۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

تبلیغات بنری؛ طراحی موثر با هدف افزایش نرخ تبدیل (راهنمای 2021)

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری یکی از مهم‌ترین قطعه‌های پازل بازاریابی موبایلی به شمار می‌آیند. بنرها تبلیغات دیجیتالی جذاب، مرتبط و رو به رشدی هستند که نقش مهمی در دستیابی به اهداف بازاریابی ایفا می‌کنند. با این حال گاهی اوقات دیده شده است که به دلیل طراحی ضعیف از نظر مخاطبان بی‌ربط و مزاحم هستند. 

تجربه کاربری امروزه معیار اصلی غول‌های فناوری مانند گوگل و اپل است. این شرکت‌ها تبلیغات بنری سرزده را در دسته‌بندی تبلیغات بد قرار داده‌اند و جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. 

برای جلوگیری از این موضوع در این یادداشت به جزییات چگونگی طراحی و ارائه‌ی نهایی تبلیغات بنری موبایل می‌پردازیم. در حقیقت ما تلاش می‌کنیم که کلیدی‌ترین ویژگی‌ها برای طراحی موثر بنرها را بررسی کنیم. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

قبل از پرداختن به تبلیغات بنری برای درک بهتر جایگاه این تبلیغات در دنیای تبلیغات دیجیتال ابتدا نگاهی کوتاه به وضعیت کنونی تبلیغات موبایلی می‌کنیم. 

اهمیت تبلیغات موبایلی 

تبلیغات بنری یکی از زیر مجموعه‌های تبلیغات موبایلی به شمار می‌آیند. تبلیغات موبایلی را با توجه به آمار و شواهد باید آینده‌ی تبلیغات دیجیتال دانست.طبق تحقیقاتی که در eMarketer صورت گرفته است هزینه‌ای که صرف این تبلیغات می‌شود رشد چشم‌گیری خواهد کرد و از رقم ۱۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به رقم ۳۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. 

در همین بازه پیش‌بینی می‌شود هزینه‌‌‌‌ای که به تبلیغات نمایشی موبایل اختصاص پیدا می‌کند از ۷.۱ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار برسد. جالب است بدانید که طبق نتایج این گزارش هزینه‌ای که صرف تبلیغات نمایشی در دسک‌تاپ می‌شود از ۱۹.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. همانطور که مشاهده می‌کنید حتی در حوزه‌ی تبلیغات نمایشی هم شاهد تغییرات چشم‌گیر و حرکت به سمت تبلیغات موبایلی خواهید بود. 

بیشتر بخوانید:

تحولات و تغییرات تبلیغات بنری 

قبل از هر چیزی باید بدانید بنرهای ثابت، بنرهایی که ضعیف طراحی شده‌اند، بنرهای بدون پاسخ و بنری که با ظاهر شدن خود باعث وقفه و مختل شدن فعالیت کاربر می‌شود دیگر جایی در دنیای تبلیغات بنری ندارند. اگر چه شما می‌توانید از این موارد استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که به کار بردن هر کدام از آن‌ها تفاوتی با گرم کردن خانه‌ی خود در فصل زمستان با اسکناس‌های ده هزار تومانی ندارد. 

امروزه شاهد تغییرات و تحولات زیادی در دنیای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستیم. این پیشرفت‌ها به ما اجازه می‌دهد که تبلیغات موبایلی متنوعی با کیفیت بالاتری ارائه کنیم. با این حال ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که به این موضوع اعتقاد دارند که این موضوع درباره‌ی تبلیغات بنری صدق نمی‌کند. این طرز تفکر بسیار اشتباه است زیرا امروزه با طراحی بنرهای سرزده و مزاحم تجربه‌ی بدی را برای مخاطبان هدف خود رقم می‌زنید. 

امروزه به همان اندازه که به مرورگرهای دسک‌تاپ توجه می‌شود باید به مرورگرهای تلفن‌های هوشمند هم احترام گذاشته شود. در حقیقت ویژگی‌های جدید بنرها برای تبلیغات موبایلی هم باید در نظر گرفته شوند. کوچک‌تر بودن بنرهای موبایل نباید بهانه‌ای برای ایستا و بی‌روح بودن آن‌ها باشد. عبور از این ذهنیت اولین قدم مهم طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغات موبایلی پویا به شمار می‌آید. 

