۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

تقویم محتوا چیست؟(تقویم محتوا چه کمکی به کسب و کار میکند؟)

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی یا همان تقویم محتوا، کلیدی برای موفقیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. Content calendar یکی از اصلی ترین ابزار های تولید و مدیریت محتوا به شمار می آید، چرا که می‏‏‏‌توانید از طریق آن تمام افکار، اهداف و برنامه های پیشبردی خود را برنامه‌ریزی کنید و به آن‌ها معنا بدهید. بهتر است تقویم محتوا را یک پدیده پویا در نظر بگیریم که شاخه های زیادی دارد و در حال رشد است. چرا که برای انجام و برنامه ریزی بهتر کار ها باید همواره در راستای بهینه سازی آن تلاش کنیم. در نتیجه نباید از تاثیر تقویم محتوا غافل شد، چرا که جای خالی یک برنامه‌ی مدون برای برند شما می تواند به کسب و کار شما ضرر وارد کند. 

در زمینه بازاریابی محتوا، مخصوصا در دنیای کنونی، که اکثر کسب و کار های مدرن به فضای دیجیتال مارکتینگ روی آورده‌اند، شما به محتوایی متناسب با کسب و کارتان نیاز دارید. اما همه چیز فقط تولید کردن محتوا نیست بلکه هدف، زمان‌بندی انتشار و حجم محتوایی که تولید کرده‌اید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ادتواپ با معرفی دقیقِ خصوصیات یک تقویم محتوایی خوب به شما کمک چشم‌گیری در زمینه مدیریت محتوا و تولید محتوای ویروسی خواهد کرد.

تقویم محتوا ؟ 

همانطور که از ترکیب دو کلمه تقویم و محتوا پیداست، تقویم محتوایی را می توانیم جدولی بنامیم که در آن، روز و ساعت انتشار، نوع محتوا و هدف تولید نوشته می شود. استفاده از تقویم محتوایی باعث می شود تمامی ایده هایی که درباره بازاریابی و تولید محتوا دارید یک جا جمع شوند تا به راحتی و به شکل استراتژیک درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنید و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. جدول برنامه‌ریزی محتوای ما تنها متعلق به یک شخص نیست. بلکه افراد مختلفی می‌توانند از طریق این جدول با یکدیگر هماهنگ شوند تا سیستم به صورت یکپارچه پروژه های تعیین شده را جلو ببرد. اگر بلاگر هستید، کسب و کار اینترنتی دارید و یا ادمین صفحات اجتماعی هستید،  تقویم محتوا ضامن موفقیت شما خواهد بود. 

چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم؟ 

پیش‌تر به صورت کمی پراکنده از مواردی صحبت کردیم که تقویم محتوا می تواند روی آن ها تاثیر گذاشته و باعث شود روند کار آسان‌تر پیش برود. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود چرا که موارد مهم‌تری نیز وجود دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد. صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی مسئله‌ای مهم است. بدون تقویم محتوایی روزانه زمان زیادی را صرف یافتن منابع و تحلیل محتواهایی می‌کنید که تولید کرده‌اید اما هیچ ایده‌ای درباره زمان انتشار و نوع استفاده از آن‌ها ندارید. 

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که تقویم محتوا مانند ماکتی از یک ساختمان است. شما با داشتن یک ماکت، تصویری کلی از کار های اجرایی، در حال اجرا و اجرا شده را در دست دارید. بدین ترتیب، هر لحظه می توانید جزئیات آن را بررسی کرده و تغییر دهید. مورد دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست این است که تقویم محتوایی به کاهش بار استرس و حجم فکری شما کمک زیادی خواهد کرد. تقویم محتوایی  از دقیقه نودی بودن کار‌ها جلوگیری می‌کند تا با خیالی آسوده کارهای خود را انجام دهید. 

بخش‌های تقویم محتوایی

تقویم محتوایی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ 

تقویم محتوا از یکسری سر بخش های اصلی تشکیل شده است که از جمع‌آوری این عناوین کنار یکدیگر به یک جدول مدون و سازماندهی شده دسترسی خواهیم داشت. بخش های اصلی یک تقویم محتوایی عبارتند از : 

