۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

مسابقه اینستاگرامی؛ چگونگی اجرای مسابقه در 10 مرحله به همراه 4 ایده‌ی جذاب

مسابقه اینستاگرامی؛ چگونگی اجرای مسابقه در ۱۰ مرحله به همراه ۴ ایده‌ی جذاب

آمارها و شواهد نشان می‌دهد مسابقه اینستاگرامی می‌تواند در افزایش نرخ تعامل بسیار تاثیرگذار باشد. این افزایش نرخ تعامل به این دلیل است که اغلب مسابقه‌های اینستاگرامی از محتوای تولید شده توسط کاربر بهره می‌برند و شرکت در آن‌ها به طور معمول بسیار آسان است. 

اینستاگرام با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال در ماه خود را به عنوان یک بستر عالی برای برندهایی معرفی کرده است که به دنبال گسترش بازدید یکتا و تعامل با کاربران خود هستند. اجرای یک مسابقه اینستاگرامی یکی از راه‌های هیجان‌انگیز افزایش نرخ تعامل و بازدید یکتا به شمار می‌آید. 

اگر چه اجرای مسابقه‌های اینستاگرام در ظاهر ساده به نظر می‌رسند اما برای دستیابی به اهدافتان باید طبق اصول پیش بروید. در این یادداشت شما یاد خواهید گرفت که از کجا شروع کنید و برای افزایش بازدهی مسابقه‌ اینستاگرامی خود چه مسیری را طی کنید. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

۱. اهداف خود را مشخص کنید 

قبل از اجرای یک مسابقه اینستاگرامی ابتدا باید آن را برنامه‌ریزی کنید. کلیدی‌ترین و مهم‌ترین موضوع برای داشتن یک مسابقه‌ی موفق تعیین یک هدف است که با علایق و رفتارهای مخاطبان شما مطابقت داشته باشد. 

شاید شما به دنبال افزایش آگاهی از برند خود در اینستاگرام باشید یا ممکن است به دنبال افزایش فالوور اینستاگرام خود باشید. مهم نیست شما به دنبال چه چیزی هستید قبل از هر چیزی هدفی را مشخص کنید تا در انتهای مسابقه بدانید که آیا موفق عمل کرده‌اید یا خیر. 

برای شروع به مخاطبی که می‌خواهید جذب کنید فکر کنید. از چه نوع پستی لذت می‌برد؟ به دیدن چه نوع پستی در حساب کاربری شما علاقه دارد؟ چگونه رفتار می‌کند؟ اگر به دنبال افزایش تعامل هستید باید هدف خود را حول محتوایی تعیین کنید که مخاطب شما به آن علاقه دارد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. 

فراموش نکنید که برای مسابقه‌ اینستاگرامی خود یک بازه‌ی زمانی و بودجه مشخص کنید. تعیین جزییات لجستیکی پیش از شروع مسابقه به شما این امکان را می‌دهد تا مسابقه‌ای موثرتر طراحی کنید. 

۲. شرایط ورود به مسابقه اینستاگرامی خود را مشخص کنید 

ارسال عکس یکی از موثرترین و جذاب‌ترین مسابقه‌های اینستاگرامی به شمار می‌آید اما راه‌های مختلفی برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی وجود دارد. به همین دلیل تعیین شرایط ورود به مسابقه حائز اهمیت است. در حقیقت مخاطب شما باید بداند برای شرکت در مسابقه‌ی شما چه کاری یا کارهایی باید انجام دهد. 

در ادامه چند ایده برای چگونگی ورود مخاطبان به مسابقه اینستاگرامی شما آورده شده است: 

  • از مخاطبان خود بخواهید که عکسی یا ویدیویی در رابطه با یک موضوع مشخص با یک هشتگ مشخص در اینستاگرام پست کنند. 
  • از مخاطبان خود بخواهید علاوه بر ارسال پست، شما را در اینستاگرام دنبال کنند. 
  • از مخاطبان خود بخواهید برند شما را در پست‌های خود تگ کنند. 
  • از مخاطبان بخواهید یکی از پست‌های شما را لایک کنند یا کامنت بگذارد. 

هدف شما از اجرای مسابقه در اینستاگرام شرایط ورود را مشخص می‌کند. برای مثال اگر شما به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید می‌توانید از مخاطبان بخواهید که برند شما را تگ کنند. ممکن است شما به دنبال معرفی یکی از محصولات جدید خود باشید که می‌توانید یک مسابقه اینستاگرامی هشتگی طراحی کنید.  

