۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیست و چه مزیت‌هایی دارد (راهنمای مبتدیان)

بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیست و چه مزیت‌هایی دارد

به کمک بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) می‌توانید مطمئن شوید که وب‌سایت شما به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر راحتی برای مشتری شما جذاب به نظر برسد. 

سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌جو) فرآیندی است که به کمک تاکتیک‌هایی مانند بک‌لینک، تحقیق کلمه کلیدی و توضیحات متا منجر به افزایش کیفیت ترافیک منتهی به وب‌سایت‌ می‌شود.  سئو سایت یک مفهوم کاملا شناخته شده است. با استفاده از سئو می‌توانید با جذب کاربرانی که از قبل به محصول شما علاقه‌مند هستند ترافیک زیادی را به وب‌سایت خود هدایت کنید. اما چگونه می‌توانید این ترافیک را به فروش تبدیل کنید؟ 

بهینه‌سازی نرخ تبدیل در رفع این مشکل به شما کمک می‌کند. به طور خلاصه می‌توان گفت CRO روند دستیابی به حداکثر درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت کسب و کار شما برای انجام یک هدف خاص است. در حالی که سئو در ایجاد بازدید بیشتر از وب‌سایت شما نقش‌آفرینی می‌کند هدف بهینه‌سازی نرخ تبدیل عبور مشتری از قیف فروش است. اگر چه اغلب اوقات کسب و کارها از هر دوی آن‌ها به طور هم‌زمان استفاده می‌کنند اما بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌تواند به تنهایی باعث افزایش وحشتناک جمع کل درآمد شرکت شود. 

 

این راهنما به شما کمک می‌کند تا به درک خوبی از روند و استراتژی‌های مختلف CRO برسید. پس از خواندن این راهنما به راحتی متوجه خواهید شد که CRO چگونه می‌تواند به رشد و سودآوری کسب و کار شما کمک کند. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

بهینه‌سازی نرخ تبدیل 

قبل از هر چیزی بهتر است مشخص شود که به چه چیزی نرخ تبدیل گفته می‌شود. نرخ تبدیل به درصدی از بازدیدکنندگان گفته می‌شود که پس از بازدید از وب‌سایت عمل مشخصی را انجام می‌دهد. نرخ تبدیل میکرو و نرخ تبدیل ماکرو دو نوع نرخ تبدیلی هستند که ممکن است صاحبان کسب و کارهای مختلف از آن‌ها استفاده کنند. 

خواسته‌ی شما می‌تواند عملی کوچک و ساده مانند عضویت در خبرنامه باشد که به آن‌ نرخ تبدیل میکرو گفته می‌شود. این نرخ تبدیل به فروش ختم نمی‌شود اما مشتری را بیش از پیش در مسیر فروش قرار می‌دهد. 

در نقطه‌ی مقابل اگر شما به دنبال تحقق عمل بزرگی مانند خرید یک سرویس یا تبدیل شدن مشتری معمولی به مشتری ویژه با پرداخت ماهیانه باشید به آن نرخ تبدیل ماکرو گفته می‌شود. این نوع تبدیل چیزی به غیر از تحقق هدف نهایی فرآیند فروش نیست. 

محاسبه نرخ تبدیل

چگونگی محاسبه‌ی نرخ تبدیل 

محاسبه نرخ تبدیل به طور نسبی آسان است. برای به دست آوردن آن کافی است که تمام عمل‌ها و خواسته‌های محقق شده‌ی خود را بر تعداد بازدیدکنندگان سایتتان تقسیم کنید. سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید تا به نرخ تبدیل برسید.  

برای مثال اگر ۱۰۰۰۰۰ کاربر از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند که ۱۰۰۰ بار خواسته‌ی شما محقق شده است نرخ تبدیل ۱ درصد خواهد بود. 

بهینه‌سازی نرخ تبدیل این فرصت را در اختیار کسب و کارها می‌گذارد تا بتوانند ترافیک خود را به فروش برسانند. همانطور که می‌دانید مدت زمان زیادی طول می‌کشد که سئو به نتیجه برسد. با این حال بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌تواند آنی عمل کند زیرا این فرآیند روی جذب مشتری جدید حساب نمی‌کند و هدف نهایی آن افزایش درآمد کسب و کار شما است. 

