۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

بازاریابی 360 چیست و چگونه می‌توانید یک استراتژی جامع بسازید؟

کمپین 360 درجه

کمپین بازاریابی 360 درجه چیست؟

بازاریابی 360 درجه شکلی از بازاریابی کل‌نگر و همه‌جانبه است که از چندین پلتفرم آفلاین و آنلاین، فیزیکی یا مجازی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که یک برند از استراتژی بازاریابی استفاده می‌کند که تلویزیون، پلتفرم‌های اینترنتی، بیلبوردها، بسته بندی محصولات و سایر رسانه‌های سنتی را پوشش می‌دهد که از بازاریابی 360 درجه استفاده کرده است.

چه زمانی از کمپین 360 درجه استفاده کنیم؟

در ادامه لیستی از شرایط  و موقعیت‌هایی گفته شده است که برای کسب و کار وجود دارد و باعث می‌شود از بازاریابی 360 درجه استفاده کنیم. این موارد با بررسی ده‌ها سایت‌ مختلف و معتبر به همراه تجربیات ما در تیم ادتواپ گردآوری شده است.

بازاریابی 360 درجه

استراتژی تغییر نام تجاری

با فعال‌سازی برند، برند شما تصویر کاملاً جدیدی از خود به بازار هدف ارائه دهد، یک کمپین 360 درجه به آن‌ها کمک می‌کند تا ذهنیت جدیدی در روان و رفتار مصرف کننده بگذارند. نمونه آن تغییر نام فیس‌بوک به متا است که مارک زاکربرگ با این تغییر نام و بولد کردن ایده متاورس باعث شد اشتباهات استراتژیک در نرم افزار واتس‌اپ کم‌رنگ شود.

قبل از شروع بحث باید به این نکته اشاره کرد که از مصورسازی داد‌ه ها و بازاریابی فلایویل غافل نشد.

مطالعه بیشتر: مدل RFM و کاربرد آن در دیجیتال مارکتینگ

اولویت‌بندی کمپین‌ها

در بعضی از فصول سال تعداد مخاطبین بالقوه زیاد می‌شود و نیاز است که از کمپین‌های پیشرفته‌تری استفاده کنیم، مثلاً اگر آموزشگاه کنکوری دارید یا دبیر دروس تخصصی هستید، دو سه ماه مانده به کنکور بهترین موقع برای استفاده از کمپین 360 درجه در اینترنت، تلویزیون و سایر موارد است. در چنین مواردی این کمپین نسبت به کمپین‌های دیگر اولویت دارد.

ساختن تصویر برند

کمپین تبلیغاتی 360 درجه برای شرکت تازه تأسیسی که نام تجاری جدیدی وارد بازار می‌کند، بیشترین اهمیت را دارد، استفاده از روش‌های خلاقانه و بازاریابی چریکی باعث می‌شود آگاهی از صدای برند یا Brand Awareness زیادی ایجاد شود.

یک محصول یا خدمت جدیدی را معرفی و پروموت می‌کنید.

راه اندازی محصول جدید زمان مناسبی برای به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر کمپین 360 درجه است زیرا تمام توجه مصرف کننده را به محصول یا خدمات جدید معطوف می‌کند. این کار قبل از معرفی محصول باعث افزایش اشتیاق و انتظار مخاطبان می‌شود و هنگامی که محصول عرضه شده باشد، استقبال از محصول فراوان‌تر شود.

فروش محصولاتی که بازاریابی ضعیفی داشتند

اغلب اتفاق می‌افتد که یک محصول به دلیل بازاریابی ضعیف، سفارش فروش کمتری را نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، تجربه می‌کند. یک کمپین بازاریابی 360 می‌تواند به بازگرداندن آن به مسیر اصلی و افزایش فروش کمک کند.

ایجاد یک کمپین بازاریابی سودآور 360

در ذیل به پلتفرم‌هایی اشاره شده که باید هنگام ساخت یک کمپین 360 درجه روی آن‌ها تمرکز کرد.

سایت اینترنتی

هر برندی یک وب‌سایت دارد، در غیر این صورت، ساخت فوری آن بسیار ضروری است. از آنجایی که یک وب سایت به عنوان هویت اصلی یک برند عمل می‌کند، هر کمپین 360 درجه باید از وب سایت در کمپین تبلیغاتی خود استفاده کند و همچنین صفحه فرود و محصول آن را به کمپین‌های دیگر پیوند دهد. استفاده از وبسایت با UI و UX جذاب، باعث جلب اعتماد زیادی می‌شود.