شایان ذکر است که تبلیغات بنری موبایل به دلیل درآمدزا بودن در تمام مناطق یکی از متداول‌ترین انواع تبلیغات موبایلی به شمار می‌آیند. حجم بسیار زیاد و نرخ نمایش بالا آن‌ها را به یکی از قالب‌های تبلیغاتی قوی و موثر تبدیل کرده است. با این حال این تبلیغ نمایشی زمانی می‌تواند موثر باشد که از آخرین فن‌آوری‌ها برای طراحی با کیفیت مناسب استفاده کند تا بتواند به دل کاربر بنشیند. 

موبایل فرست  

طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغات نمایشی موبایل امروزه به یک رویکرد جدید نیاز دارد. از این رو برای کسب موفقیت باید به سمت طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های موبایل فرست حرکت کرد. شاید این سوال مطرح شود که منظور از موبایل فرست چیست. موبایل فرست به طور خلاصه به این معنا است که موبایل باید اولویت اول شما به شمار بیاید.  

امروزه نمی‌توان به تلفن‌های همراه تنها به چشم یک دستگاه نگاه کرد. در حقیقت آن‌ها را باید یک طرز رفتار جدید در نظر گرفت. این نگاه به شما کمک می‌کند که اهمیت طراحی موبایل فرست را به خوبی درک کنید. در واقع مرور وب‌سایت‌ها روی دسک‌تاپ با ماوس بدون شک با گشت و گذار در اینترنت در موبایل بسیار متفاوت است. برای اینکه بتوانید با مخاطبان خود تعامل داشته باشید بهترین کار این است که مجموعه‌های بنر خود را از همان ابتدا برای نمایش در موبایل طراحی کنید. 

با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها شما باید از این طرز تفکر قدیمی یعنی «ابتدا برای دسک‌تاپ طراحی کن سپس آن را کوچک کن» عبور کنید. بر این اساس موبایل باید اولویت اول شما در طراحی بنر و مقیاس‌گذاری باشد. 

چگونگی طراحی تبلیغات بنری موثر

چگونگی طراحی تبلیغات بنری موثر 

همانطور که اشاره شد شما بنرهای خود را برای نمایش در تلفن‌های همراه طراحی می‌کنید نه برای دسک‌تاپ. از این رو وقت کافی به بررسی چگونگی تعامل مخاطبان هدف خود در موبایل اختصاص دهید. در حقیقت هنگام طراحی تبلیغات بنری باید به اصول و قوانین طراحی بنر در تلفن‌های همراه برای افزایش نرخ تعامل پایبند باشید. 

۱. طراحی بنر ساده و جذاب 

تلاش کنید تا می‌توانید بنر خود را ساده نگه دارید. به خاطر داشته باشید که شما فضای محدودی در اختیار دارید که نباید چشمان کاربران خود را با یک بنری بصری شلوغ آزار دهید. در حقیقت برای جذب مخاطب بهتر است به او فرصت نفس کشیدن بدهید. موثرترین بنرهای موبایل بنرهایی هستند که از طرح‌های تمیز و ساده استفاده می‌کنند. با این حال شما باید به سبک و لحن برند خود پایبند باشید اما تا جایی که امکان دارد به سمت پیاده‌سازی روش‌های مینیمالیستی حرکت کنید. 

این روش نه تنها مخاطبان شما را راضی نگه می‌دارد بلکه به افزایش کیفیت تبلیغات بنری شما هم کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که شبکه‌های تبلیغاتی و مرورگرها تبلیغات مزاحم و سرزده را جریمه می‌کنند. از این رو شما باید بدون ایجاد وقفه در فعالیت مخاطب خود با او ارتباط برقرار کنید. نحوه کاربران با دستگاه‌های تلفن همراه را بپذیرید تا بتوانید توجه کاربر موبایل را جلب کنید. 