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری و بررسی نرخ تبدیل وجود دارد. گوگل آنالیتیکس یکی از قوی‌ترین و متداول‌ترین ابزارها به شمار می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از «Goals» تبدیل‌های مورد نظر و خاص خود را دنبال کنید. 

داده‌های داخلی به اینکه از چه روشی برای نظارت بر فروش یا ثبت‌نام خود استفاده می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید با بررسی این داده‌ها متوجه شوید کدام صفحه یا دکمه فراخوان بیشترین نرخ تبدیل را به همراه داشته است. 

مزیت‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل 

بهینه‌سازی نرخ تبدیل مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. به طور کلی می‌توان گفت تمام هدف CRO کارآمدتر کردن روند فروش شرکت شما است. اگر بازاریابی CRO به درستی اجرا شود می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را به سمت مشتریانی هدایت کنید که به احتمال زیاد محصول‌ها و خدمات شما را خریداری می‌کنند. 

 

برخی از مزیت‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل عبارتند از: 

  • به کمک CRO می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه (RIO) خود را به حداکثر برسانید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل بر استفاده از منابعی که در اختیار شرکت شما است اصرار دارد تا با کاهش هزینه‌ها بتواند بازدهی فروش بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها داشته باشد. 
  • CRO به شما این امکان را می‌دهد رفتارها، الگوها و نیازهای مشتریان خود را درک کنید. فراموش نکنید که برای یک بازاریابی موفق و موثر باید تصور درستی از مشتریان خود داشته باشید. 
  • این بهینه‌سازی به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در صفحه‌های نتایج موتور جست‌وجو رتبه بالاتری داشته باشد. همه چیز بهینه‌سازی نرخ تبدیل در تامین نیازهای مشتریان شما خلاصه می‌شود. به همین دلیل گوگل به پاس زحمت‌های شما و رفع خواسته‌های مخاطبان خود وب‌سایت شما را بیش از سایر رقبا به نمایش می‌گذارد. 
  • شما می‌توانید در حوزه‌ی فعالیت خود نسبت به سایر رقبا برتری نسبی داشته باشید. در حقیقت اگر رقیب شما تلاش کند فروش خود را با افزایش میزان ترافیک بدون استفاده از CRO افزایش دهد این مزیت را خواهید داشت که توانایی بیشتری برای پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مخاطب خود دارید. 
  • این بهینه‌سازی خرید از شما را آسان‌ می‌کند. یکی از اهداف بهینه‌سازی نرخ تبدیل رهایی از تمام موانعی است که معامله کردن مشتری با شما را دشوار می‌کند. بدون شک شما نمی‌خواهید که مانعی راه فروش شما را سد کند. 

بیشتر بخوانید: 

بهبود نرخ تبدیل 

کارهای زیادی می‌توانید برای بهبود نرخ تبدیل انجام دهید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل تمام کارهایی است که باعث می‌شود وب‌سایت شما به شکلی پیش رود که منجر به فروش شود. با یادگیری این ۸ روش اطمینان حاصل می‌کنید که فرصت فروش آسان را از دست نمی‌دهید. 

در این بخش چند روش پیاده‌سازی CRO در وب‌سایت شما آورده شده است تا مشتریان خود را به آرامی در روند فروش قرار بدهید و درآمد خود را به حداکثر برسانید. 

نظرسنجی مشتریان 

نظرسنجی مشتریان

نظرسنجی‌های مشتریان می‌تواند به شما کمک کند که در کمترین زمان درباره‌ی عملکرد وب‌سایت خود از نظر مخاطبتان اطلاعات کافی کسب کنید. با دانستن جزئیات بیشتر از تجربه مخاطبتان می‌توانید همه چیز را ارزیابی کنید تا خرید از شما برای مشتری راحت‌تر شود. 

اگر تصمیم گرفته‌اید که مخاطب و مشتری خود را بیش از پیش درگیر امور کنید یا اگر می‌خواهید احساس مشتری را درباره‌ی روند فروش ارزیابی کنید می‌توانید یک نظرسنجی کوچک به وب‌سایت خود اضافه کنید تا پس از پایان عملیات خرید در اختیار مشتری قرار گیرد.  

