۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان؛ روش‌ها، مزیت‌ها و چگونگی برنامه‌ریزی (راهنمای کامل)

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا در جایی که مشتری به آن‌ها نیاز دارد حضور داشته باشند. به احتمال زیاد ارائه‌ی محصولات یا خدمات مناسب در زمان نیاز مشتری به احتمال زیاد به فروش ختم می‌شود.  

همانطور که می‌دانید همه‌گیری کرونا آسیب جدی به کسب و کارهای سنتی که در اینترنت حضور نداشتند وارد کرد. موفقیت کسب و کارهایی مانند هایپرمارکت‌ها و رستوران‌ها به تعداد بازدید حضوری مشتری وابسته است. از این رو آن‌ها به خوبی درک کردند که برای جذب مشتری هدف خود باید به دنبال راهی برای در معرض دید قرار دادن کسب و کار خود در کانال‌های دیجیتال باشند. 

آن‌ها توانستند به کمک تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان نه تنها تبلیغات خود را به دست مشتری بالقوه برسانند بلکه آن‌ها را با بررسی بیشتر محصول و در نهایت خرید آن به فروشگاه هدایت کنند. آن‌ها به خوبی درک کردند که وجود تبلیغات مکان‌محور به عنوان بخشی از استراتژی افزایش نرخ تبدیل و ترافیک روزانه‌ی خود امری حیاتی است. 

گزارشی که به تازگی توسط Factual منتشر شد حاکی از آن است که از هر ۱۰ بازاریاب ۹ نفر معتقدند که تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان باعث فروش بیشتر و به دنبال آن رشد پایگاه مشتری تا ۸۶ درصد و همچنین افزایش تعامل مشتری تا ۸۴ درصد می‌شود. علاوه بر این طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط eMarketer بازاریابان چیزی حدود ۳۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ صرف تبلیغات مبتنی بر مکان خواهند کرد. 

در انتهای این یادداشت شما با تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان، مزیت‌ها، روش‌های آن و همچنین چگونگی برنامه‌ریزی یک کمپین تبلیغاتی مبتنی بر مکان آشنا خواهید شد. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان چیست 

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان این امکان را فراهم کرده است که صاحبان کسب و کارها بتوانند محتوای بازاریابی خود را در اختیار مشتریانی که در یک فاصله‌ی مشخص از فروشگاه قرار دارند بگذارند. کسب و کارها می‌توانند محتوای خود را بر اساس آب و هوا، الگوی رفتاری، موقعیت مکانی خود و مسیرها تنظیم کنند. 

به نوعی می‌توان گفت تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان شکل شخصی‌سازی شده و هدفمند از تبلیغات دیجیتال است. این تبلیغات بر اساس آگاهی از موقعیت مکانی مشتری و رفتار او عمل می‌کند. همانطور که می‌دانید پیشنهادها و تبلیغ‌هایی که مشتریان محلی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند می‌تواند برای تشویق آن‌ها به بازدید از کسب و کار بسیار ارزشمند و مفید باشند. با توجه به آمارها و شواهد تبلیغات موبایلی که موقعیت مکانی مخاطب را هدف قرار می‌دهند بسیار اثربخش‌تر عمل می‌کنند. 

برای درک بهتر این تبلیغات تصور کنید که یک تبلیغ مبتنی بر مکان با موضوع حراج ۵۰ درصدی لباس‌های فصل که تنها ۵۰۰ متر با شما فاصله دارد در گوشی شما ظاهر شود. مقاومت در برابر حراج ۵۰ درصدی دشوار است، درست است؟ به خصوص وقتی تنها ۵۰۰ متر با شما فاصله دارد! آخرین تیر این تبلیغ دکمه‌ی «دریافت موقعیت مکانی» است که شما را وسوسه می‌کند به سراغ این حراج شگفت‌انگیز بروید. شما تنها نیستید زیرا ۹۶ درصد از بزرگسالانی که در یک نظرسنجی شرکت کردند اذعان داشته‌اند که تبلیغی که به موقعیت مکانی آن‌ها ارجاع می‌دهد را مشاهده می‌کنند. 

استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی مشتری و همراه کردن آن با آگاهی از الگوهای رفتاری وی و تمام اطلاعاتی که درباره‌ی او کسب کرده‌اید می‌تواند به طور شگفت‌انگیزی در افزایش فروش شما موثر باشد. به خاطر داشته باشید که تصاویر، تخفیف‌ها، پیشنهادهای وسوسه‌انگیز، دکمه‌های فراخوان عمل نقش بسیار مهمی در جلب توجه مشتری دارند. 

انواع روش‌های تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان 

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان به پارامترهای مختلفی وابسته است. به عنوان یک بازاریاب شما ممکن است به جمع‌آوری و استفاده از مجموعه‌ای از اطلاعات مختلف نیاز داشته باشید تا بتوانید به طور موثر با گروه هدف خود ارتباط برقرار کنید. 

در این بخش به بررسی روش‌های معمول مورد استفاده برای تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان می‌پردازیم. 

هدف‌گذاری جغرافیایی 

هدف‌گذاری جغرافیایی از داده‌های مکان در لحظه (ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن‌های همراه)  استفاده می‌کند. پس از دریافت داده‌ها تبلیغات موبایلی در اختیار مشتریانی که در شعاع خاصی از فروشگاه هستند گذاشته می‌شود.  

شما به جای استخدام یک نفر برای پخش تراکت در اطراف فروشگاه‌ خود به راحتی و با اطمینان بیشتری تبلیغ را به دست مشتریان می‌رسانید. 

به خاطر داشته باشید که شما به اطلاعات کافی درباره‌ی جنبه‌های رفتار و شخصیتی مشتریان بالقوه خود نیاز دارید. شما با جمع‌آوری این اطلاعات می‌توانید هنگامی که مخاطب هدفتان در مجاور فروشگاه حضور دارد تبلیغات خود را به دست او برسانید تا او را تحریک کنید که برای خرید یا دیدن محصول جدید به فروشگاه شما مراجعه کند. 

هدف‌گذاری مبتنی بر مکان 

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان در این روش یک منطقه‌ی ثابت را هدف قرار می‌دهند. به محض ورود مشتریان به این مرز مشخص شده در یک بازه‌ی زمانی خاص تبلیغات شخصی‌سازی شده و خاصی را دریافت می‌کنند. 

تصور کنید وارد سالن سینما شوید و محتوای تبلیغاتی دریافت کنید که کوپن‌های شگفت‌انگیزی برای خرید غذا به شما ارائه کند. 

در این روش برای تعیین دقیق‌تر موقعیت مکانی مخاطب هدف از فناوری‌های مدرنی مانند iBeacon استفاده می‌شود. 

حصار جغرافیایی 

حصار جغرافیایی به نوعی شبیه هدف‌گذاری مبتنی بر مکان است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که مشتری‌ها را در یک منطقه‌ی ثابت و از پیش تعریف شده هدف قرار دهید. مناطق بر اساس اطلاعات طول و عرض جغرافیایی که از دستگاه تلفن همراه کاربر به دست می‌آید تعریف می‌شوند. 

حصار جغرافیایی مانند یک مرز مجازی کار می‌کند که در یک منطقه یا شعاع خاص ایجاد می‌شود تا مشتریان اطراف خود را هدف قرار دهد و آن‌ها را به یک مقصد خاص هدایت کند. 

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان در این روش با پیشنهادهای جذاب و وسوسه‌انگیز همراه هستند تا بتوانند مخاطبان مورد نظر را که در این شعاع حضور دارند جلب کنند. در حقیقت ایده‌ی این روش این است که در یک مرز مشخص شده از مشتری‌ها استفاده کنید تا ترافیک بازدید حضوری فروشگاه خود را افزایش دهید. 

در این روش از سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) همراه با سامانه‌ی بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) برای ایجاد حصار استفاده می‌شود. 

تسخیر جغرافیایی 

این روش به طور خاص مشتریانی را هدف قرار می‌دهد که در فروشگاه رقیب یا اطراف آن حضور دارند. در حقیقت از این ترفند زیرکانه بازاریابی که نسبت به سایر روش‌ها عمر کمتری دارد برای جلب توجه‌ بازدیدکنندگان فروشگاه‌ رقیب با پیشنهادهای بهتر و جذاب‌تر استفاده می‌شود. 

