۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

تبلیغات درون اپلیکیشنی؛ از معرفی تا بهینه‌سازی (راهنمای کامل 2023)

تبلیغات درون اپلیکیشنی؛ از معرفی تا بهینه‌سازی

تبلیغات درون اپلیکیشنی در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های کسب درآمد برای ناشران تبلیغات موبایلی تبدیل شده است.  

در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار تبلیغات موبایلی توانست حدود دو سوم هزینه‌های صرف شده برای تبلیغات دیجیتال را در آمریکا به خود اختصاص دهد. درآمد ناشی از تبلیغات درون اپلیکیشنی در سال ۲۰۲۰ چیزی بالغ بر ۱۱۷ میلیارد دلار در سراسر جهان بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ درآمد ناشی این نوع تبلیغات رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کند و ۲۳۴ میلیارد برسد. 

با توجه به رشد روزافزون تبلیغات موبایلی بالاخص تبلیغات درون برنامه‌ای ناشران بیش از هر زمان دیگری باید استفاده از این تبلیغات را در نظر بگیرند.  

در این راهنما به بررسی کامل تبلیغات درون برنامه‌ای، ترندهای بسیار حیاتی و مهمی که باید بدانید، مزیت‌های این تبلیغات و در نهایت بهینه‌سازی و بررسی بهترین نوع تبلیغات درون اپلیکیشنی پرداخته خواهد شد. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

تبلیغات درون اپلیکیشنی چیست و چگونه عمل می‌کند 

تبلیغات درون اپلیکیشنی را می‌توان هم یک استراتژی بازاریابی و هم یک استراتژی کسب درآمد برای صاحبان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و برندها در نظر گرفت. ناشران تبلیغ برای جبران هزینه‌های خود تبلیغات مختلفی را در اپلیکیشن‌ه ارائه  می‌کنند.

تبلیغات درون اپلیکیشنی که توسط شبکه‌های تبلیغات موبایلی منتشر می‌شوند این فرصت را فراهم کرده‌اند که ناشران تبلیغ و توسعه‌دهندگان با یکدیگر کار کنند.  

اما شاید این سوال مطرح شود که تبلیغات درون برنامه‌ای به چه شکلی عمل می‌کنند. در ادامه به پاسخ این سوال پرداخته خواهد شد. 

  • اپلیکیشن موجود در تلفن هوشمند درخواستی مبنی بر نمایش یک تبلیغ به شبکه‌ی تبلیغات موبایلی ارسال می‌کند. 
  • شبکه‌ی تبلیغات موبایلی با استفاده از الگوریتم‌های خود عوامل بسیار زیادی را در نظر می‌گیرد تا بهترین و پردرآمدترین تبلیغ را شناسایی کند. 
  • سپس این تبلیغ بدون هیچ وقفه‌ای تحویل داده می‌شود و کاربر می‌تواند آن را در تلفن هوشمند خود ببیند. 

تبلیغات درون اپلیکیشنی در اشکال و قالب‌های مختلفی ارائه می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند از میان انواع مختلف آن با توجه به نیازها و ظرفیت‌های خود یک نوع تبلیغ درون برنامه‌ای را انتخاب کنند تا روند کسب درآمد از اپلیکیشن خود را بهینه کنند. از انواع مختلف تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌توان به تبلیغات نمایشی، تبلیغات همسان و تبلیغات ویدیویی اشاره کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد. 

بیشتر بخوانیم: ۹ روش موثر برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن

مزایا و معایب تبلیغات درون اپلیکیشنی 

اگر چه رشد کلی تبلیغات درون اپلیکیشنی به دلیل همه‌گیری کرونا بسیار ضربه خورده است اما باز هم تعداد قرارگیری تبلیغات در اپلیکیشن عدد قابل توجه‌ای است.  

با در نظر گرفتن رشد ۲۳ درصدی سالانه‌ی خریدهای درون برنامه‌ای و همچنین پیش‌بینی تعداد دانلود اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند می‌توان انتظار داشت که خریدهای درون برنامه‌ای تا سال ۲۰۲۲ از رقم ۲۵۸ میلیارد دلار عبور کنند. 

با در نظر گرفتن افزایش چشمگیر هزینه‌های سالانه‌ی کمپین‌های بازاریابی موبایلی می‌توان گفت طراحی تجربه کاربری موبایل به یکی از دغدغه‌های برندها و کسب‌هایی تبدیل شده است.  

در این بخش با یکدیگر نگاهی دقیق‌تر به مزیت‌های تبلیغات درون اپلیکیشنی خواهیم انداخت. 