۲. اختصاص دادن زمان کافی برای نوشتن یک کپی 

برخی از تبلیغ‌کنندگان به ویژه آن‌هایی که ابتدا بنر خود را برای صفحه‌ی نمایش دسک‌تاپ طراحی می‌کنند و برای به نمایش گذاشتن در گوشی‌های هوشمند اندازه‌ی آن را کاهش می‌دهند تبلیغات بنری خود را با کپی فراوان شلوغ می‌کنند. پر کردن بنر با کپی برای تبلیغات بنری ترفند موثری است. با این حال برای تبلیغات بنری موبایل این روش نه تنها مفید و تاثیرگذار نیست بلکه مخرب است. 

هنگام طراحی تبلیغات بنری خود به این موضوع فکر کنید که شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا توجه‌ بیننده را به خود جلب کنید. در تلفن‌های همراه هوشمند افراد به طور معمول با سرعت بالایی به بررسی صفحه‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌پردازند و از مواردی که به آن علاقه ندارند چشم‌پوشی می‌کنند. از این رو اگر از آن‌ها انتظار دارید خطوط و سطرهای بلند کپی بنر شما را بخوانند سخت در اشتباهید. 

علاوه بر این از نظر کاربردی بودن بنر با کپی فراوان به این موضوع توجه کنید که نمایش آن در اندازه‌های مختلف صفحه‌ی نمایش دشوار خواهد بود. در حقیقت کپی کمتر به معنای کار کمتر در طراحی است. برای تبلیغات بنری موبایل باید کپی خود را کوتاه و سرزنده ارائه کنید. یک کپی واضح می‌تواند مخاطب شما را به کلیک کردن روی بنر ترغیب کند. لازم به ذکر است هنگام نوشتن کپی صادق باشید. 

بیشتر بخوانید: 

۳. طراحی تبلیغات بنری با HTML5 

به جای استفاده از تبلیغات بنری ثابت شما باید از تبلیغات نمایشی متحرک HTML5 استفاده کنید. قوانین و اصول استفاده از HTML5 برای طراحی بنر در تلفن همراه به استثنای چند مورد خاص شبیه اصول طراحی تبلیغات نمایشی متحرک برای نمایش در صفحه‌های نمایش دسک‌تاپ است. 

لازم به ذکر است بیشتر شبکه‌های تبلیغاتی برای طول خلق تبلیغات بنری متحرک محدودیت زمانی در نظر گرفته‌اند. قبل از استفاده از شبکه‌های نمایش تبلیغات مطمئن شوید که بنر شما با مقررات آن‌ها مطابقت دارد. علاوه بر این برای تاثیرگذاری بیشتر تعداد فریم‌های خود را کاهش دهید. توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسته شدن کاربر و رد شدن از بنر حداکثر از ۴ فریم استفاده کنید. آمارها و شواهد این مساله را ثابت کرده‌اند که تبلیغات کوتاه‌تر در صفحه‌های نمایش کوچک به مراتب بهتر عمل می‌کنند. 

علاوه بر این IAB توصیه می‌کند که مدت زمان بنر متحرک بیش از ۱۵ ثانیه نباشد. از بنرهای متحرک چشمک‌زن، بنر با کنتراست بالا و بنر با سرعت زیاد اجتناب کنید. اگر چه این بنرها می‌توانند توجه‌ی کاربران را به خود جلب کنند اما در دسته‌ی تبلیغات بنری موبایل ضعیف قرار می‌گیرند.  

CTA

۴. به موقعیت و اندازه‌ی فراخوان عمل (CTA) خود توجه کنید 

فراخوان عمل (CTA) قطعه‌ی اساسی در انواع تبلیغات بنری به شمار می‌آید. با این حال برای طراحی موثر بنر برای تبلیغات موبایلی مواردی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. 

قبل از هر چیزی همانطور که گفته شد کپی خود را کوتاه و گیرا بیان کنید. اقدامی که مخاطب باید انجام دهد باید متناسب با پیام یا پیشنهاد شما باشد. 