در این روش با در نظر گرفتن الگوی رفتار و همچنین وضعیت روحی مشتریان رقیب در زمان مناسب محتوای تبلیغاتی تاثیرگذار و وسوسه‌کننده را در اختیار آن‌ها می‌گذارید. 

کسب‌ و کارهای مختلفی مانند رستوران‌ها، بوتیک‌ها و خدمات موبایل از این تکنیک برای به دست آوردن پاخور رقیب خود استفاده می‌کنند. 

فناوری بیکن 

این روش مانند روش حصار جغرافیایی عمل می‌کند با این تفاوت که از اشیای کوچک که در مکان‌های مورد نظر قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند. این اشیا وجود تلفن همراه مخاطب را زمانی که در محدوده در حال حرکت است تشخیص می‌دهند. به محض دریافت سیگنال‌ها تبلیغات بنری موبایل یا تبلیغات درون اپلیکیشنی برای مخاطبان هدف ارسال می‌شود. 

بیشتر بخوانید: 

هایپرلوکال 

در این روش از تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان برای انتقال پیام‌ها و اطلاعاتی که برای گروه مشخصی از مخاطبان معنا و مفهوم خاصی دارد استفاده می‌شود. در حقیقت در این روش نگرانی‌ها و نیازهای یک جمع خاص هدف قرار داده می‌شود. 

ابتدا اطلاعات یک منطقه‌ی بسیار محدود و کوچک جمع‌آوری می‌شود و سپس برای ارائه‌ی محتوای خاص از آن‌ها استفاده می‌شود. از این روش اغلب برای هدایت هدف خرید و افزایش نرخ تبدیل استفاده می‌شود. علاوه بر این آژانس‌ها مانند آژانس املاک و سایر سازمان‌ها می‌توانند از این روش برای انتشار آگهی‌های خود در یک شعاع‌ مشخص شده استفاده کنند. 

به خاطر داشته باشید که این تبلیغات به طور خاص حاوی پیام‌های شخصی طراحی شده‌اند که تنها مربوط به گروه محدودی از مخاطبان هستند. علاوه بر این برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید تبلیغات خود را در ساعت‌های مشخص و مناسبی طی روز ارسال کنید. 

تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان

مزیت‌های تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان 

حال وقت پاسخ دادن به سوال اصلی این یادداشت یعنی چرا باید از تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان استفاده کنیم. همانطور که اشاره شد در تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان مصرف‌کنندگان نسبت به سایر روش‌ها دسترسی بهتری به اطلاعات و داده‌ها دارند اما آیا این تنها دلیل موفقیت این تبلیغات به شمار می‌آید؟ 

در این بخش به بررسی مزیت‌های این تبلیغات برای صاحبان کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌پردازیم. 

  • شخصی‌سازی: شخصی‌سازی تبلیغات بر اساس موقعیت مکانی مشتری احتمال نمایش موضوع مرتبط با علایق و خواسته‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد. 
  • بهنگام: از آنجایی که محتوای مبتنی بر مکان در لحظه به دست کاربران می‌رسد شانس برند برای هدف قرار دادن مشتری در زمان‌های دقیق افزایش پیدا می‌کند.  
  • هدفمند: طبق گزارشی که توسط ‌IAB منتشر شده است حدود ۴۸ درصد مردم از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده می‌کنند زیرا آن‌ها تبلیغات را بی‌ربط و مزاحم می‌دانند. بومی‌سازی تبلیغات شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان هدفمند عمل کرد. در حقیقت به کمک تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان می‌توان مخاطبان از پیش تعریف شده را در موقعیت‌های مکانی مختلف هدف قرار داد. 

طبق گزارشی که توسط Factual منتشر شده است تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان در سال ۲۰۱۸ در هدف‌گذاری، شخصی‌سازی، تجربه مشتری و همچنین نرخ تعامل کاربر بهتر عمل کرده است. بر اساس این گزارش درک مخاطب به کمک این تبلیغات ۹۱ درصد، اثربخشی کمپین‌ها ۸۴ درصد، دقت در هدف‌گذاری ۶۲ درصد و تجربه‌ی مثبت مشتری ۸۷ درصد افزایش پیدا کرده است. در نهایت تمام این افزایش‌ها به افزایش قابل توج فروش و نرخ تبدیل ختم شده است. 

