۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

تحلیل SWOT در دیجیتال مارکتینگ

SWOT در مدیریت

اهمیت انجام تحلیل SWOT

قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر استراتژی جدید، سازمان‌ها باید یک تحلیل SWOT انجام دهند. این تحلیل یک چشم‌انداز روشن و دقیق از آینده استراتژی ما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود با تفکر سیستمی و هدفمند به موارد مدنظر دست پیدا کنیم.

 

تجزیه‌وتحلیل SWOT بر چهار حوزه کلیدی متمرکز است:

نقاط قوت Strengths: نقاط قوت سازمان که شما را نسبت به رقبا برتری می‌دهد، شناسایی کنید.

نقاط ضعف Weaknesses: نقاط ضعفی را که در مقایسه با رقبای شما وجود دارد، شناسایی کنید.

فرصت‌ها Opportunities: فرصت‌هایی را شناسایی کنید که می‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

تهدیدها Threats: تهدیدهایی را که می‌توانند برای کسب‌وکار یا برند شما ایجاد مشکل کنند، شناسایی کنید.

اطمینان حاصل کنید که SWOT شما با داده‌های واقعی باشد

مهم است که از دپارتمان‌های مشتری (فروش، بازاریابی، خدمات مشتری) بخواهید که تجزیه‌وتحلیل SWOT شما را بررسی کنند تا مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداخته‌اید.

برای این کار می توانید با مصورسازی داده‌ها شروع کنید.

با لیست مشتریان شروع کنید. همیشه ایده خوبی است که برای شروع لیستی از پاسخ‌های مشتری ایجاد کنید.

لیست را با اطلاعات جمعیتی و پرسونایی که از آن‌ها ساخته‌اید به‌روزرسانی کنید، مانند صنعت، نوع مشتری، محصولات خریداری شده و غیره را تکمیل کنید.

کمی تحقیقات کیفی انجام دهید تا متوجه شوید که چه چیزی برای مشتریان شما مهم است. می‌توانید سؤالاتی با پایان باز بپرسید و سپس آن‌ها را با برخی سؤالات خاص که نقش مهمی در تصمیم مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات شما دارند، محدودتر کنید.

چندین نظرسنجی کوتاه انجام دهید تا ببینید مشتریان شما چه چیزی را به‌عنوان نقاط قوت شما می‌بینند. این موضوع می‌تواند به‌سادگی لیستی از نقاط قوت و ضعف شما ایجاد کند. با پرسیدن اینکه آن‌ها سایت و شرکت شما را چگونه توصیف می‌کنند، اطلاعات بیشتری به دست آورید. همچنین، حتماً عناصری را فهرست کنید که فکر می‌کنید نقاط ضعف شما هستند یا مطمئن نیستید که عملکرد خوبی دارید و ببینید آیا مشتریان شما موافق هستند یا خیر.

از مشتریان در مورد تأثیرات خارجی بپرسید. به یاد داشته باشید که فرصت‌ها و تهدیدها نیز جزء SWOT شما هستند و می‌توانید مشتریان خود را بررسی کنید تا بفهمید فرصت‌ها و تهدیدهایی که درک می‌کنید چگونه بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند. آیا آن‌ها فرصت‌ها و تهدیدهای مشابهی دارند یا به چیزهایی فکر می‌کنند که شما تاکنون به آن توجه نداشتید.

نقاط قوت خود را با فرصت‌های مناسبی که در راستای آن است، تطبیق دهید. به‌عنوان‌مثال: اگر شرکت هزینه‌های پایینی دارد و می‌تواند قیمت‌های پایین را حفظ کند و بازار تقاضای زیادی نیز برای محصولات ارزان‌قیمت وجود دارد، از این وضعیت حداکثر استفاده را ببرید و به بازار نفوذ کنید.

SWOT در دیجیتال مارکتینگ

بررسی‌های دوره‌ای

تجزیه‌وتحلیل SWOT خود را به‌صورت دوره‌ای – شاید به‌صورت سه‌ماهه یا به‌صورت شش‌ماهه – مرور کنید و مطمئن شوید که به‌روز هستند و در صورت لزوم تغییر پیدا کنند. بررسی SWOT باعث تبدیل نقاط ضعف و تهدید به فرصت‌ها یا نقاط قوت نیز می‌شود و همچنین راه مهمی برای استفاده از تصمیمات استراتژیک است که هر مدیر و شخصی که مدیریت ارشد کسب و کار خوانده است باید آن را بداند.