مطمئن شوید که شرایط ورود به مسابقه اینستاگرامی خود را مشخص کرده‌اید تا بتوانید دستورالعمل واضح و شفافی در تبلیغات خود در اختیار مخاطبان بگذارید.  

۳. بهترین هشتگ را پیدا کنید 

بهترین هشتگ را پیدا کنید

یک هشتگ خوب رمز موفقیت هر مسابقه‌ی جذاب اینستاگرامی است. بدون هشتگ هیچ ارتباطی بین مسابقه اینستاگرامی و محتوای تولید شده وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر هشتگ‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند که علاوه بر پیدا کردن راحت محتواهای تولید شده توسط کاربران بتوان آن‌ها را در یک جا جمع‌آوری کرد. 

با این حال هر هشتگی نمی‌تواند به شما کمک کند. در حقیقت شما به هشتگی نیاز دارید که بارها و بارها از آن استفاده نکنید زیرا مسابقه‌ی شما دارای یک بازه‌ی زمانی مشخص است. ناگفته نماند از آنجایی که روزانه تعداد زیادی هشتگ ایجاد می‌شود دستیابی به یک هشتگ منحصر به فرد و جذاب بسیار دشوار است. برای حل این مشکل و پیدا کردن یک هشتگ مناسب می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید. 

دستورالعمل طراحی هشتگ مسابقه اینستاگرامی 

  • کوتاه: هشتگی ایجاد کنید که در ذهن مردم حک شود. هر چقدر هشتگ خواناتر و کوتاه‌تر باشد برای مسابقه اینستاگرامی شما بهتر است. 
  • مرتبط: مطمئن شوید هشتگی ایجاد کنید که به برند، محصول یا خدمت شما مرتبط باشد. اگر به یک هشتگ عمومی و تکراری مانند #آشپزی_ایرانی  بسنده کنید به احتمال زیاد برای مشخص کردن شرکت‌کنندگان خود به مشکل خواهید خورد. 
  • به یادماندنی: هر کاربری قبل از شرکت در مسابقه با محتوای تبلیغاتی شما مواجه می‌شود. این بدان معنا است که هشتگ شما باید به حدی به یاد ماندنی باشد که با یک بار مشاهده در ذهن مخاطب بماند و آن را فراموش نکند تا هنگام ارسال محتوا به راحتی آن را به خاطر بیاورد. سعی کنید هشتگی طراحی کنید که جست‌وجو و نوشتن آن آسان باشد. از هجی‌های عجیب و غریب و انتخاب کلمه‌های گیج‌کننده پرهیز کنید. 
  • فراگیر: درباره‌‌‌ی مخاطبان خود فکر کنید. آیا تمام مخاطبان شما به یک زبان صحبت می‌کنند؟ آیا هشتگی به زبان فارسی برای آن‌ها قابل فهم است؟ هنگام طراحی هشتگ مطمئن شوید از کلمه‌های عامیانه یا اصطلاحات مخصوص یک منطقه که ممکن است برای دیگران قابل درک نباشد استفاده نکنید. 
  • کمیاب: قبل از انتخاب هشتگ خود کمی تحقیق کنید. آیا کاربری یا کاربرانی از آن برای اهداف دیگر استفاده کرده‌اند؟ در این صورت باید به سراغ تغییر آن بروید. 

بیشتر بخوانید: 

۴. تم مسابقه را مشخص کنید. 

از آنجایی که بیشتر مسابقه‌های اینستاگرامی مبتنی بر محتوای تولید شده توسط کاربران هستند انتخاب موضوع مسابقه اینستاگرامی بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت کاربران باید بدانند چه نوع عکس و ویدیویی پست کنند. 

برای افزایش بازدهی مسابقه‌ی خود در اینستاگرام باید موضوعی همسو با بازار هدف، محصول یا خدمات خود انتخاب کنید. با این حال محدودیت خاصی در انتخاب موضوع وجود ندارد و شما می‌توانید از تعطیلات، فصل‌ها و رویدادها به نفع برند خود بهره ببرید. 

برای مثال اگر کسب و کار شما در زمینه‌ی تولید نوشیدنی فعالیت می‌کند می‌توانید از مسابقه‌ای با تم نوشیدنی‌های مخصوص تابستان برای افزایش آگاهی از برند و همچنین نرخ تعامل خود استفاده کنید. 