تصویر فراخوان عمل خود را چشم‌گیر و جذاب طراحی کنید. بهترین راه برای دستیابی به این هدف استفاده از یک دکمه است. شما به کمک یک دکمه فراخوان عمل مخاطب را قانع می‌کنید روی آن کلیک کند. از رنگ‌های متضادی که چشم هر کاربری را به خود جلب می‌کند استفاده کنید. 

تفکر موبایل فرست موقعیت مکانی دکمه فراخوان عمل شما را مشخص می‌کند. به دلیل نحوه نگه داشتن تلفن‌های همراه توسط مخاطبان قرار دادن دکمه فراخوان عمل در سمت بنر شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. 

۵. نقش رسانه غنی در طراحی تبلیغات بنری موثر 

رسانه‌های غنی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تبلیغات بنری به شمار می‌آیند که نتوانستند جایگاهی که شایسته آن هستند را به دست بیاورند. انیمیشن‌ها و جلوه‌ها به همان اندازه که در دسک‌تاپ به خوبی به شما کمک می‌کنند در تبلیغات موبایلی هم موثر هستند. با این حال به هیچ عنوان از فلش استفاده نکنید!  

رسانه‌های غنی جذاب می‌توانند به خوبی در افزایش نرخ تعامل کاربران به شما کمک کنند. در حقیقت آن‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند کاربر نه تنها برند شما را ببیند بلکه جذب آن شود و با محتوای بنر شما ارتباط برقرار کند. 

به عنوان مثال شما می‌توانید به کمک HTML5 جلوه‌های جذابی به بنر متحرک خود اضافه کنید. علاوه بر این شما می‌توانید ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند یک جعبه‌ی جست‌وجو به بنر خود اضافه کنید تا به کاربر اجازه دهید محصول یا پیشنهادهای ویژه را پیدا کند. 

امروزه استفاده از HTML5 بسیار ساده‌تر و متداول‌تر شده است. به لطف ظهور HTML5 تلف کردن ساعت‌ها زمان برای کارهای تکراری طراحی به پایان رسیده است. 

۶. اضافه کردن ویدیو به بنر 

استفاده از ویدیو در تبلیغات بنری امروزه محبوبیت زیادی به دست آورده است. در حقیقت از آنجایی که بیشتر کاربران به خوبی با ویدیوها تعامل برقرار می‌کنند استفاده از آن‌ها بیش از پیش افزایش یافته است. 

روش‌های متنوعی برای استفاده از ویدیو در تبلیغات بنری وجود دارد. دو مساله‌ی بسیار مهم که باید هنگام استفاده از ویدیو به خاطر داشته باشید مدت زمان ویدیو و اندازه‌ی آن است. با توجه به IAB مدت زمان مناسب برای بنرهای ویدویویی با پخش خودکار ۱۵ ثانیه است. به خاطر داشته باشید تنظیمات پیش‌فرض باید بی‌صدا باشد. از ایجاد هرگونه تجربه‌ی بد برای کاربر پرهیز کنید! 

هنگام استفاده از ویدیو مطمئن شوید که محدودیت‌های صفحه‌ی نمایش تلفن‌های همراه را در نظر گرفته‌اید. لازم به ذکر است که شما می‌خواهید با مخاطب خود تعامل داشته باشید نه آن‌ها را با یک ویدیو با سایز نامناسب اذیت کنید. در صورت دسترسی به ابزار مناسب ویرایش، طراحی، مقیاس‌بندی و انتشار ویدیو با HTML5 بسیار آسان است. 

بیشتر بخوانید: 

۷. تبلیغات بنری مبتنی بر مکان برای تاثیرگذاری بیشتر 

بدون شک تلفن‌های هوشمند بهترین ابزار برای تبلیغات مبتنی بر مکان هستند. تبلیغات بنری مبتنی بر مکان در حقیقت تبلیغاتی هستند که بر اساس موقعیت مکانی مخاطب به او نمایش داده می‌شوند. از این نوع تبلیغات می‌توان برای انتقال پیام‌های خاص به مخاطبان هدف استفاده کرد.  