علاوه بر این شما می‌توانید یک نظرسنجی پاپ آپ طراحی کنید که هنگام ترک وب‌سایت شما به مشتری نمایش داده شود. شما به کمک این نظرسنجی متوجه خواهید شد که چرا مشتری بدون انجام خریدی وب‌سایت شما را ترک کرده است. کسب اطلاعات از علت ترک وب‌سایت بدون هیچ خریدی به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای تشویق مخاطبان به خرید در مراجعه‌های بعدی اقدام کنید. 

شما همچنین می‌توانید نظرسنجی را برای آن‌ها ایمیل کنید. بدیهی است که قرار نیست تمام مشتریان شما در نظرسنجی شرکت کنند. برای افزایش شانس شرکت در نظرسنجی بهتر است این نظرسنجی کوتاه و ساده باشد تا بررسی سریع و پاسخ دادن آن برای مشتری آسان باشد.  

برخی از سوال‌هایی که می‌توانید بپرسید عبارتند از: 

  • چرا آن‌ها از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند؟ 
  • آیا آن‌ها قادر به یافتن آنچه که نیاز داشتند بوده‌اند؟ 
  • هنگام گشت و گذار در وب‌‌سایت شما با چه مشکلاتی مواجه شدند؟ 

تست A/B 

تست A/B از روش‌های پیاده‌سازی بهینه‌سازی نرخ تبدیل به شمار می‌آید که می‌توانید از آن برای بررسی اثربخش مواردی مانند عناصر طراحی صفحه وب و کپی‌رایتینگ خود استفاده کنید، این تست شامل انتشار دو نسخه از یک محتوا برای بررسی و آزمایش یک متغیر است. شما یک نسخه را در دسترس نیمی از بازدیدکنندگان خود و نسخه دیگر را در دسترس سایر کاربران می‌گذارید. در پایان یک دوره از پیش تعیین شده خواهید دید که کدام نسخه توانسته نرخ تبدیل شما را بهبود ببخشد. 

برای مثال همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید تغییر جزئی در بنر رخ داده است. این تغییر در دکمه فراخوان به تنهایی توانسته کلیک‌ها را ۱۹۲ درصد افزایش دهد. 

نرم‌افزارهای زیادی برای انجام تست A/B وجود دارد. استفاده از نرم‌افزارهای تست A/B طراحی و اجرای تست‌ها و جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند برای بهبود نرخ تبدیل را آسان‌تر خواهد کرد. 

تجزیه و تحلیل محتوای کارآمد به منظور بهینه‌سازی نرخ تبدیل 

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی سرمایه‌گذاری در تولید محتوا برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل و سئوی شما این است که به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه چیزی برای شما مفید است. برخی از سوال‌هایی که باید درباره‌ی محتوای خود از خودتان بپرسید عبارتند از: 

  • کاربران از چه راهی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند؟ آیا تبلیغات یا لینک‌های مشخص، نسبت به سایر راه‌ها موثرتر عمل می‌کنند؟ 
  • تعامل کاربران با کدام بخش از سایت شما بیش از سایر بخش‌ها است؟ 
  • چه زمانی بازدیدکنندگان سایت شما را ترک می‌کنند؟ آیا مرحله‌ای از قیف فروش وجود دارد که درصد زیادی از بازدیدکنندگان در آن مرحله وب‌سایت شما را ترک کنند؟ 
  • اطلاعات جمعیتی بازدیدکنندگان شما به چه صورت است؟ آن‌ها چند ساله هستند؟ اهل کجا هستند؟ آیا آن‌ها همان مشتریانی هستند که به دنبال آن‌ها هستید؟ 
  • کاربران از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند؟ چند درصد از کاربران از دستگاه‌های تلفن‌ همراه خود برای بازدید از وب‌سایت شما استفاده کرده‌اند؟ 

ابزارهای آنلاین بسیاری وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی به سوال‌های مطرح شده پاسخ دهید. علاوه بر این آن‌ها اطلاعات مرتبط با مدت زمان صرف شده توسط مخاطبان هدفتان را در اختیار شما می‌گذارند. این اطلاعات می‌توانند به شما کمک کنند که احتمال افزایش تحقق خواسته‌ی شما و به طبع آن افزایش نرخ تبدیل در کدام بخش از سایت زیاد است. 

در حقیقت شما پس از بررسی متوجه خواهید شد که کدام بخش از وب‌سایت شما مشتری را به سمت پایین قیف فروش سوق می‌دهد و کدام بخش از وب‌سایت شما بی‌اثر است. این مساله به شما کمک می‌کند تا رویکرد خود را برای افزایش نرخ تبدیل اصلاح کنید. 