فرصت‌های بیشتر کسب‌ درآمد 

تبلیغ‌کنندگان و ناشران از آزادی عمل بیشتری برای کسب درآمد از اپلیشکیشن گوشی‌های هوشمند نسبت به وب‌سایتشان برخوردارند. آمارها ثابت کرده است که تبلیغات درون اپلیکیشنی یک استراتژی کسب درآمد موفقیت‌آمیز است. این روزها توسعه‌دهندگان اپلیشکیشن‌های گوشی‌های هوشمند برای به نمایش گذاشتن تبلیغات در اپلیکیشن‌های خود درآمد کسب می‌کنند. 

کاربران زمان بیشتری را صرف اپلیکیشن می‌کنند 

طبق مطالعه‌ای که توسط Smaato صورت گرفته است کاربران تلفن‌های هوشمند ۹۰ درصد از وقت خود (چیزی حدود ۳ ساعت در روز) را صرف اپلیشکیشن‌ها می‌کنند. این بدان معنا است که وقتی صحبت از تجربه کاربری موبایل می‌شود اپلیکیشن‌ها را باید راننده و وب‌موبایل را شاگرد راننده در نظر گرفت. 

کاربران در ساعات مختلف شبانه‌روز از اپلیشکیشن‌ها به بهانه‌های مختلف استفاده می‌کنند که این مساله فرصتی بی‌نظیر برای بازاریابان به منظور جذب مخاطب بیشتر به شمار می‌آید. 

مخاطب با تعامل بیشتر

مخاطبانی با تعامل بیشتر 

برخلاف کانال‌های سنتی بازاریابی مخاطبان اپلیکیشن‌های موبایل به مراتب تعامل بیشتری دارند که این در بند بودن آن‌ها منجر به افزایش علاقه، نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیشتر می‌شود.   

یکی از دلایل موفقیت تبلیغات درون اپلیکیشنی در مقایسه با سایر کانال‌ها جذاب بودن فضای بصری آن‌ است. شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که توسط Ipsos صورت گرفته است استقبال بیشتری از تبلیغات موبایلی داشته‌اند.  

علاوه بر این کمتر کاربری به این موضوع اشاره کرده است که تبلیغات موبایلی باعث منحرف شدن و حواس‌پرتی آن‌ها شده است. 

افزایش نرخ تبدیل  

تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال تبدیل در اپلیشکیشن‌های موبایل در مقایسه با وب‌سایت موبایل ۱۲۰ درصد بیشتر است. گزارش منتشر شده توسط Criteo نشان داد کاربرانی که از طریق تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌آیند در هر مراجعه ۴.۲ برابر بیشتر محصولات را مشاهده می‌کنند. با در نظر گرفتن افزایش قابل توجه نرخ تبدیل ممکن است بخواهید درباره‌ی افزودن تبلیغات درون برنامه‌ای به زرادخانه‌ی بازاریابی خود بیشتر فکر کنید. 

دقت بیشتر 

هنگامی که کاربر تلفن همراه در حال مرور وب‌سایت‌های مختلف است تبلیغ‌کنندگان و ناشران می‌توانند تنها با استفاده از کوکی‌ها داده‌های مربوط به آن‌ها را جمع کنند که روشی بسیار محدود است.  

با این حال با استفاده از اپلیکیشن ناشران آگاهی این امکان را دارند که از طریق شناسه‌ی دستگاه اطلاعات هدفمندتر بسیار زیادی از جمله سن، ارائه‌دهنده‌ اینترنت، جنسیت، سیستم عامل، نوع دستگاه و موقعیت مکانی را جمع‌آوری کنند. 

تبلیغات سفارشی و شخصی 

تبلیغات درون اپلیکیشنی ناشران را قادر می‌سازد تا تبلیغات سفارشی‌شده ایجاد کنند. این تبلیغات از شانس بیشتری برای جذب مخاطب و متقاعد کردن او و در نهایت کلیک کردن برخوردارند. توسعه‌‌دهندگان از طریق اپ استور با اجازه‌ی کاربران به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز قبل از نصب اپلیکیشن می‌پردازند. ناشران آگهی همچنین موقعیت بهتری برای شناسایی مخاطبان هدف خود دارند که به آن‌ها امکان کنترل بیشتری بر روند نمایش آگهی می‌دهد. 

نتایج بهتر 

بر اساس آمار تبلیغات درون اپلیکیشنی در مقایسه با تبلیغات بنری در وب‌سایت‌های موبایل ۱۱.۴ برابر بهتر عمل می‌کنند. 