برای مثال تصور کنید صاحب یک رستوران هستید. به کمک تبلیغات بنری مبتنی بر مکان در نزدیکی زمان ناهار یا شام تبلیغ خود را به دست مخاطبان هدف خود که در محدوده‌ی جغرافیایی رستوران شما هستند برسانید. محتوای تبلیغ شما می‌تواند یک پیشنهاد جذاب مانند تخفیف ویژه برای یکی از غذاهای رستوران باشد. علاوه بر این بنر شما نه تنها به دست افراد رهگذر می‌رسد بلکه برای تمام کارمندان و کارکنان فروشگاه‌ها و مراکز اطراف شما هم ارسال می‌شود.  

مخاطبان شما به محض دریافت تبلیغات بنری مبتنی بر مکان شما نسبت به این موضوع که فاصله‌ی آن‌ها با فروشگاه شما کمتر از ۱ کیلومتر است آگاه می‌شوند. علاوه بر این آن‌ها پس از دریافت بنر متوجه می‌شوند که برای رزرو میز یا سفارش غذا تنها کافی است با شما تماس بگیرند یا به آدرس درج شده در بنر مراجعه کنند.  

همانطور که مشاهده کردید تبلیغات بنری مبتنی بر مکان شخصی‌سازی می‌شوند و در زمان و مکان مناسب به دست مخاطبان شما می‌رسند. به همین سادگی می‌توانید از آن‌ها برای آگاه‌سازی یا برقراری ارتباط با افراد حاضر در یک موقعیت مکانی مشخص استفاده کنید. 

۸. متفاوت عمل کنید 

اگر تمام این ترفندها را به کار گرفته‌اید چرا به اولین کسی که یک روش جدید را عملی می‌کند تبدیل نمی‌شوید؟ 

امتحان هنگام فروش جدید یا بازگرداندن مشتریان قبلی بسیار حیاتی است. بدون شک ارائه‌ی مداوم تبلیغات بنری یکسان و مشابه پس از مدتی باعث بی‌حس شدن مخاطب می‌شود. علاوه بر این اگر شخصی یک بار یکی از محصولات شما را خریداری کرده باشد یا از یکی از خدمات شما استفاده کرده باشد دیگر به تبلیغات بنری شما علاقه نخواهد داشت. 

همانطور که گفته شد تنها به این دلیل که فضای کار شما محدود است نباید خودتان را به یک چارچوب مشخص و تکراری محدود کنید. اگر افراد مناسب و ابزار به‌روز و کافی در اختیار دارید می‌توانید به هر چیزی برسید. 

شما می‌توانید هر چیزی را امتحان کنید. برای مثال یک ربات گفت‌وگو به تبلیغات بنری موبایل خود اضافه کنید تا به طور مستقیم در یک بنر با کاربران خود در ارتباط باشید. به نظر می‌رسد که این ایده می‌تواند برای تبلیغات بنری سفر و تجارت الکترونیک بسیار مفید باشد. نظر شما چیست؟ 

سخن آخر 

همانطور که مطرح شد باید برای طراحی تبلیغات بنری موبایل وقت اختصاصی در نظر گرفت. بنرهای شما باید برای جذب مخاطب و در نهایت تبدیل آن‌ها عالی و جذاب به نظر برسند. در حقیقت برای نمایش دادن تبلیغات بنری خود در گوشی‌های هوشمند از طرز تفکر چگونگی نمایش بنرها در صفحه‌ نمایش‌های دسک‌تاپ فاصله بگیرید تا بتوانید بنرهایی با بیشترین بازدهی طراحی کنید. 

به خاطر داشته باشید که فضای نمایش تبلیغات بنری در موبایل محدود است. از این رو هیچ نیازی به سر و صدا و تبلیغات شلوغ ندارید و از حمله به چشمان مخاطبان خود پرهیز کنید. با استفاده از یک طراحی ساده و شیک که به راحتی قابل خواندن است می‌توانید چشم هر کاربری را به خود جلب کند. 

شما می‌توانید با برقراری تماس با کارشناسان ما در تیم تبلیغاتی ادتواپ علاوه بر یافتن پاسخ سوال‌های خود در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ از خدمات تبلیغات موبایلی و همچنین پرداخت به ازای کلیک مجموعه‌ی ما هم استفاده کنید.