۵. درباره چگونگی انتخاب برندگان تصمیم بگیرید 

آگاهی دادن به شرکت‌کنندگان درباره نحوه‌ی انتخاب برنده بخش مهمی از یک مسابقه اینستاگرامی به شمار می‌آید که به خوبی طراحی شده است. بسته به نوع مسابقه اینستاگرامی شما روش انتخاب برنده می‌تواند متفاوت باشد. اکثر مسابقه‌های اینستاگرامی به یکی از سه روش رای‌گیری، هیئت داوران و قرعه‌کشی برنده را انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی چگونگی انتخاب برنده به هر کدام از این سه روش می‌پردازیم. 

رای‌گیری برای انتخاب برنده‌ی مسابقه اینستاگرامی 

یک راه عالی برای ویروسی شدن مسابقه اینستاگرامی این است که شرکت‌کنندگان برای کسب بیشترین لایک رقابت کنند. اگر جایزه به اندازه‌ی کافی ارزشمند باشد شرکت‌کنندگان ممکن است پست‌های خود را در کانال‌های مختلف به منظور کسب لایک بیشتر به اشتراک بگذارند. 

این رویکرد باعث به حداکثر رسیدن دسترسی مخاطبان به محتوای شما می‌شود. با این حال این روش می‌تواند به ضرر مسابقه‌ی شما تمام شود زیرا برخی از کاربران با استفاده از روش‌های غیرمتعارف مانند ربات‌ها تعداد لایک خود را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از پدید آمدن چنین مشکلاتی قوانین شما باید سخت‌گیرانه طراحی شوند. 

هیئت داوران 

در این روش به جای اتکا به سیستم رای‌گیری گروهی از متخصصان برای انتخاب برنده‌ی مسابقه اینستاگرامی شکل می‌گیرد. عدالت در این روش نسبت به روش رای‌گیری به نسبت بیشتر رعایت می‌شود. 

از آنجایی که برای هر دو روش انتخاب برنده موافقان و مخالفانی وجود دارد برای به حداکثر رساندن رضایت مخاطبان می‌توانید از ترکیب این دو روش استفاده کنید. 

قرعه‌کشی 

 قرعه‌کشی یکی از روش‌های هیجان‌انگیز و محبوب انتخاب برنده به حساب می‌آید. در گذشته این روش به صورت دستی انجام می‌شد که در اغلب موارد برگزارکنندگان مسابقه اینستاگرامی پس از انتخاب برنده با موجی از اعتراض مواجه می‌شدند. در حال حاضر به لطف اضافه شدن ویژگی «لایو» به اینستاگرام این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. علاوه بر این شما می‌توانید از ابزارهای رایگان معتبر برای انجام قرعه‌کشی استفاده کنید. لازم به ذکر است در صورت استفاده از ابزارهای آنلاین از تمام مراحل قرعه‌کشی فیلم‌برداری کنید تا جای هیچ شک و شبه‌ای باقی نماند. 

۶. یک جایزه‌ی مناسب انتخاب کنید 

یک جایزه‌ی مناسب انتخاب کنید

هنگام تعیین میزان جایزه برای مسابقه اینستاگرامی خود باید مخاطبان هدف، محدودیت‌های بودجه و اهداف خود را در نظر بگیرید. 

به یاد داشته باشید که با درخواست از مخاطبان برای شرکت در مسابقه از آن‌ها می‌خواهید به ازای دریافت چیزی عملی انجام دهند. از این رو ارزش جایزه‌ی مسابقه اینستاگرامی شما باید بیش از هزینه، انرژی و زمانی باشد که باید صرف مسابقه شود.  

علاوه بر اینکه جایزه‌ی شما باید با شرایط مسابقه‌ی شما مطابقت داشته باشد، باید با علایق مخاطبان هدف شما همخوانی داشته باشد. از خود بپرسید که مخاطبان هدف من دوست دارد چه چیزی داشته باشد؟ ممکن است لیست پاسخ‌های شما برای این موضوع بدون در نظر گرفتن بودجه بسیار طولانی شود. اگر چه که بدیهی است که کاربران بین سفر رایگان و تی‌شرت رایگان، گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنند اما به خاطر داشته باشید شما باید جایزه‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر ارزشمند بودن با برند شما همسو باشد. 

