۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

وقتی از بازاریابی محتوایی حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

بازاریابی محتوایی چیست؟

در سال‌های اخیر، بازاریابی محتوایی، یکی از مهم‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ بوده است. اما چه چیزی است که استراتژی بازاریابی محتوا را به این میزان ارزشمند کرده است؟ کاربرد آن چیست و چقدر اثرگذار است؟ با ادتواپ همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

 شما به کمک کارشناسان ما در ادتواپ می‌توانید استراتژی بازاریابی محتوایی قدرتمندی طراحی کنید تا مخاطبان خود را افزایش دهید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

جو پولیتزی از پیشروترین و مشهورترین استراتژیست‌های دیجیتال مارکتینگ در جهان، تعریف کامل و قابل توجهی از بازاریابی محتوایی ارائه می‌دهد و می‌گوید:

«بازاریابی محتوا فرایندی در کسب و کار است که با هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان، اقدام به تولید محتوای گیرا و جذاب می‌کند و آن را برای جلب توجه و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، توزیع می‌کند.»

با این تعریف، می‌توان گفت هدف در بازاریابی محتوایی، ایجاد ارزش برای مخاطب است. شما با افزایش اطلاعات مخاطب به صورت رایگان، او را با عنوان برند، محصول و خدمات خود درگیر می‌کنید.

چرا بازاریابی محتوایی روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود؟

هرچند بازاریابی محتوایی در دهه‌ی اخیر و با پیشرفت روزافزون عصر دیجیتال، جایگاه بالایی به دست آورده است، اما قدمت آن از عصر دیجیتال بسیار بالاتر است. در گذشته نیز، به کمک چاپ کاتالوگ، چاپ رپورتاژ در روزنامه‌ها و… بازاریابی محتوایی متداول بوده است. اما گسترش استفاده از اینترنت، باعث شده که بازاریابی محتوایی  به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های جذب مشتری تبدیل شود.

دوران دیجیتال، هزینه‌ی نشر و توزیع محتوا را بسیار پایین‌تر آورده است. امروز شما می‌توانید به صورت رایگان از شبکه‌های اجتماعی متنوع استفاده کنید و با هزینه‌ای نه چندان بالا، یک وب‌سایت داشته باشید و به کمک تولید محتوای مارک دار و جذاب، توجه مخاطبان خود را نسبت به برند خود جلب کنید و پیام خود را به چند صدهزار نفر برسانید.

 

از طرفی دیگر، امروز افراد بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و نیازهای خود را از طریق اینترنت رفع می‌کنند. حتی اگر کسب و کار شما بر بستر آنلاین نباشد، شما با حضور در فضای اینترنت، می‌توانید آن‌ها را با برند خود آشنا کنید.

برای مثل فرض کنید شما محصولی برای درمان کمردرد می‌فروشید، مخاطب شما شاید با محصولاتتان و کمکی که می‌توانید به او کنید، آشنا نباشد؛ اما در فضای مجازی به جستجوی دلیل کمردرد خود و نحوه‌ی درمان آن می‌پردازد و اگر شما محتوای ویروسی در این زمینه تولید کرده باشید،  قدم اول را برای تبدیل کردن یک مخاطب بالقوه به یک مشتری بالفعل برداشته‌اید.

از طرف دیگر، با افزایش رقابت در تولید محصول و عرضه‌ی خدمات، امروز مخاطبان شما بیشتر علاقه‌مندند که با فرآیند کار، مزایا و ارزش‌های برند شما آشنا شوند. شما به کمک بازاریابی محتوایی، می‌توانید خود را بهتر از رقبایتان به مخاطبان‌تان معرفی کنید.

بازاریابی محتوا و سئو

بازاریابی محتوایی و سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو، به شما کمک می‌کند که وقتی مخاطبان در موتورهای جستجو مانند گوگل، به دنبال مسائلی مربوط به حیطه فعالیت شما جستجو می‌کنند، وب‌سایت شما برای او نمایش داده شود.

