتخاب کنند که کالاها یا خدمات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا به مخاطبان بیشتری دست یابند. برخلاف بازاریابی رقابتی، بازاریابی مشارکتی یک رابطه سودمند متقابل ایجاد می‌کند که در آن دو برند می‌توانند دامنه مشتریان خود را گسترش دهند و اعتبار خود را از طریق مشارکت بهبود بخشند.

مثال از بازاریابی مشارکتی

بهترین مثال برای این نوع بازاریابی در خرید بلیت هواپیما است. ممکن است شما از یک شرکت هواپیمایی مثل ماهان یا کاسپین بلیطی تهیه کنید و سپس تبلیغاتی از هتل و تورهای تفریحی شرکت‌های دیگر را ببینید ( از دعوت به اقدام می توانید استفاده کنید). یا یک مثال دیگر برای زمان عروسی یا جشن قصد دارید تالاری را انتخاب کنید و صاحب آن تالار فیلم‌بردار یا آرایشگاهی را به شما معرفی می‌کند به همین ترتیب در پشت قضیه برای یکدیگر مشتری می‌فرستند.

اگر مقاله قبلی ادتواپ در زمینه بازاریابی عصبی را خوانده باشید با مفهوم بنام آپ‌سل آشنا هستید و به عنوان مثال وقتی در دیجی‌کالا می‌خواهید گوشی بخرید، وسایل مکملی که دیگران خریدند مانند قاب و گلس به شما پیشنهاد می‌شود. این موضوع در مقیاس بزرگ‌تر و شرکتی همان بازاریابی مشارکتی است.

مزایای بازاریابی مشارکتی

برخی از مزایای بازاریابی مشارکتی برای فروشنده شامل جذب مشتریان جدید، ایجاد اعتماد و فروش متقابل محصولات است. فروش متقابل زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری در حال بررسی خرید است و یک شرکت محصولات بیشتری را برای خرید به آن‌ها پیشنهاد می‌کند. سازمان‌هایی مانند سازمان‌های غیرانتفاعی اغلب با شرکت‌های خصوصی شریک می‌شوند تا ضمن افزایش آگاهی از برند با مشتریان جدید، فروش خود را افزایش دهند.

به وسیله این چند راه بازاریابی مشارکتی می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند:

جذب مشتریان جدید

درنظرگرفتن یک شریک با مشتریان بالقوه آن، راهی سریع برای دستیابی به مشتریان جدید است. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است با یک هتل شریک شود تا به‌جای بازاریابی مستقل، بسته‌های مشترک گردشگری/اقامتی را به مشتریان ارائه دهد. این استراتژی می‌تواند مشتریانی را که به یک خط هوایی خاص وفادار هستند را تشویق کند تا برای اولین‌بار یک هتل جدید را امتحان کنند.

اعتمادسازی

ایجاد اعتماد در بازاریابی به این معناست که مشتریان چگونه می‌توانند به اثربخشی یا ارزش محصولات، خدمات یا سایر محتوای ارائه شده شما باور پیدا کنند. شراکت به مردم نشان می‌دهد که سایر مشاغل به شما اعتماد دارند و ممکن است آن‌ها را در انتخاب شما تحت‌تأثیر قرار دهد.

افزایش آگاهی از برند

با پیداکردن شرکت‌های شریک و باارزش مشترک می‌توانید آگاهی از برند خود را گسترش دهید. بازاریابی مشارکتی را با برندهایی در نظر بگیرید که ارزش‌ها یا پیام‌های مشابهی دارند.

بازاریابی مشترک برای دیجیتال مارکتینگ

استراتژی‌های بازاریابی مشارکتی

برخی نکات در رابطه‌ با بازاریابی مشارکتی وجود دارد که می‌تواند بیشترین سود را برای کسب‌وکار شما داشته باشد. انتخاب شرکا، ایجاد یک برنامه و تجزیه‌وتحلیل معیارهای خود، همه استراتژی‌هایی هستند که باید هنگام بررسی بازاریابی وابسته در نظر بگیرید. در اینجا چند استراتژی و مثال آورده شده است:

اهداف را تعیین کنید

برای تعیین اهداف بازاریابی مشارکتی، معیارهایی را برای آنچه که می‌خواهید به دست آورید، تعیین کنید. این اهداف ممکن است شما را برای تصمیم‌گیری در مورد یک شراکت مناسب راهنمایی کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر هدف شما دستیابی هر چه بیشتر به مشتریان جدید است، می‌توانید با سازمان‌های غیرانتفاعی یا سازمان‌هایی که برنامه‌های وفاداری بزرگی دارند شریک شوید. هنگام تعیین اهداف خود این موارد را اضافه کنید، به چه تعداد مشتریان جدید می‌خواهید برسید؟ به چه ارقامی از فروش می‌خواهید دست‌یابید؟ چه تعداد فالوور را می‌خواهید اضافه کنید و چه نوع تعاملی را در وب‌سایت خود می‌خواهید در نظر بگیرید.

شرکای مناسب را انتخاب کنید

انتخاب شریک مناسب به معنای یافتن سازمان یا فردی است که می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. اگر امیدوارید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، شرکت‌هایی را در نظر بگیرید که ارزش‌های مشابهی دارند. به‌عنوان‌مثال، یک کتاب‌فروشی که دسترسی راحت برایش مهم است، ممکن است با یک توزیع‌کننده کتاب الکترونیکی همکاری کند تا محصولاتی را به مشتریان با نیازهای متفاوت ارائه دهد. از آنجایی که توزیع‌کننده کتاب الکترونیکی ممکن است مشتریان جدیدی به دست آورد و کتاب‌فروشی ممکن است نام تجاری خود را برای افراد جدید تبلیغ کند، این مشارکت نزدیک برای دو طرف سودمند است.