کارت‌های هدیه، خدمات رایگان و کوپن‌ها از آن دسته جوایزی هستند که اغلب برندها برای مسابقات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال هیچ محدودیتی در انتخاب جایزه وجود ندارد و شما می‌توانید بسته به جیب و هدف خود با در نظر گرفتن علایق مخاطبانتان جایزه‌ای ارزشمند برای مسابقه اینستاگرامی خود مشخص کنید.  

برای جلب توجه مخاطبان خلاقانه عمل کنید. برای مثال یکی از برندهای معروف کفش در آمریکا (Sperry) یک مسابقه‌ اینستاگرامی مبتنی بر محتوای تولید شده توسط کاربران برگزار کرد. جایزه‌ی این مسابقه یک جفت کفش از این برند بود که روی آن تصویر برنده چاپ می‌شد. 

۷. قوانین و شرایط را مشخص کنید 

قوانین و شرایط مسابقه اینستاگرامی

بدون شک هیچ مسابقه‌ای بدون شرایط و قوانین مشخص قابل اجرا نیست. بسته به نوع مسابقه قوانین کشور باید در نظر گرفته شوند که حین برگزاری با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید.  

مواردی که باید به طور شفاف در شرایط و قوانین مطرح شوند عبارتند از: 

  • اطلاعات تماس  
  • تاریخ مسابقه 
  • مشخص کردن افرادی که می‌توانند در مسابقه شرکت کنند (مانند در نظر گرفتن محدودیت‌های سنی) 
  • توضیحات کامل درباره‌ چگونگی ورود به مسابقه 
  • توضیحات کامل درباره نحوه انتخاب برنده 
  • شرح کامل جایزه  
  • تاریخ اعلام برنده 
  • مدت زمانی که برنده می‌تواند جایزه خود را دریافت کند 
  • جزییات چگونگی تحویل جایزه 

علاوه بر در نظر گرفتن قوانین کشور دستورالعمل‌های تبلیغات در اینستاگرام را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید مسابقه اینستاگرامی شما با قوانین آن‌ها مطابقت دارد. 

۸. به طور گسترده تبلیغ کنید 

حال که همه چیز را مشخص کرده‌اید وقت آن شده است که به سراغ انجام تبلیغات بروید. شاید این سوال مطرح شود که بهترین مکان برای شروع اطلاع‌رسانی کجاست. برای اطلاع‌رسانی گسترده از تمام کانال‌های خود استفاده کنید.  

از متداول‌ترین روش‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی مسابقه اینستاگرامی می‌توان به سه روش زیر اشاره کرد. 

  • بلاگ: در وبلاگ خود یک پست درباره تمام جزییات مسابقه خود بنویسید. این پست می‌تواند صفحه‌ی فرود (لندینگ پیج) مسابقه اینستاگرامی شما باشد. 
  • شبکه‌های اجتماعی: برای اطلاع‌رسانی گسترده درباره‌ی یک مسابقه اینستاگرامی چه مکانی بهتر از شبکه‌های اجتماعی سراغ دارید؟ لینک صفحه‌ی فرود مسابقه‌ی خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنید و دنبال‌کنندگان خود را به سمت مسابقه هدایت کنید. 
  • ایمیل: با ارسال یک ایمیل دوستانه مشترکان ایمیلی خود را به شرکت در مسابقه دعوت کنید. 

بیشتر بخوانید: 

۹. مسابقه اینستاگرامی را رصد کنید 

نظارت بر میزان مشارکت در طول مسابقه برای رسیدن به اهداف امری ضروری است. به خاطر داشته باشید که شما از همان ابتدا باید روند مسابقه اینستاگرامی خود را رصد کنید.  

قبل از هر چیزی مشخص کنید که می‌خواهید از چه معیارهایی برای ارزیابی عملکرد خود استفاده کنید. در ادامه به برخی از معیارهای مهم قابل اندازه‌گیری اشاره شده است که می‌توانید آن‌ها را حین برگزاری مسابقه اینستاگرامی تجزیه و تحلیل کنید. 

  • تعداد پست‌های منتشر شده بر اساس شرایط و ضوابط مسابقه 
  • تعداد لایک هر پست برای مشخص کردن برنده 
  • تعداد شرکت‌کنندگان منحصر به فرد برای مشخص کردن گستردگی مسابقه 
  • مشخص کردن شرکت‌کنندگان برتر برای پیدا کردن طرفداران برند خود 
  • تعداد کل لایک‌ها به منظور مشخص کردن میزان توجه و علاقه‌ی کاربران به مسابقه 
  • تعداد بازدیدهای یکتا  
  • افزایش یا کاهش فالوورهای اینستاگرام در طول مسابقه 

۱۰. به شرایط و ضوابط خود پایبند باشید 

پس از پایان مسابقه شما نمی‌توانید قوانینی را که در قدم اول تعیین کرده‌اید نادیده بگیرید. هنگام بررسی موارد ارسالی تمامی شرایط و ضوابط خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید در ارزیابی خود منصفانه عمل کرده‌اید. 