برنامه‌های مسدودسازی تبلیغات را دور بزنید 

اگر کاربری یک مسدودکننده تبلیغات نصب کرده باشد به احتمال زیاد تبلیغات بنری را مشاهده نخواهد کرد. با این حال به لطف نسخه‌ی فری‌میوم تبلیغ‌کنندگان درون اپلیکیشنی بابت این مساله نگرانی خاصی ندارند. در نسخه فری‌میوم به کاربران این امکان داده می‌شود که بدون پرداخت هزینه و به ازای مشاهده‌ی تبلیغات از اپلیکیشن استفاده کنند. 

تبلیغات درون اپلیکیشنی هم مانند سایر روش‌های تبلیغاتی دارای معایبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

معایب تبلیغات درون اپلیکیشنی 

بدون شک قبل از انتخاب هر چیزی باید معایب آن در کنار مزیت‌هایش در نظر گرفته شود تا بتوان به نتیجه‌ای مطلوب رسید.  

بدون تجزیه و تحلیل هزینه-فایده موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند دشوار و غیرممکن شود. به همین دلیل برای دستیابی به اهداف خود زمان کافی برای برنامه‌ریزی خود در نظر بگیرید. برخی از نکات بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشید به شرح زیر است: 

  • کانالی بسیار رقابتی 

از آنجایی که در حال حاضر بیشتر تبلیغ‌کنندگان به دنبال نمایش تبلیغات خود در اپلیشکیشن‌ها هستند می‌توان گفت یکی از معایب تبلیغات درون اپلیشکینی رقابتی بودن آن است. در حقیقت این امر باعث شده است که این پلت‌فرم بازاریابی به طور فزاینده رقابتی و گران‌قیمت شود. 

  • تبلیغات درون اپلیکیشنی وابستگی زیاد به بازار هدف شما دارد 

اگر مخاطب هدف شما وقت زیادی از روز خود را به تلفن همراه‌‌ خود اختصاص ندهد یا دوست نداشته باشد که از محتوای اپلیکیشن‌ها استفاده کند ممکن است تبلیغات موبایلی استراتژی مناسبی برای کسب و کار شما نباشد زیرا به کمک آن نمی‌توانید به نرخ کلیک بالایی دست پیدا کنید. 

بیشتر بخوانید: 

بهترین شبکه تبلیغات درون اپلیکیشنی

بهترین شبکه تبلیغات درون اپلیکیشنی  

در این بخش به بررسی بهترین شبکه‌های تبلیغات موبایلی به‌خصوص تبلیغات درون اپلیکیشنی پرداخته خواهد شد. شما به عنوان یک ناشر آگهی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

اینستاگرام و فیس‌بوک 

اینستاگرام و فیس‌بوک علاوه بر این مساله که به عنوان غول‌های شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند از بهترین شبکه‌های تبلیغاتی برای دستیابی به مخاطبان هدف شما برای یک کمپین تبلیغات درون اپلیکیشنی قوی هم به شمار می‌آیند. شما می‌توانید به کمک این دو شبکه‌ی اجتماعی در قالب‌های مختلفی تبلیغات را ارائه دهید. 

فیس‌بوک به لطف ریچ بسیار بالای خود تنها در گزارش سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ درآمدی ۱۷.۷۴ میلیارد دلاری کسب کرده است. شما می‌توانید به کمک یک استراتژی بازاریابی درون اپلیکیشنی موثر از ایمپرشن و تبدیل‌هایی که این شبکه‌ی اجتماعی برای شما فراهم می‌کند بهره ببرید. 

علاوه بر این هر دو شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید درباره‌ی مخاطبان، زمان‌بندی و بودجه‌بندی تبلیغاتی خود منعطف عمل کنید. ناشران آگهی می‌توانند مخاطبان را بر اساس سن، داده‌های مکانی، وضعیت رابطه، جنسیت، شغل و چیزهایی که دوست دارند/ندارند هدف قرار دهند. 

گوگل ادموب 

گوگل ادموب همانطور که از اسم آن پیدا است یکی از ابزارهای تحت مالکیت گوگل است. در حقیقت گوگل ادموب نسخه‌ی موبایل گوگل ادسنس است. ادموب یک شبکه تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار برای بازاریابانی به شمار می‌آید که کار خود را به تازگی شروع کرده‌ است. دلیل این امر سادگی و استفاده‌ی آسان از این ابزار است.  

بازاریابان می‌توانند از قالب‌های مختلفی از جمله ویدیویی، تصویری، متنی یا ویدیوهای تعاملی برای ارائه تبلیغات درون اپلیکیشنی خود استفاده کنند. این امکان همچنین فراهم شده است که  قالب‌های دیگری مانند بینابینی، بنری، تبلیغات همسان و تبلیغات ویدیویی مبتنی بر پاداش را هم به کار بگیرند. 

