۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

فعال‌سازی برند و اهمیت آن در بازاریابی

برند اکتیویشن چیست

فعال‌سازی برند چیست؟

حتماً به فروشگاه رفته‌اید تا محصولی را با برندی خاص تهیه کنید، چه چیزی باعث شده که شما نسبت به آن برند حس وفاداری کنید؟ برند اکتیویشن یعنی استفاده از تمامی ابزارهای مارکتینگ متناسب با ارزش‌های برند، چک لیست برندینگ، شناخت بازار و پرسونای مخاطب برای ایجاد ارتباط عاطفی و عمیق با مشتری که باعث لیدسازی و ساخت مشتری فعال می‌شود. فعال‌سازی به تعاملی اشاره دارد که از طریق آن برند شما برای مخاطبین آگاهی ایجاد می‌کند و ارتباطات پایداری را با آن‌ها برقرار می‌کند.

چرا فعال‌سازی برند مهم است؟

تصور کنید شرکت شما دیروز راه‌اندازی شده است. شما مخاطبان هدف خود را می‌شناسید، اما آن‌ها شما را نمی‌شناسند و تعداد معدودی هم که از برند شما آگاه هستند هیچ ارتباط معناداری با محصولات و شرکت شما ندارند. برای اینکه برندسازی شخصی خود را بر سر زبان‌ها بیندازید، باید سروصدا ایجاد کنید و به مخاطبان خود دلیلی برای ایجاد علاقه نسبت به شرکت خود ارائه دهید. به طور خلاصه، شما باید برند خود را فعال کنید.

به گفته  HubSpot، فعال‌سازی‌های برند؛ کمپین‌ها ، رویدادها، تجربیات و تعاملاتی هستند که ارتباطات عاطفی پایداری را بین برند و مخاطبان هدف ایجاد می‌کنند.

فعال‌سازی برند، باعث زنده شدن روح شرکت می‌شود، توجه مخاطبان جدید را به خود جلب می‌کند و نحوه درک مخاطبان فعلی شما را دوباره متناسب با ارزش‌هایتان تعریف می‌کند. 98٪ از مردم پس از حضور در یک فعال‌سازی، تمایل بیشتری به خرید محصولات یک برند دارند (منبع).

فعال‌سازی برند

3 نوع فعال‌سازی برند

بیایید به برخی از مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی و فعال‌سازی برند که امروز می‌توانید امتحان کنید نگاهی بیندازیم.

1- بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی که گاهی به آن بازاریابی تعاملی نیز گفته می‌شود، یک استراتژی فعال‌سازی است که در آن یک برند، تجربه‌ای همه‌جانبه و واقعی را به‌منظور تعامل با مخاطبان خود ایجاد می‌کند. این تجربیات منحصراً شامل محصولات خاص یک برند نمی‌شود، بلکه ارزش‌هایی را که یک برند به آن باور دارد و احساساتی که می‌خواهد به مخاطبان خود منتقل کند، نیز شامل می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید می‌خواهید از بازاریابی تجربی برای تبلیغ یک نرم‌افزار ویرایش عکس استفاده کنید. شما قسمتی در برنامه ایجاد می‌کنید که در آن افراد می‌توانند با دوستان خود عکس بگیرند و سپس ویرایش‌های سبک و اتوماتی را از عکس‌های خود دریافت کنند. این کمپین باعث سرازیر شدن موجی از آگاهی به سمت برند شما می‌شود و درعین‌حال تجربه‌ای سرگرم کننده و جذاب برای مخاطبان شما فراهم می‌کند.

همچنین تورهای مجازی، بازی‌ها و محتوای تعاملی به مخاطبان شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی در خانه خود با برند شما ارتباط برقرار کنند.

2- نمونه‌ها و کمپین‌های آزمایشی رایگان

کمپین نمونه یکی از امتحان شده‌ترین و واقعی‌ترین اشکال فعال سازی برند است. هدف ساده است: به مردم اجازه می‌دهید یک محصول را به طور رایگان امتحان کنند، با این امید که آن را دوست داشته باشند و بخواهند برای استفاده طولانی مدت از همه قابلیت‌های آن پول خرج کنند.

خوشبختانه، تنظیم یک کمپین نمونه به صورت دیجیتالی بسیار ساده است. لیستی از آدرس‌های مشتریان را جمع آوری کنید و یک نمونه‌ شگفت‌انگیز از محصولات خود را برای آن‌ها ارسال کنید. پیام6ی را ارسال کنید که از مشتری بخواهد تصویری از نمونه رایگان را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد (محتوای تولید شده توسط کاربر). یا اگر شرکت شما محصولاتی مانند نرم افزار را می‌فروشد، به عنوان فروشنده می‌توانید یک کمپین ایمیلی ایجاد کنید که آزمایشی رایگان از محصول را ارائه می‌دهد.

3- از رویدادهای صنعتی و نمایشگاه‌های تجاری غافل نشوید

نمایشگاه‌های تجاری و رویدادهای صنعتی فرصت کافی برای فعال کردن نام تجاری شما را فراهم می‌کند. نباید فراموش کنید که فعال‌سازی برند تنها محصور به روش‌های دیجیتال نیست چه یک غرفه را در نمایشگاه تجاری رزرو کنید، چه میزبان یک سمینار یا ارائه زنده باشید، این رویدادها اعتبار برند را تقویت کرده و برند شما را به مخاطبان جدید معرفی می‌کند. بعلاوه، یک رویداد صنعتی محیطی عالی برای آزمایش سایر تکنیک‌های فعال‌سازی برند مانند بازاریابی تجربی را فراهم می‌کند.