  • عنوان محتوا 
  • تاریخ انتشار 
  • دسته بندی مخاطبین 
  • دعوت به اقدام 
  • هدف تولید و توزیع محتوا 
  • نوع و دسته بندی محتوا 
  • مشخصات نویسنده و یا تولید کننده محتوا 
  • ارتقا محتوا تولید شده و بهینه‌سازی آن 
  • آمار تحلیلی محتوا 
  1. عنوان محتوا: عنوان محتوا دقیقا شناسنامه محتوایی است که آن را تولید کرده‌اید و یا در حال تولید آن هستید، چرا که به خوبی نشان می‌دهد درباره ی چه موضوعی می‌خواهید صحبت کنید یا چه نوع محتوایی را تولید کرده‌اید و می‌خواهید انتشار دهید. 
  2. تاریخ انتشار محتوا: در فیلد تاریخ انتشار میتوانید تمام جزئیات، پیش نیاز ها و مواردی که برای تولید یک محتوا استفاده میکنید را بنویسید چرا که ممکن است یک پروژه نیاز به فیلمبرداری، عکاسی، تهیه خبر، سئو، نویسندگی و … داشته باشد که با انتخاب تاریخ برای هر کدام از اجزاء میتوانید زمان را مدیریت کنید.
  3. دسته بندی مخاطبین: قطعاً قبل از تولید هر محتوایی مخاطبین هدف خود را شناخته اید اما با دسته بندی کردن مخاطبینی که شما را دنبال میکنند، میتوانید محتوای خود را بهینه سازی کنید و همچنین طیف مخاطبین خود را گسترش دهید.
  4. هدف تولید و نشر: شما برای تولید یک محتوا هدف خاصی را دنبال میکنید. این هدف ممکن است کسب شهرت، درآمد، آگاهی و … باشد که با نوشتن این اهداف در تقویم تولید محتوا می توانید به اطلاعات قبلی و اهداف آینده دسترسی داشته باشید.
  5. نوع محتوا و دسته بندی محتوا: اشاره به اینکه محتوای ما از چه نوعی است و توجه ما به انتخاب بهترین کلمات کلیدی است، میتواند یک فیلتر برای دسته بندی پروژه هایی که در دست دارید باشد. به عنوان مثال چنانچه محتوای شما ویدیویی، متنی، صوتی یا … باشد، میتوانید برای هر کدام از این دسته بندی ها شاخص ها و استاندارد های جداگانه ای تعیین کنید.
  6. آمار تحلیلی محتوا: آمار تحلیلی محتوا نتیجهی فعالیت روزانه، ماهانه و سالانه ی شما را به تفکیک نشان میدهد تا از روند رشد کاری خود با خبر شوید.

ابزار های دیجیتالی که به داشتن یک تقویم محتوایی کمک می کنند چه نام دارند؟ 

علاوه بر طراحی‌های اختصاصی که می‌توانید برای ساخت یک تقویم محتوایی داشته باشید، ابزارهای آماده‌ای نیز وجود دارند که می‌توانند  به داشتن یک تقویم تولید محتوای دقیق کمک کنند. 

در اینجا به برخی از این ابزار ها اشاره می کنیم. 

  • Google sheets 
  • Exel 
  • Word 
  • Hubsub 
  • Trello 
  • Microsoft to do list 

Google sheets: گوگل شیت برنامه‌ای‌ است که برای تحلیل، سازماندهی و آنالیز اطلاعات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل‌شیت شباهت بسیار زیادی به اکسل دارد. با این تفاوت که این برنامه تحت وب است و ابزار بسیار کمتری نسبت به نرم‌افزار اکسل دارد. نکته بسیار مثبتی که وجود دارد، این است که تمام تغییراتی که در گوگل شیت اعمال می‌کنید به شکل آنلاین و در لحظه برای همکاران شما نیز ظاهر می‌شود. 

Exel Microsoft: مایکروسافت اکسل یکی از معروف‌ترین نرم‌افزار های کاربردی برای طراحی جدول،  نمودار های محاسباتی و برنامه‌ریزی های بنیادین است. ابزار‌هایی که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانند بهترین کمک را به شما در زمینه تنظیم تقویم محتوایی داشته باشند. چرا که از طریق فرمول‌نویسی ریاضیاتی که اکسل در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید بازه زمانی تولید و انتشار محتوای خود را به خوبی تعیین و اطلاعات خود را دسته بندی نمایید. 

Microsoft World: مایکروسافت ورد جامع‌ترین و در دسترس‌ترین برنامه‌ای است که همیشه می‌توانید از آن به عنوان یک همراه برای تولید و مدیریت محتوا استفاده نمائید. ورد علاوه بر فضای کاربری نسبتا آسانی که دارد به شما امکان تایپ دقیق و طراحی جدول را نیز می دهد. 

Trello: ترلو برنامه ای تحت وب است که محیط کاربری ساده و جذابی دارد. از این برنامه برای مدیریت محتوا، ساخت تقویم محتوایی و کنترل پروژه استفاده می‌شود. در این برنامه می‌توانید پروژه های خود را با دیگر افراد تیم به اشتراک بگذارید و حتی برای آن‌ها زمان تولید و انتشار تعیین کنید. 

Microsoft to do list: مایکروسافت تو‌دو‌لیست نیز محیط کاربری شبیه ترلو دارد و قابل استفاده به‌شکل آنلاین و تحت وب است. تو‌دو لیست نیز برای مدیریت پروژه و محتوا استفاده می‌شود. با این برنامه به راحتی تسک کاری تعیین کنید و آن را برای اعضای تیم نیز به اشتراک بگذارید. 

برای چگونگی بازاریابی محتوا، تولید محتوای مارک دار و اینفوگرافیک با ما در ارتباط باشید.