فراهم کردن فرصت بیشتر برای رقابت 

با ورود هر چه بیشتر سازمان‌های مختلف به بازار رقابتی کسب و کارهای کوچک تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان فرصت‌های بیشتری برای جذب مشتریان هدف و ایجاد ارزش افزوده برای آن‌ها فراهم می‌کند. 

از آنجایی که هزینه‌ی تبلیغات موبایلی به نسبت سایر روش‌ها کم است در نظر گرفتن آن به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی بسیار منطقی و به صرفه است. ۶۶ درصد از بازاریابان اعتقاد دارند که تبلیغات مبتنی بر مکان یکی از مهیج‌ترین و موثرترین روش‌های تبلیغات موبایلی خواهد بود.  

با پیشرفت روزمره‌ی فناوری صاحبان کسب و کارها موقعیت مکانی مصرف‌کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار شده است. کسب و کارهایی که در گذشته با پخش تراکت و بروشور در منطقه تلاش می‌کردند مشتریانی هر چند کم جذب کنند امروز می‌توانند به راحتی به لطف تلفن‌های همراه و سایر وسایل مشابه مخاطبان بیشتری را هدفمند به دست آورند. کافی است کاربر موقعیت مکانی خود را به طریقی مشخص کند! علاوه بر این فراموش نکنید که برخلاف پخش تراکت و بروشور در این روش شما می‌توانید مشخصات مشتری هدف خود را تعریف کنید. 

مزیت‌های تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان

چگونگی برنامه‌ریزی کمپین تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان 

آیا برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود به کمک تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان آماده‌اید؟ 

برنامه‌ریزی، اولین گام هر کمپین تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان به شمار می‌آید. سیستم‌های عامل تلفن‌ همراه مزیت‌های منحصر به فردی در زمینه‌ی ارائه‌ی اطلاعات دقیق در زمان و مکان مشخص دارند که به کمک آن‌ها می‌توان مخاطب را به انجام فوری عملی ترغیب کرد. بدون شک بدون برنامه نمی‌توان از این مزیت‌ها بهره برد. برای برنامه‌ریزی کمپین خود نکات زیر را در نظر بگیرید: 

  • از فناوری داده برای پیاده‌سازی استراتژی مبتنی بر مکان خود استفاده کنید. 
  • ویژگی‌های تبلیغات موبایلی خود از جمله محتوا، ارائه در زمان مناسب و شخصی‌سازی آن را بهینه کنید. 
  • کمپین شما باید مشتری‌مدار باشد. مطمئن شوید که مشتری روش ارائه‌ی محصول و خدمات شما را می‌پسندد. 
  • تلاش کنید فناوری‌های روز دنیا را بشناسید و از آن‌ها برای رقم زدن نتایج مطلوب بهره ببرید. 
  • برای بنرها و تبلیغ‌های خود با طراحان گرافیک همکاری کنید. 
  • مطمئن شوید که تبلیغ مزاحمتی در فعالیت مشتری ایجاد نکند. 
  • مطمئن شوید که از دکمه‌های فراخوان عمل مانند «برای تماس کلیک کنید»، «دریافت مسیر» و «دانلود کوپن تخفیف» در تبلیغ خود استفاده کنید. 
  • معیارهایی مانند تبدیل مشتری‌های راغب، میزان ترافیک، پرداخت به ازای کلیک و تعداد کلیک را برای ارزیابی موقت مشخص کنید. برای ارزیابی این ارقام پیگیری فعالیت‌های کاربران ضروری است. 
  • نیازها و رفتارهای مخاطبان هدف خود را بشناسید و درک کنید.  
  • اطلاعات مربوط به سابقه‌ی جست‌وجوی مشتریان هدف خود را تهیه کنید تا بتوانید پیام‌های شخصی‌سازی شده‌ی هدفمند بهتری ارسال کنید. 
  • از کلمات کلیدی مکان‌محور مانند «رستوران روبروی سینما» استفاده کنید. 
  • مکان‌هایی را که مخاطبان شما در یک زمان مشخص در آنجا یا در شعاعی از اطراف آن حضور خواهند داشت مشخص کنید. 