برای افزایش سئوی وب‌سایت شما، هیچ‌ راهی بهتر از بازاریابی محتوایی نیست. هدف گوگل این است که متناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین اطلاعات را با جست‌وجوهای کاربران تطبیق دهد.  اما اگر محتوای مناسبی در سایت شما وجود نداشته باشد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو شما را برای کاربران نمایش نمی‌دهند.

این موضوع باعث می‌شود که رقبای شما که شاید حتی محصول کم کیفیت‌تری نسبت به محصول شما دارند، بیشتر مورد توجه کاربران قرار گیرد!

بازاریابی محتوا و ارزش‌سازی برای مخاطبان

یک اصل مهم در مارکتینگ، ساخت ارزش برای مخاطبان است. یکی از ارزش‌هایی که شما به کمک محتوای وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود می‌توانید برای مخاطبان خود بسازید، افزایش اطلاعات آنان است. هرچقدر اطلاعاتی که در اختیار مخاطبانتان قرار می‌دهید مفیدتر و کاربردی‌تر باشد، آن‌ها بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مخاطبانی که به کمک بازاریابی محتوایی وارد پست وبلاگ و یا صفحات شبکه‌های اجتماعی شما می‌شوند، لزوماً تبدیل به مشتریان برندتان نمی‌شوند. اما شما با تدوین یک روش مناسب، آن‌ها را به قیف فروش خود هدایت می‌کنید، تا به مشتریان شما تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید:

نقش بازاریابی محتوایی در تبدیل مخاطبان به مشتریان بالفعل شما

تبدیل مخاطب به مشتری نیازمند طراحی یک مسیر است. در این مسیر شما در مراحل مختلف به مخاطب خود اطلاعاتی را اضافه می‌کنید تا در نهایت موفق شوید او را برای خرید از خودتان اقناع کنید. به صورت کلی می‌توان این مسیر را به سه مرحله تقسیم کرد:

مرحله‌ی اول: آگاه سازی

در این مرحله مخاطب هنوز با شما آشنا نیست. او برای رفع مشکل و نیاز خود شروع به جستجوی فضای مجازی می‌کند و اگر شما بازاریابی محتوا را جدی گرفته باشید، وارد سایت و یا صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی شما شده و با شما آشنا می‌شود.

مرحله دوم: اعتمادسازی

در این مرحله اگر شما اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب خود قرار دهید و محتوای با کیفیتی آماده کرده باشید، به شما اعتماد می‌کند. او وبسایت شما را با دقت بررسی می‌کند تا بفهمد که آیا شما چگونه می‌توانید به او کمک کنید و مشکلش را حل کنید.

مرحله سوم: تصمیم گیری

حالا مخاطب به شما اعتماد کرده و نوبت شماست که باید محصول و خدمات خود را به خوبی به مخاطبتان معرفی کنید. اگر شما پاسخ دقیقی برای این سوال مخاطب داشته باشید که چرا محصول شما انتخاب خوبی برای رفع نیازهای اوست، مخاطب خود را قانع کرده‌اید تا از شما خرید کند و تبدیل به مشتری شما شود.

جمع‌بندی

با گسترش فضای دیجیتال، بازاریابی محتوایی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های بازاریابی شده است. شما به کمک یک استراتژی تولید محتوای خوب، می‌توانید توجه بسیاری از مخاطبان را به سمت کسب و کار خود جلب کنید و فروش خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهید. اما این موضوع نیازمند تدوین یک برنامه‌ریزی مناسب و تولید محتوای باکیفیت و جذاب است. در مقالات بعدی، نحوه‌ی تولید محتوای با کیفیت، تولید اینفوگرافیک ، تقویم محتوا ، انتخاب بهترین کلمه کلیدی برنامه‌ریزی یک استراتژی مناسب برای بازاریابی محتوایی را بررسی می‌کنیم.



اگر هنوز نتوانستید تصمیم بگیرید که از کجا کار جذب کاربران را شروع کنید می‌توانید از خدمات بازاریابی و تبلیغ اپلیکیشن استفاده کنید. کارشناسان ما در تیم ادتواپ به شما کمک می‌کنند تا یک استراتژی متناسب با بودجه و اهدافتان تدوین کنید.