به همین دلیل است که تعیین شرایط و مقررات زود هنگام بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت این شرایط و قوانین یک برنامه‌ی مستند برای انتخاب برنده، تماس با او و اعطای جایزه به شمار می‌آید. 

فراموش نکنید که باید به صورت علنی برنده را اعلام کنید. شما همچنین می‌توانید از لایو اینستاگرام برای مصاحبه با برنده مسابقه اینستاگرامی خود استفاده کنید. علاوه بر این شما می‌توانید فرآیند انتخاب برنده را به صورت لایو با شرکت‌کنندگان خود به اشتراک بگذارید و پس از انتخاب برنده با ایشان در همان لایو تماس بگیرید. 

ایده‌های جذاب برای طراحی مسابقه اینستاگرامی 

حال که با تمام مراحل اجرای یک مسابقه اینستاگرامی آشنا شدید وقت آن شده است که روشی جذاب، هیجان‌انگیز و مناسب برای برند خود در نظر بگیرید. در ادامه ۴ ایده برای طراحی مسابقه اینستاگرامی آورده شده است که می‌توانید بر اساس اهداف و مشخصات برند خود از آن‌ها الهام بگیرید. 

  • مسابقه کپشنی 

مسابقه کپشنی یک انتخاب عالی به شمار می‌آید زیرا به مخاطبان شما اجازه می‌دهد که برای برنده شدن خلاقیت به خرج دهند. 

  • محتوای تولید شده توسط کاربران 

محتوای تولید شده توسط کاربر یک مسابقه اینستاگرامی دو سر برد است. این امکان وجود دارد که مخاطبان شما با شرکت در مسابقه جایزه‌ی هیجان‌انگیزی برنده شوند. علاوه بر این شما به کمک این محتوا بازدیدهای یکتای خود را به کمک دنبال‌کنندگان مخاطبان خود افزایش دهید. از آن گذشته شما می‌توانید از محتواهای تولید شده توسط کاربران برای ترویج بیشتر برند خود در کانال‌های مختلف استفاده کنید. 

  • ۱ لایک ۱ رای 

اگر چه این مسابقه اینستاگرامی به طور معمول به محتوای تولید شده توسط کاربر متکی است اما تعامل کاربر را بیشتر خواهد کرد. در حقیقت از مخاطب خواسته می‌شود که با لایک‌های خود بهترین محتوای تولید شده توسط کاربران مانند آهنگ، نقاشی یا سلفی را انتخاب کنند. به همین دلیل شرکت‌کنندگان شما برای به دست آوردن جایزه محتوای خود را در کانال‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند لایک بیشتری کسب کنند. 

  • تعامل برای برنده شدن 

این نوع مسابقه یکی از محبوب‌ترین مسابقه‌های اینستاگرامی است زیرا خواستار تعامل مستقیم شرط ورود به مسابقه به شمار می‌آید. این نوع مسابقه اینستاگرامی می‌تواند به صورت لایک، دنبال کردن، به اشتراک گذاشتن یا تگ کردن سایر افراد برگزار شود. با برگزاری این مسابقه نرخ تعامل شما به شدت افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند و همچنین افزایش بازدیدهای یکتای شما شود. 

سخن آخر 

حال که همه چیز را برای اجرای یک مسابقه اینستاگرامی جذاب و هیجان‌انگیز می‌دانید وقت آن شده است که دانش خود را برای برندتان به کار گیرید. 

اجرای مسابقه اینستاگرامی نه تنها باعث جذب مخاطب جدید و افزایش تعامل می‌شود بلکه می‌تواند منبع خوبی برای فعالیت‌های آتی برند تبدیل شود. شما به کمک تجزیه و تحلیل مسابقه می‌توانید برای محتوا و مسابقه‌های بعدی خود تصمیم بگیرید. 

علاوه بر این شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در تیم ادتواپ از خدمات ما از جمله افزایش فالوور اینستاگرام، تولید محتوا و مدیریت آن استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید به کمک تیم ما به کسب درآمد از اینستاگرام هم بپردازید.