نقش بنرها در موفقیت تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان 

تبلیغات بنری در جلب توجه کاربر و تبدیل آن‌ها بسیار کارآمد عمل می‌کنند. طراحی بنرها در موفقیت یک کمپین تبلیغاتی مکان‌محور نقش بسزایی دارد. بنرهایی که کاربران را به انجام عملی مانند موارد زیر دعوت می‌کنند بسیار موفق ارزیابی شده‌اند. 

  • دکمه تماس که به مخاطب کمک می‌کند که برای رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر با شما تماس بگیرد. 
  • کوپن‌های تخفیفی که کاربر به محض ورود به فروشگاه می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. 
  • دکمه‌ دریافت آدرس که مخاطب احتمالی به کمک آن به محل کسب و کار شما هدایت می‌شود. 

آژانس‌های طراحی تبلیغات دیجیتال امروزه خدمات مختلفی را در زمینه‌ی طراحی بنر ارائه می‌کند. آن‌ها در اغلب موارد تمپلیت‌های از پیش طراحی شده‌ خود را بر اساس نیاز شما اصلاح می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: 

اهمیت تجزیه و تحلیل کمپین تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان  

پس از آماده شدن بنرهای خلاقانه‌ شما باید به طور مستمر به تجزیه و تحلیل کمپین تبلیغاتی خود بپردازید. به منظور دستیابی به اهداف و کسب موفقیت شما نمی‌توانید ارزیابی کمپین خود را به پس از پایان آن محول کنید. شما باید در طول دوره‌ آن را مدیریت کنید تا بیشترین بازدهی را رقم بزنید. در ادامه چند نکته‌ی مهم برای ارزیابی کمپین آورده شده است: 

  • یک مکانسیم پیگیری مناسب برای جمع‌آوری داده‌ها بر اساس سنجه‌ و معیار خود مانند پرداخت به ازای کلیک، نرخ تبدیل و فروش ایجاد کنید. این مساله برای ارزیابی این که آیا کمپین تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان شما توانسته اهداف مورد نظر شما را برآورده کند یا نه بسیار حائز اهمیت است. به طور خلاصه شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام اقدامات کاربر پس از مشاهده‌ی آگهی قابل پیگیری است. 
  • برای درک بهتر الگوهای رفتاری مشتریان هدف خود داده‌های کافی را جمع‌آوری کنید. داده‌های تولید شده در مرحله‌ی اول کمپین می‌تواند به شما در بهینه‌سازی کمپین‌های بعدی کمک کند. 
  • در صورت برون‌سپاری تبلیغات دیجیتال خود آژانس تبلیغاتی را انتخاب کنید که بتواند خدمات تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان ارائه کند. 

همانطور که اشاره شد نتایج نهایی را که منجر به فروش و مشتری راغب می‌شوند ملاک کار خود قرار دهید. تعداد بازدید از تبلیغ به تنهایی بدون تبدیل موثر در دنیای دیجیتال مارکتینگ معنایی ندارد. 

سخن آخر 

دنیای تبلیغات موبایلی در سال‌های اخیر شاهد تغییرات چشم‌گیری بوده است که روند تغییرات همچنان با سرعت بسیار زیادی ادامه دارد.  

از تبلیغات بنری گرفته تا تبلیغات گیمیفیکیشن، از تبلیغات بینابینی گرفته تا تبلیغات مبتنی بر مکان گزینه‌ها در حال بهتر شدن هستند. با نتایج بسیار خوبی که تبلیغات موبایلی مبتنی بر مکان برای کسب و کارها به خصوص کوچک و متوسط رقم زده است صاحبان مشاغل بیشتری به دنبال استفاده از این تبلیغات هستند. 

این تبلیغات نه تنها در افزایش نرخ تبدیل و بازدید حضوری کسب و کارهای سنتی نقش داشته است بلکه باعث شده است که ارتباط معنادارتری با مشتری برقرار کنند.  

همانطور که گفته شد طراحی و هدف‌گذاری آگهی به برنامه‌ریزی و اجرای آن به تخصص کافی نیاز دارد. از این رو برای کنترل هزینه‌های تبلیغات خود و کسب نتایج رضایت‌بخش می‌توانید از خدمات تبلیغات موبایلی ما در آژانس تبلیغات دیجیتالی ادتواپ استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.