ارائه محتوا در هر مرحله از قیف فروش 

ارائه محتوا در هر مرحله از قیف فروش

قیف فروش شما با هدف هدایت مشتری در یک فرآیند گام به گام از آگاهی درباره‌ی محصول شما تا خرید آن طراحی شده است. برای هدایت موثر مشتریان از طریق این فرآیند تولید محتوای متناسب با مرحله‌ای که مشتری در آن قرار دارد بسیار اهمیت دارد. 

آگاهی مشتریان بالقوه از خدمات و محصول‌های شما اولین مرحله‌ی قیف فروش است. ایجاد بک‌لینک در سایت‌های معتبر و با امتیاز بالا می‌تواند راهی عالی برای انجام این کار باشد. 

هدف بعدی شما در فرآیند فروش جلب توجه مشتری است. لازم به ذکر است که مشتری شما هیچ اطلاعی از فعالیت‌هایی که شما در این مرحله انجام می‌دهید ندارد. شما می‌توانید درباره‌ی فعالیت‌های خود به آن‌ها توضیح دهید. یک نمونه از محتوای موثر در این مرحله ویدیویی است که عملکرد محصول یا یکی از خدمات شما را به خوبی توضیح دهد و نشان دهد که برای رفع کدام نیاز می‌توان از آن استفاده کرد. در این مرحله در حقیقت شما به مشتری نشان خواهید داد که کدام خواسته‌ مشتری را می‌توانید برآورده کنید. 

تمایل و تصمیم‌گیری 

مشتری شما دو مرحله از قیف فروشتان را طی کرده است و به دو مرحله پایانی یعنی تمایل و تصمیم‌گیری رسیده است. پس از آنکه علاقه‌ی مشتری به اوج خود رسید و او اطمینان یافت که محصول شما متناسب با نیاز اوست وقت آن است که خود را از رقابت جدا کنید.  

این مرحله جایی است که مواردی مانند مطالعه‌های موردی، توصیف‌ها و بررسی‌ها می‌توانند به برجسته کردن بیش از پیش ارزش کسب و کار شما کمک کنند. این احتمال وجود دارد که کاربرانی که در این مرحله حضور دارند نسبت به خرید اقدام کنند. 

سرانجام در مرحله‌ی آخر نوبت به تصمیم‌گیری می‌رسد. ممکن است در این مرحله از طریق ایمیل نسخه‌ی آزمایشی محصول خود را در اختیار مشتری بگذارید. بسیاری از شرکت‌ها خدمات آزمایشی رایگان خود را هم در این مرحله ارائه می‌دهند. محتوای این مرحله باید ذهن مشتری را سامان بخشد و او را متقاعد کند که از معامله کردن با شما خوشحال خواهد شد. 

به قیف بازاریابی بسنده نکنید و دست از تلاش برندارید زیرا هدف نهایی شما به دست آوردن و جذب مشتری و افزایش درآمد کلی است. هر از چند گاهی به مشتریان خود ایمیل بزنید تا از تخفیف‌های ویژه یا رویدادهای فروش که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشند مطلع شوند. 

بیشتر بخوانید: 

گنجاندن دکمه فراخوان 

دکمه فراخوان (call to action) بخش جدایی‌ناپذیر هر محتوا به حساب می‌آید. دکمه فرخوان شما را یک قدم به تحقق عمل موردنظرتان نزدیک می‌کند. از این رو گنجاندن یک دکمه فراخوان می‌تواند منجر به بهینه‌سازی نرخ تبدیل شود. برای ایجاد یک دکمه فراخوان موثر بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید: 

  • قبل از هر چیزی از این موضوع اطمینان حاصل کنید که دکمه‌ی فراخوان شما شامل عبارت‌ها و کلمه‌هایی باشد که منجر به انجام عمل مورد نظر شما می‌شود. برای مثال می‌توان به «بیشتر بخوانید»، «کلیک کنید» و «رزرو کنید» اشاره کرد. 
  • همه چیز برای مخاطب روشن و مشخص باشد. برای تحقق هدف مورد نظرتان دکمه فراخوان باید به طور واضح مشخص کند که به چه درد مخاطب می‌خورد. در حقیقت هر چیزی که مخاطب شما به دست خواهد آورد باید بدون هیچ ابهامی مشخص باشد. 
  • دکمه فراخوان باید به راحتی پیدا شود. مهم نیست دکمه فراخوان شما در کجای محتوا به کار برده شده است. مطمئن شوید که برجسته است و یافتن آن برای خواننده آسان است. 