چرخه SWOT را دائماً زیر نظر داشته باشید

بازار شما تغییر می‌کند. روشی که مردم یک محصول خرده‌فروشی مانند کنسرو غذا را خریداری می‌کنند در حال تغییر است. در حال حاضر خیلی‌ها با رفتن به فروشگاه غذا نمی‌خرند. به احتمال زیاد آن‌ها محصولات مورد نیاز خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنند و سفارش به درب منزل آن‌ها ارسال می‌شود. این یک الگوی خرید در حال تغییر است، به این معنی که بازار در حال تغییر است. زمانی که چنین تغییراتی اتفاق می‌افتد باید آگاه باشید.

شرکت شما مخاطبان جدیدی را هدف قرار می‌دهد. همچنین باید از زمان تغییر در مخاطبان هدف آگاه باشید. مردم در حال حاضر دائماً بین کانال‌ها جابه‌جا می‌شوند و از یک دستگاه به دستگاه دیگر می‌روند. آن‌ها محتوا را از کانال‌های متفاوتی دریافت می‌کنند؛ بنابراین ممکن است بخواهید تبلیغات را به‌گونه‌ای متفاوت با بازاریابی چریکی از کانال‌های مختلف به مخاطب ارائه دهید تا نیازها و ترجیحات متغیر آن‌ها را برآورده کنید.

شما با انتخاب بهترین کلمات کلیدی درست تغییرات قابل‌توجهی در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید و با این تغییرات مهم است، مطمئن شوید SWOT شما همچنان مرتبط با تغییر است.

شناسایی مخاطبان اولویت‌دار

برای به حداکثر رساندن اثربخشی تلاش‌های بازاریابی و فروش در SWOT، اولویت‌بندی مخاطبان مهم است. این ایده خوبی است که سه مخاطب اولویت اول خود را شناسایی کنید. شما می‌توانید این موارد را بر اساس معیارهایی مانند سودآوری، ارزشی که به ارمغان می‌آورند، مدت زمانی که مشتری بوده‌اند و غیره شناسایی کنید. اساساً آن‌ها سودآورترین و باارزش‌ترین مشتریان شما هستند و می‌خواهید آن‌ها در کنار شما بمانند، نه اینکه سرگردان شوند تا دوباره برای بازگرداندن آن‌ها پول خرج کنید. پرسونای مشتری ایجاد کنید و سفرهای مخاطبان اولویت اول خود را ترسیم کنید.

توجه داشته باشید که مخاطبان اولویت بازاریابی دیجیتال احتمالاً با مخاطبان سنتی متفاوت خواهند بود.

رتبه‌بندی مخاطبان اولویت‌دار

برای کشف بازده واقعی آن‌ها، مخاطبان اولویت را بر اساس دو معیار زیر رتبه‌بندی کنید: ارزش و دسترسی.

ارزش: این مخاطب خاص چقدر ارزش ارائه می‌دهد؟ برای به‌دست‌آوردن آن‌ها چقدر باید تلاش کنیم؟

دسترسی: دسترسی به مخاطبان مختلف چقدر آسان است؟ آیا باید رویکرد خود را بسته به مخاطب تغییر دهیم؟

شخصیت‌های مخاطب

پرسونای مخاطب توصیفی از شخص خاصی است که ممکن است بخواهد خدمات یا محصولات شما را بخرد.

بیشتر بخوانیم:

 

اجزای شخصیت مخاطب عبارت‌اند از:

اطلاعات دموگرافیک

یک روز از زندگی

نیازها

انگیزه‌ها

اولویت‌ها

اطلاعات زندگینامه

یک عکس/تصویر

پرسونای خریدار به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود (و مشتریان احتمالی) را بهتر درک کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید محتوا، پیام‌ها، توسعه محصول و خدمات خود را با نیاز مشتریان، رفتارها و نگرانی‌های گروه‌های مختلف تطبیق دهید.

کانال‌های مناسب

شناسایی مناسب‌ترین کانال‌ها برای به‌کارگیری، بر اساس مشخصات جمعیت‌شناختی مخاطبان هدف در SWOT مهم است. باید از خود بپرسید مخاطبان شما از کدام کانال‌ها استفاده می‌کنند؟ آنها چگونه محتوا را به دست می‌آورند؟ ترجیحات آنها چیست؟ الگوی رفتاری و مصرفی آنها در اینترنت چگونه است؟ نمونه‌ای از مناسب‌ترین کانال‌ها برای گروه‌های سنی مختلف عبارت‌اند از:

کاربران:

18-25 : اینستاگرام، فیسبوک، سایت

26-40 : سایت، لینکدین، توییتر، سئو و PPC.

بالای 40 سال: فیسبوک، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات دیجیتال.

از ترندهای دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید.

 

اگر در زمینه طراحی استراتژی‌های SWOT برای کمپین‌ها و موارد دیجیتال مارکتینگی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی خود سؤالی داشتید، ما در تیم ادتواپ همراه شما هستیم.

هم‌اکنون کلیک کنید