نکات موثر برای فعال سازی برند

4 نکته برای فعال‌سازی مؤثر برند

مهم نیست که چه روش و تنظیماتی را انتخاب می‌کنید، این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین تجربه را برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

1- به مخاطب خود احترام بگذارید.

فعال‌سازی‌های برند غالباً با روش‌های بازاریابی برون‌گرا و «ترفندهای تبلیغاتی» تبلیغاتی انجام می‌شود. این‌ها تلاش‌های آزاردهنده‌ای هستند که به‌صورت نامناسب نام برند شما را در کانون توجه قرار می‌دهد. مشتری یک تجربه نامناسب با یک برند را به خاطر می‌آورد، اما چون با احساسات منفی همراه است باعث می‌شود که بیشتر از برند و محصول ما دور شود. در واقع، زمانی که فعال‌سازی برند اشتباه شود، نتیجه کاملاً معکوسی را می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود مشتریان بالقوه‌ای را که ممکن بود داشته باشید از دست بدهید.

نکته مهم اینست که نیازهای مشتری را بشناسید و درصدد برآورده کردن آن تلاش کنید.

مطمئن شوید که فعال‌سازی برند را با در نظر گرفتن مخاطبان خود و شناخت پرسونا و نقاط درد آن‌ها انجام می‌دهید. این کمپین‌ها باید سرگرم کننده و جذاب باشند، اما از هر گونه فعالیتی که نام تجاری شما را، با فعالیت‌های نامناسب یا آزاردهنده همراه می‌کند اجتناب کنید. بهترین روش برای ایجاد کمپین‌های برند اکتیویشن انجام A/B Test است. به این صورت که متناسب با بازخورد عده‌ای از مشتریان، کمپین فعال‌سازی برند خود را بهینه کنید.

2- برند خود را انسانی کنید.

تعامل انسانی سریع‌ترین راه برای ایجاد روابط معنادار با مخاطبان هدف شماست. مهم نیست که چه روشی را برای فعال‌سازی برند انتخاب می‌کنید، مهم است که انسان‌های واقعی را که نماینده برند شما هستند درگیر کنید.

به‌عنوان‌مثال، یک بیلبورد غول پیکر در یک بزرگراه شلوغ ممکن است توجه را به برند شما جلب کند. اما، یک ویدئو توسط مشتریان شما که از خدمات برندتان رضایت داشته‌اند، راه بسیار مؤثرتری برای فعال کردن برند شما است. تعامل انسانی چهره‌ای به شرکت شما می‌بخشد که برند شما را به گونه‌ای قابل‌اعتمادتر و تأثیرگذارتر نشان می‌دهد.

3- مخاطبان خود را غافلگیر یا سورپرایز کنید بدون اینکه آن‌ها را بترسانید.

یک فعال‌سازی موفق بسیار شبیه بازاریابی چریکی است: بهترین کمپین آگاهی از برند به گونه ایست که مخاطبان شما را شگفت‌زده و خوشحال کند. عنصر غافلگیری ابزاری مؤثر برای هر برندی است. وقتی مخاطبان شما انتظار یک تجربه سرگرم کننده و جذاب را نداشته باشند، آن تجربه لذت‌بخش‌تر می‌شود. یک شرکت بیمه موبایل افرادی را استخدام کرده بود تا به‌صورت مخفیانه تراکت‌های تبلیغاتی را درون کیف و جیب‌های مردم قرار دهد. بعد از مدتی که مردم تراکت را دیدند دچار شگفتی شدند، چرا که روی آن نوشته شده بود: به همین سادگی که یک تراکت تبلیغاتی در کیف شما قرار گرفت، به همین سادگی گوشی شما دزدیده می‌شود، اگر نیازمند بیمه هستید تا خیالتان راحت باشد با ما تماس بگیرید. خلاق باشید ولی خیلی از ارزش‌های اصلی شرکت خود دور نشوید.

4- به بازخورد مخاطبان گوش دهید.

فعال‌سازی برند پیرامون تعامل با مخاطبان شما است. اطمینان حاصل کنید که قبل، در طول و بعد از فعال‌سازی برند، بازخوردها را جمع‌آوری می‌کنید. برای ارزیابی بازخوردهای مردم، از گوش دادن اجتماعی و سوشیال لیسنینگ استفاده کنید. فعل‌وانفعالات مثبت و منفی را که در طول فعال سازی رخ می‌دهد، چه در کمپین دیجیتالی یا فیزیکی و واقعی، مستند کنید. همچنین توصیه می‌کنیم پس از پایان کمپین از مخاطبان خود نظرسنجی کنید. سپس، از بازخورد آن‌ها برای تعیین اینکه آیا فعال‌سازی نام تجاری شما موفق بوده است یا نه استفاده کنید.

اگر در زمینه برند اکتیویشن سوالی داشتید، کارشناسان ما در تیم دیجیتال مارکتینگ ادتواپ آماده کمک به شما خواهند بود.

هم‌اکنون کلیک کنید