منابع مناسب را اختصاص دهید

اختصاص منابع به این معناست که اطمینان حاصل کنید تا افراد مناسب برای این کار را با بودجه کافی انتخاب کرده‌اید. این موضوع ممکن است با مذاکره‌کنندگان شروع شود. هنگامی که اهداف و شرکای بالقوه خود را انتخاب کردید، می‌توانید در مورد آنچه می‌توانید ارائه دهید و انتظارات خود به مذاکره بنشینید. ممکن است منابعی را به ایجاد محتوای جدید، تبلیغات، بازاریابی، خدمات مشتری یا مدیریت ارتباط اختصاص دهید. بازاریابی مشارکتی مانند سایر روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی به انرژی، زمان و تخصص نیاز دارد.

نقش‌های روشن را تعیین کنید

نقش‌ها و انتظارات را در ابتدای پروژه تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال، دو شرکت خرده‌فروشی شریک ممکن است در مورد اینکه کدام کسب‌وکار ابتدا به بازار عرضه شود، بحث کنند. از طرف دیگر، شرکت‌های شریک ممکن است با هم محصولی ایجاد کنند. برای تعیین نقش‌های روشن، تصمیم بگیرید که کدام شرکت می‌تواند محصولات را تولید و عرضه کند و چگونه هر دو شرکت ممکن است بخشی از کار را برعهده بگیرند که در آن حوزه تخصص و مزیت دارند. یک برنامه ساختاریافته می‌تواند به یک تجربه خرید خوب برای مشتری منجر شود.

ردیابی معیارها و KPIها

معیارهای ردیابی روشی برای ثبت و بررسی داده‌هاست (مصورسازی داده ها) که آیا در مسیر درستی حرکت می‌کنید یا خیر؟ هنگامی که یک شراکت ایجاد کردید، اهداف خود را دنبال کنید و از داده‌ها برای سنجش موفقیت خود استفاده کنید. شما ممکن است داده‌های تعامل با مشتری جدید، ثبت‌نام‌های کمپین ایمیلی، اطلاعات فروش یا تعداد دنبال‌کنندگان را بررسی کنید. درک اینکه چگونه در حال بهبود هستید می‌تواند به شما کمک کند تا کمپین‌های تبلیغاتی را بهبود ببخشید تا اثربخشی آن‌ها را به حداکثر برسانید. به‌عنوان‌مثال، اگر متوجه شدید تعداد فالوورهای شما افزایش‌یافته است، می‌توانید از طریق تبلیغات در شبکه های اجتماعی خود و بازاریابی وابسته بیشتری را انجام دهید.

بهترین شیوه‌ها هنگام اجرای بازاریابی مشارکتی

بهترین شیوه‌ها عواملی هستند که باید هنگام اجرای استراتژی‌های بازاریابی مشارکتی خود در نظر بگیرید. این موارد را در نظر بگیرید:

صبور باشید

بازاریابی مشارکتی می‌تواند یک تعهد بلندمدت باشد. هدف اساسی آن ایجاد روابط با مشتریان موجود و گسترش روابط جدید است. درحالی‌که مشتریان شما ممکن است به شریک شما وابستگی نشان دهند، اما ممکن است همچنان زمان ببرد تا آن‌ها به برند شما متعهد شوند.

روی مشتری تمرکز کنید

اگر متوجه شدید که در هنگام ایجاد یک محصول مشترک، تعامل مشتری با شما افزایش می‌یابد، تحقیقات بازار را انجام دهید تا ببینید چه چیزی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید مشتریان شما چه چیزی را ترجیح می‌دهند و می‌تواند به شما در توسعه محصولات موفق در آینده کمک کند.

افزایش مشتری با بازاریابی قرابتی

شراکت خود را حفظ کنید

بازاریابی قرابتی معمولاً به این معنی است که شما درگیر یک رابطه دوجانبه سودمند هستید. برای حفظ یک رابطه مثبت می‌توانید به طور منظم با شریک نزدیک خود ارتباط برقرار کنید. برگزاری جلسات وضعیت، به‌اشتراک‌گذاری فناوری و ارائه ابزار و بحث در مورد اطلاعات تجاری مرتبط را برای توسعه روابط خود در نظر بگیرید.

انعطاف‌پذیر باشید

برای کار مؤثر با یک شریک، ممکن است لازم باشد با برخی از شیوه‌های استاندارد انعطاف‌پذیرتر باشید. شما می‌توانید نقش‌های خاصی را تعیین کنید و اهدافی را تعیین کنید تا مطمئن شوید که هر شرکتی بر روی نقاط قوت خود متمرکز است. سپس، می‌توانید ارزیابی کنید که آیا اهداف خود را به طور منظم انجام می‌دهید یا خیر. اگر شریک شما انتظارات شما را برآورده نمی‌کند، در صورت لزوم نقش‌ها و اهداف جدیدی را در نظر بگیرید.

آژانس تبلیغاتی ادتواپ با داشتن مشتریان فراوان در حوزه‌ دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند به شما کمک کند تا کانکشن‌های لازم برای بازاریابی مشارکتی را با شرکت‌های غیر رقیب خود به وجود آورید تا میزان سودآوری و نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.

هم‌اکنون کلیک کنید