گوگل ادموب با ترکیب تقاضا، قالب‌های خلاقانه و تکنولوژی پیشرفته کسب درآمد از تبلیغات موبایلی توانسته ارزش هر تبلیغ را به حداکثر خود برساند. گوگل ادموب نه تنها یک منبع خوب برای کسب درآمد توسعه‌دهندگان و صاحبان اپلیکیشن به شمار می‌آید بلکه این امکان را فراهم کرده است که کاربران بتوانند به‌صورت رایگان از تمام امکانات اپلیکیشن خود بهره ببرند. 

یونیتی  

اگر قرار است گیمرها را هدف قرار دهید نمی‌توانید با نادیده گرفتن یونیتی دچار اشتباه شوید. یونیتی به طور اختصاصی برای نمایش محتوای تبلیغات ویدیویی به منظور کسب درآمد از بازی‌های موبایل ایجاد شده است. این شبکه‌ی تبلیغاتی با هر دو سیستم عامل تلفن‌های هوشمند یعنی اندروید و آی‌اواس سازگاری دارد. علاوه بر این از تمام موتورهای بازی از جمله Corona، Marmalade و Adobe Air پشتیبانی می‌کند.  

یونیتی این امکان را همچنین فراهم کرده است که تبلیغ‌کنندگان بتوانند از یک فروشگاه برای خرید‌های درون برنامه‌ای خود استفاده کنند. این امکان به آن‌ها اجازه می‌دهد که کاربران بازی بدون ترک کردن بازی محصول مورد نیاز خود را جست‌وجو و خریدرای کنند. 

این‌موبی (InMobi) 

این‌موبی (InMobi) یکی از پیشروترین شبکه‌های تبلیغاتی موبایل به شمار می‌آید که به کمک آن می‌توانید به مدیریت وب‌سایت موبایل و اپلیکیشن خود بپردازید. بنابراین شما می‌توانید به کمک تنها یک پلت‌فرم به اجرای انواع مختلفی از کمپین‌های تبلیغاتی بپردازید. این شبکه از آی‌اواس و اندروید پشتیبانی می‌کند.  

علاوه بر این کمپین‌های تبلیغاتی را در مدل‌های پرداخت به ازای نصب (PPI) و پرداخت به ازای کلیک (PPC) ارائه می‌دهد. رسانه‌های غنی، بینابینی، ویدیویی، بنر، همسان از قالب‌های تبلیغاتی موجود در این شبکه هستند که می‌توانید از آن‌ها با توجه به نیازها و اهداف خود استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: 

قالب‌های تبلیغاتی

قالب های تبلیغاتی

هنگام استفاده از تبلیغات موبایلی باید قبل از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که با استفاده از قالب تبلیغاتی مناسب برای مخاطب هدف، بهترین محتوا و تجربه کاربری را ارائه می‌دهید. 

از متداول‌ترین قالب‌های تبلیغاتی درون اپلیکیشنی که می‌توانید استفاده کنید می‌توان به تبلیغات بینابینی، رسانه‌های غنی، ویدیو، ویدیو مبتنی بر پاداش، تبلیغات همسان و بنرهای تبلیغاتی اشاره کرد. 

در این بخش قالب‌های تبلیغاتی مختلف را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد. 

تبلیغات بینابینی 

این قالب تبلیغاتی از یک بنر تمام صفحه تشکیل شده است که در سطوح مختلف بازی به نمایش گذاشته می‌شود. در حقیقت در نقاط انتقال از جمله پایان یک مرحله و شروع مرحله‌ی بعدی یک بازی ظاهر می‌شوند.  

تبلیغات بینابینی از جذابیت بیشتری نسبت به سایر قالب‌ها برخوردار است زیرا سطح تعامل آن بسیار بالاتر است. علاوه بر این پس از ظاهر شدن تبلیغات بینابینی این امکان وجود دارد که کاربر تبلیغ را ببندد و به ادامه‌ی فعالیت خود بپردازد. 

رسانه‌ی غنی 

این نوع از تبلیغات درون اپلیکیشنی به صورت یک بنر یا در قالب‌های  پاپ‌آپ با استفاده از HTML، JS، CSS فایل‌های تصویری ارائه می‌شود. 

تبلیغات ویدیویی مبتنی بر پاداش 

همانطور که از اسم این قالب تبلیغاتی پیدا است کاربر با تماشای یک تبلیغات ویدیویی می‌تواند پاداشی کسب کند. این قالب تبلیغاتی یکی از قالب‌های محبوب گیمرها است زیرا آن‌ها بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای می‌توانند از امکانات بیشتری در بازی بهره ببرند. برای مثال شما می‌توانید این امکان را فراهم کنید که کاربر با مشاهده‌ی تبلیغ بتواند سکه‌های بیشتری در بازی دریافت کند. 