بازاریابی محتوا

محتوا یکی از ضروری‌ترین اشکال بازاریابی است و اینجاست که طرح بازاریابی 360 درجه خود را به خوبی نشان می‌دهد. در طول دوره کمپین، همه اشکال محتوا، اعم از محتوای مربوط به بازاریابی و غیر بازاریابی، باید دارای رویکرد 360 باشند. در بازاریابی محتوا برای کمپین 360 درجه باید از بازاریابی درون‌گرا و هم از بازاریابی برون‌گرا استفاده کرد. همچنین توجه به سرچ اینتنت یا همان قصد کاربران از سرچ که آیا به دنبال اطلاعات هستند و یا دنبال مقایسه یا قصد خرید دارند مهم است. سفر مشتری و قیف تبدیل و استفاده از متن‌های مناسب B2B و B2C و … بسیار مهم است.

رسانه‌های اجتماعی

پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، واتس‌اپ، تلگرام، لینکدین و اینستاگرام به بخش جدایی‌ناپذیر از هر کمپین بازاریابی 360 درجه تبدیل می‌شوند. اینجا جایی است که یک برند می‌تواند مخاطبان خود را هدف قرار دهد و برای ایده بازاریابی خود پایگاه فالوور و سرنخ ایجاد کند. برای برندهای جدید و نوظهور، این‌ها پلتفرم‌هایی هستند که بیشترین میزان آگاهی از برند را ایجاد می‌کنند. برای بهت دیده شدن در این رسانه‌ها پیشنهاد می‌شود از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

بازاریابی سنتی

بیلبوردها، روزنامه‌ها، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی پلتفرم‌هایی هستند که حجم عظیمی از مشتریان بالقوه شما را تأمین می‌کنند و بنابراین باید در کمپین بازاریابی 360 درجه شما گنجانده شوند. برخی از آن‌ها مانند بیلبورد دسترسی شما را به بازارهای محلی فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند دنبال کننده‌های محلی ایجاد شود. مثلاً یکی از اولویت‌های اصلی برای انتخاب آموزشگاه زبان در کنار کیفیت و قیمت، نزدیکی دسترسی به آن است، در اینجا آگاه سازی محلی به شدت کاربردی است.

رویدادها و بازاریابی فصلی

رویدادهایی مانند مسابقات ورزشی یا تعطیلاتی مانند عید نوروز باید ترجیحاً در یک کمپین بازاریابی 360 درجه گنجانده شوند تا ارتباط بهتری را با مردم ایجاد کنند. این رویدادها و تعطیلات باعث می‌شوند تعداد زیادی از مردم بخواهند محصولات جدیدی را بخرند و یا کار جدیدی را شروع کنند، مثلاً برگزاری دوره‌های آموزشی در تعطیلات تابستان که با شروع عید از استقبال فراوانی بهره‌مند می‌شود یا فروش کولر و سردکننده در فصل‌های گرم سال اقبال بیشتری دارد.

اجازه دهید داده‌ها کمپین 360 شما را هدایت کنند.

کمپین بازاریابی 360 درجه به این معنی نیست که همه جا به یکباره حاضر شوید. هدف آن باید این باشد که به مشتریان فعلی و بالقوه شما این توهم را بدهد که برند شما در همه جا وجود دارد. بنابراین، قبل از غرق شدن در تمامی کانال‌های تبلیغاتی، باید در داده‌های خود جستجو کنید تا متوجه شوید کدام کانال‌ها بیشترین مخاطبان فعلی و بالقوه شما را دارد و می‌خواهید آن را در کمپین خود بگنجانید.

در حال حاضر مشتریان شما کجا با برندتان درگیر هستند؟ آیا همه آن‌ها از طرف‌داران آپارات هستند یا شما را در یوتیوب پیدا می‌کنند؟ آن‌ها در مورد برند شما چه می‌گویند یا چه فکری می‌کنند؟ خریداران شما چه علایق مشترک دیگری دارند؟ برند شما در حال حاضر چگونه نقش فعالی در زندگی آن‌ها دارد؟

کمپین تبلیغاتی 360 درجه

پیچیدگی کمپین 360 درجه در دیجیتال مارکتینگ

تعیین پیام برندی که می‌خواهید ارائه دهید و مخاطبان منتخب شما، کمپین بازاریابی 360 شما را بهینه‌سازی می‌کند. همچنین باعث می‌شود این تبلیغات در مسیر درستی جریان پیدا کند. استفاده از تبلیغات 360 درجه یکی از پرخرج‌ترین و پیچیده‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی است و باید توسط متخصصانی با تجربه انجام شود تا ROI و نسبت بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد. کمپین تبلیغاتی همه‌جانبه از همه پتانسیل‌های تبلیغاتی برای رسیدن به حداکثر نتیجه ممکن استفاده می‌کند. اگر در این زمینه سؤالی داشتید، مشاوران ما در تیم ادتواپ همراه شما خواهند بود.