افزودن چت‌بات 

بد نیست بدانید که تا آخر سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ درصد تعامل‌ها با کاربران بدون دخالت عوامل انسانی شکل می‌گیرد. با در نظر گرفتن این مساله توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاری در یک پلت‌فرم چت‌بات را به برنامه‌ی خود اضافه کنید. چت‌بات‌ها برای دریافت ورودی مکالمه به‌صورت متن یا صدا و ایجاد پاسخی طبیعی طراحی شده‌اند. 

از چت‌بات‌ها به دلایل مختلفی استفاده می‌شود که پشتیبانی متداول‌ترین و مهم‌ترین کاربرد آن به شمار می‌آید. به یاد داشته باشید که ممکن است مشتری قبل از به پایان رساندن خرید خود به چند پاسخ اضافه نیاز داشته باشد. یک چت‌بات می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کمک به مخاطب برای به پایان رساندن خرید در پایین قیف فروش باشد. 

سرعت صفحه‌ی خود را برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل در اولویت قرار دهید 

در دنیای دیجیتال امروز مشتریان انتظارهای زیادی از وب‌سایت‌ها دارند. مزیت اصلی خرید کالا به‌صورت آنلاین آسان بودن فرآیند آن است. از این رو کوچکترین اذیت و آزار می‌تواند مشتری را به آغوش رقیب سوق دهد. سرعت پایین بارگیری یا گشت و گذار دشوار در وب‌سایت شما می‌تواند بر نرخ تبدیل شما تاثیر منفی بگذارند. 

برای افزایش نرخ تبدیل بارگیری سریع وب‌سایت شما و جست‌وجوی آسان در آن بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این اگر نسخه‌ی مخصوص موبایل ندارید بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر استخدام یک توسعه‌دهنده برای ایجاد آن باشید. فراموش نکنید که بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیزی به غیر از ساده‌سازی انجام معامله با شما برای مشتری نیست. 

شما می‌توانید برای پیدا کردن و بهبود صفحه‌هایی از وب‌سایتتان که سرعت بارگیری کمتری دارند از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. 

برخورد اول  

در نهایت مطمئن شوید اولین برخورد کاربر و تبدیل او به مشتری آسان باشد. به جای اینکه از او بخواهید یک فرم طولانی با جزئیات زیاد را پر کند از او یک آدرس ایمیل بخواهید. از آنجا می‌توانید مخاطب را به کمک ارسال ایمیل‌ها یا منابع بیشتر مانند تصاویر محصول یا پست‌های وبلاگ خود به عبور از قیف فروش هدایت کنید. 

به خاطر داشته باشید هر چقدر گام‌های اولیه را آسان‌تر کنید شانس تحقق عمل مورد نظر شما بیشتر خواهد شد. 

سخن آخر 

بدون شک شما می‌خواهید از منابع موجود خود به بهترین وجه استفاده کنید. اگر چه سئو می‌تواند در جذب مخاطب و هدایت بیشتر بازدیدکنندگان به خوبی عمل کند اما شما باید اطمینان حاصل کنید که این اعداد تغییر قابل توجه‌ای در درآمد نهایی شما حاصل می‌کنند. از این رو می‌توان گفت بهینه‌سازی نرخ تبدیل بیش از سئو می‌تواند به شما کمک کند. 

استراتژی‌های موثر برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌توانند به طور تصاعدی تعداد مشتریان راغب یا فروش‌های شما را افزایش دهند.  CRO می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از بسیاری از استراتژی‌های دیگر مانند افزودن محصولات بیشتر یا افزایش بازدید عمل کند.  

به خاطر داشته باشید که با پیاده‌سازی یک استراتژی بازاریابی محتوا کارآمد اطلاعات بیشتری برای افزایش بازدهی استراتژی بهینه‌سازی نرخ تبدیل خود به دست خواهید آورد. شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در تیم اد تو اپ علاوه بر یافتن پاسخ سوال‌های خود از خدمات متنوع بازاریابی دیجیتال تیم ما استفاده کنید.