تبلیغات ویدیویی 

تبلیغات ویدیویی موبایل می‌توانند ابزار بسیار عالی برای جلب نظر کاربران باشد. آمارها نشان داده است که تبلیغات ویدیویی این قابلیت را دارند که نرخ کلیک، تعامل کاربر و نرخ تبدیل را به شدت افزایش دهند.  اغلب اوقات این تبلیغات به کاربران اجازه می‌دهند تا در صورت عدم علاقه به مشاهده بتوانند پس از چند ثانیه تبلیغ را ببندند.  

تبلیغات همسان 

تبلیغات همسان تبلیغاتی ویدیویی یا متنی هستند که از ظاهر محتوای اپلیکیشن میزبان تقلید می‌کنند و با طراحی کلی آن ترکیب می‌شوند. کاربران به این قالب تبلیغاتی نسبت به سایر قالب‌ها کمتر به چشم یک مزاحم نگاه می‌کنند. 

تبلیغات بنری 

تبلیغات بنری تبلیغاتی ساده و ایستا هستند که در بالا یا پایین برنامه نمایش داده می‌شوند. این نوع قالب تبلیغات بسیار مقرون به صرفه است. 

هدف تبلیغ‌کنندگان در این قالب تبلیغات درون اپلیکیشنی چیزی به غیر از متقاعد کردن مخاطب به منظور کلیک کردن روی بنر نیست. این قالب تبلیغاتی قدیمی‌ترین روش تبلیغات است که در بیشتر اوقات چشم کاربران به دیدن آن‌ها عادت می‌کند. از این رو اغلب اوقات بازاریابان از پرداخت به ازای کلیک برای کاهش هزینه‌های پیاده‌سازی تبلیغات بنری استفاده می‌کنند.  

گیمیفیکیشن 

گیمیفیکیشن را باید آینده‌ی دنیای تبلیغات موبایلی دانست. همانطور که می‌دانید در حال حاضر با توجه به تحمل پایین کاربران نسبت به گذشته جذب آن‌ها برای تبلیغ‌دهندگان بسیار دشوارتر است.  

تبلیغاتی با چاشنی بازی به کاربران این امکان را می‌دهند تا قبل از نصب اپلیکیشن یا تماشای منفعلانه یک ویدیوی تبلیغاتی کار با آن را تجربه کنند. می‌توان گفت این قالب تبلیغاتی مانند«خرید به شرط چاقو» عمل می‌کند. 

سخن آخر 

ناشران باید تبلیغات درون اپلیکیشنی را به عنوان استراتژی اصلی کسب درآمد خود در نظر بگیرند.  

برای بهینه‌سازی استراتژی خود به منظور دستیابی به اهدافتان در تبلیغات درون اپلیکیشنی به خاطر داشته باشید که: 

  • شبکه تبلیغاتی مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. 
  • تبلیغات تمام صفحه را برای تعامل بیشتر و بهتر و تبلیغات بنری را برای دسترسی بیشتر انتخاب کنید. 
  • برای به حداکثر رساندن نرخ تعامل از تبلیغات درون اپلیکیشنی ویدیویی استفاده کنید. 
  • هدف‌گذاری و محتوای خود را برای ارائه تبلیغات جذاب به کاربران هدفتان به منظور دستیابی به پاسخ بهتر بهینه کنید. 

بین رسیدن به اهداف استراتژی درآمدزایی شما به کمک نمایش تبلیغات درون اپلیکیشنی و دور شدن از آن‌ها مرز بسیار باریکی قرار دارد.  

به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای بهینه کردن استراتژی خود قالب‌های مختلف تبلیغات درون برنامه‌ای را امتحان کنید. در حقیقت شما می‌توانید ببینید به کمک چه ترکیبی از زمان نمایش تبلیغ، مکان نمایش آن و قالب آن به بیشترین نرخ کلیک می‌رسید. این بررسی همچنین به شما در یافتن راه‌هایی که منجر به حذف اپلیکیشن می‌شود کمک می‌کند. 

شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ادتواپ از خدمات مختلفی از جمله پرداخت به ازای نصب، پرداخت به ازای کلیک و انواع تبلیغات موبایلی برای ارتقای جایگاه برند و کسب و  کار خود و همچنین دستیابی به اهدافتان استفاده کنید. علاوه بر این شما می‌توانید به کمک ادتواپ از طریق گوگل ادموب به کسب درآمد دلاری بپردازید.